Elokuun alussa uutisoitu LeasePlanin myynti italialais-ranskalaiselle Drivalialle sai hahmon uusien omistajien vierailulla Suomessa.
Yritys aikoo olla mukana kaikissa autolla liikkumisen muodoissa: vuokrauksessa, liisauksessa, uusien kaupassa ja jakopalveluissa. Yhtiö kertookin missiokseen ”demokratisoida vihreä liikenne” eri muodoissaan.

Lähes sata vuotta sitten Italiassa aloittaneella Drivalialla on tällä hetkellä toimintaa 13 maassa. Vielä tänä vuonna määrä kasvaa 15:een Saksan ja Puolan tullessa mukaan ja ensi vuonna vielä kolmella maalla lisää, muun muassa Ruotsilla.
Yhtiön kumppaneina Euroopassa on tällä hetkellä noin 10 000 jälleenmyyjää ja sillä on kaikkiaan 725 omaa myymälää ja ladattaville autoille noin 1600 latauspistettä.

Vuoteen 2026 mennessä myymälöiden määrää on tarkoitus kasvattaa 1400:ään ja latauspisteiden määrää 3500:een. Autokannan on tarkoitus lähes tuplaantua nykyisestä 165 000:sta kaikkiaan 300 000:een.
Yritys pyrkii olemaan pan-eurooppalainen ”one-stop-shop”-alustapalvelu kaikille autopalveluille; yhden maan käyttäjäprofiili toimii kaikissa maissa, joissa asiakas käyttää yhtiön palveluja.

Kuten Autotoday 3. elokuuta uutisoi, LeasePlanin myynti Drivalialle ei aiheuta Suomessa välittömiä muutoksia yhtiön toimintaan, tai tällä hetkellä reilun sadan henkilön päälukuun.
Toimitusjohtaja Petteri Pihlaksen mukaan uuden omistajan leveämpien hartioiden ansiosta tarjolle tulee kuitenkin tulevaisuudessa emoyhtiön muualla Euroopassa tarjoamia palveluja ja sovelluksia.

Suomessa Drivalia lähtee liikkeelle LeasePlanin nykytilanteesta, jossa yhtiö teki viime tilikaudella 194 miljoonan euron liikevaihdolla 15,6 miljoonan operatiivisen tuloksen. Yhtiöllä on tällä hetkellä liikenteessä kaikkiaan 26 000 autoa.
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //
