Sähköauton rekuperaatio voi yllättää!

Sähköauton omistaja voi yllättyä talviolosuhteissa muustakin kuin toimintamatkan lyhentymisestä kovilla pakkasilla. Takavetoisuus ja rekuperaatio voivat saada painavan ja tehokkaan sähköauton lähtemään käsistä liukkaalla kelillä.

Pohjola Vakuutuksen tilastojen mukaan sähköautoille tapahtuu talviaikana samantyyppisiä vahinkoja kuin muillekin käyttövoimille, eli erityisesti tien liukkauteen liittyviä vahinkoja.

Sähköautoissa on kuitenkin yksi bensa- ja dieselautoista erottava ominaisuus, joka saattaa hämmästyttää etenkin uutta sähköauton omistajaa. Kovemmassa vauhdissa auto saattaa nimittäin lähteä luisuun, kun jalan nostaa kaasulta.

– Sähköauto saattaa jarruttaa voimakkaasti, kun jalka nostetaan kaasulta. Ilmiössä on kyse rekuperaatiosta eli jarrutusenergian talteenotosta. Takavetoiset autot jarruttavat takapyörillä, joten on vaarana, että auto lähtee luisuun ajonvakautus- ja luistonestojärjestelmistä huolimatta. Jos se on ajoneuvossa mahdollista, rekuperaatiota kannattaa säätää pienemmäksi tai ottaa mielellään kokonaan pois päältä, jos keli on kovin liukas, Pohjola Vakuutuksen ajoneuvovakuuttamisesta vastaava johtaja Kristian Hiljander kertoo.

Painava auto vaatii kuskilta tarkkavaisuutta ja ennakointia huonolla kelillä. Ajonvakautus- ja luistonestojärjestelmät toimivat hyvin uusissa autoissa, mutta liikaa niihin ei kannata luottaa. Ajonopeus kannattaa valita kelin mukaan.

– Järjestelmät ovat hyviä ja luotettavia ja siitä syystä ne voivat antaa liiallisen turvallisuuden tunteen: kuski ajattelee selviävänsä tilanteesta kuin tilanteesta. Mutta kannattaa muistaa, että fysiikan lait pätevät silti autoa pysäytettäessä ja mutkiin ajettaessa, Hiljander sanoo.

Tarkista renkaiden kunto

Sähköauton paino, tehokkuus ja kuljettajan ajotapa voivat kuluttaa renkaita nopeammin kuin polttomoottoriautolla ajettaessa.

Talvirenkaiden, erityisesti nastarenkaiden kunto kannattaa tarkistaa esimerkiksi ennen talvilomalle lähtemistä, kun renkailla on jo ajettu jonkin aikaa asfaltilla. Jos nastoja on irronnut yli neljäsosa alkuperäisestä määrästä, kannattaa renkaat vaihtaa uudempiin. Urasyvyyttä talvirenkaissa kannattaa pitää yli 5 millimetriä, että ne ovat turvalliset ajaa.

– Rengas, jossa on vähemmän kulutuspintaa, ei pysty poistamaan loskaa edestään nollakelin tuntumassa, vaan nousee loskapatjan päälle loskaliirtoon, Hiljander kertoo.

Kovilla pakkasilla kannattaa kiinnittää huomiota myös rengaspaineisiin, joita kylmyys voi laskea. Myös täyteen pakattu auto ja suksiboksi vaikuttavat rengaspaineisiin. Vajaa rengaspaine vaikeuttaa auton hallintaa, kasvattaa sähkön kulutusta, lyhentää renkaan käyttöikää ja lisää ohjauksen puoltamista.

Lue myös

Näin toimii Volkswagen ID.4 -mallin jarrutusenergian talteenotto

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //  

 

 

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän