Sähköautokanta kasvaa, mutta haasteet pysyvät

Drivalian tuore tutkimus paljastaa, että vaikka useimmilla täyssähköautoa tai ladattavaa hybridiä ajavilla on mahdollisuus ladata autoaan kotona, julkisten latausasemien saatavuus ja nopeus koetaan silti lataamisen suurimmiksi haasteiksi.

Lisäksi tutkimuksesta käy ilmi, että työsuhdeautoilijat kaipaavat edelleen lisää tietoa ladattavien autojen ominaisuuksista ja latauskäytännöistä.

Sekä Suomen rekisteröintitilastoista että autoleasingyritys Drivalia Lease Finlandin omasta datasta nähdään, että sähköisten ajoneuvojen osuus kaikista uusista ajoneuvoista on vahvassa kasvussa. Sähköisen autoilun yleistyessä Drivalia halusi selvittää kyselytutkimuksella sähköautoilla ja ladattavilla hybrideillä ajavien työsuhdeautoilijoiden latauskäyttäytymistä sekä näkemyksiä ja kokemuksia lataamisesta.

Kotilataus suosiossa

Drivalian kattavaan kyselyyn vastasi kaikkiaan 2 213 työsuhdeautoilijaa. Heistä 55 % ajaa täyssähköautolla ja 45 % ladattavalla hybridillä. Hybridiautoilijoista 38 % arvioi ajavansa yli puolet kokonaisajoistaan sähköllä. 2 % hybridiautoilijoista myöntää, ettei lataa autoaan lainkaan.

Lue myös: LeasePlanin Drivalia-myynti taputeltiin maaliin

Kolmella viidestä vastaajasta on käytössään auton kotilatauspiste ja lisäksi 17 % lataa säännöllisesti kotona tavallisesta suko-pistokkeesta. Vain 23 % siis kertoo, ettei kotilatausmahdollisuutta ole.

Autotyypeittäin tarkasteltuna täyssähköautoilijoiden joukossa kotilatauspisteet ovat selvästi yleisempiä kuin hybridiautolla ajavien. Sähkön käyttö taas jakautuu lähes identtisesti ajoneuvotyypistä riippumatta: noin 80 % autoilijoista lataa yli puolet kuluttamastaan sähköstä kotona.

Haasteet sitkeässä ja käyttövoimasta riippuvaisia

Lataamisen suurimmat haasteet riippuvat tutkimuksen perusteella ajoneuvotyypistä. Täyssähköautoa ajavien vastauksissa suurimmaksi haasteeksi (41 %) nousee se, että pika- tai suurteholatausasemia on liian vähän.

– Samalla vain 19 %:lla täyssähköautoilijoista ei ole käytössään auton kotilatauspistettä. Suurin osa täyssähköistä työsuhdeautoa ajavista siis lataa autoaan kotona, mutta silti pikalaturien vähyys harmittaa heitä eniten, huomioi Drivalian Head of Commercial Development Tiina Märijärvi.

Pikalatausasemien määrän jälkeen täyssähköautoilijoiden suurimmat murheet ovat maksuvälineiden liiallinen määrä (36 %) ja kalliit roaming-hinnoitellut lataukset (22 %).

Ladattavaa hybridiautoa käyttäviä taas haastaa kaikkein eniten se, ettei auto pysty vastaanottamaan riittävän nopeaa latausta (41 %). Tämän jälkeen vahvimmin esiin nousivat maksuvälineiden liiallinen määrä (27 %), liian suppea julkinen latausverkosto (23 %) sekä se, ettei auton lataaminen kotona ole mahdollista (23 %).

Uudet sähköautoilijat kaipaavat edelleen opastusta

Drivalian tutkimustuloksista ja vastaajien avoimista kommenteista käy selkeästi ilmi, että moni työsuhdeautoilija on yllättynyt sähköautoiluun liittyvistä arjen haasteista.

– Kaikkia ladattavia ajoneuvotyyppejä tarkasteltaessa suurimmaksi hidasteeksi koetaan maksuvälineiden määrä, jota taas seuraavat latausnopeuksiin ja latausverkoston kattavuuteen liittyvät harmit, Märijärvi summaa.

– Tulemmekin Drivalialla kehittämään ohjeistustamme entisestään, sillä kenellekään ei pitäisi tulla yllätyksenä, missä tietyllä maksuvälineellä voi maksaa. Saamme tutkimustuloksista myös hyviä eväitä yritysten kanssa käytäviin autopolitiikkakeskusteluihin esimerkiksi kotilatausmahdollisuuden merkityksestä työsuhdeautoilijoille, Märijärvi jatkaa.

Drivalian kyselytutkimukseen vastasi 2 213 työsuhdeautoilijaa, jotka ajavat Drivalian liisaamilla tai hallinnoimilla ladattavilla autoilla. Tutkimus toteutettiin nettikyselynä 25.10.-8.11.2024.

Lue myös: Kitkat vai nastat -kisa: Leasingtäyssähköautoissa tasapeli!

 

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän