Reippaasti pakkasen puolelle painuva lämpömittari vaikuttaa kaikkiin autoilijoihin. Silloin osa autoiluun tarvittavasta energiasta kuluu auton lämmittämiseen sen voimanlähteestä riippumatta.
Myös lumi ja sohjo vievät autolta enemmän energiaa verrattuna kuivilla teillä ajamiseen.
Sähköautoilijan ei kuitenkaan kannata huolestua pakkasesta, sillä tämän päivän akut kestävät hyvin kylmää ja sähkökäyttöisillä ajoneuvoilla on näissä oloissa jopa etuja polttomoottoriautoihin verrattuna, todetaan Kamuxin tiedotteessa.
Suomessa on jo paljon hybridi- ja täyssähköautoja, mutta niiden toimintavarmuus talvikeleillä mietityttää edelleen monia. Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan Suomessa on vuonna 2022 yli 130 000 hybridi- tai täyssähköautoa.
– Sähköauton talvikäyttöä ei tarvitse arastella, sillä kovalla pakkasella sähköauto käynnistyy jopa varmemmin kuin polttomoottoriauto. Sen akku ei jäädy eikä moottoriöljy jähmety. Ajoneuvo myös käynnistetään eri tavalla, kun starttimoottoria ei tarvita käynnistämiseen, sanoo Kamuxin maajohtaja Jani Koivu.
Sähköautoa pitää kuitenkin valmistautua lataamaan useammin kuin lämpimällä kelillä, sillä kylmä ilma vaatii enemmän energiaa. Samalla tavoin myös polttomoottoriautoissa bensan kulutus lisääntyy talvella. Latausväli lyhenee, koska osa akun virrasta menee ajoneuvon lämmittämiseen.
Sähköauton etuna kuitenkin on, että se lämpiää heti käynnistettäessä, vaikka esilämmitystä ei olisi.
Kiinnostaako autot ja liikenne? Tilaa tästä Autotodayn uutiskirje!
Kun lämpötila laskee, niin sähköautojen toimintamatka lyhenee senkin vuoksi, että talvikelit lisäävät kulutusta myös ajossa – lumi, sohjo, kylmän ilman suurempi ilmanvastus sekä pakkasen kangistava vaikutus autoon lisäävät ajovastusta.
– Sähköautoilijan kannattaa olla latauksessa tarkkaavaisempi ja suunnitelmallisempi kuin kesäaikaan. On tärkeä varmistaa, ettei akku pääse liian tyhjäksi silloin, kun jättää auton seisomaan kylmään ilman että tarjolla on latausmahdollisuutta. Käynnistäminen vie aina virtaa ja siksi tulee muistaa, että sähköä on riitettävä myös ajamiseen lähimmälle latauspisteelle. Kyse on kuitenkin normaalista talviautoiluun liittyvästä suunnitelmallisuudesta, jota kaikkien autoilijoiden olisi hyvä omaksua osaksi turvallista liikennekäytöstä, Koivu muistuttaa.
Sähköauto toimii hyvin pakkasella
Sähköauto kannattaa ladata yön aikana. Joissakin sähköautomalleissa on etäohjaus, jolloin lämmityksen voi käynnistää esimerkiksi puhelinsovelluksella.
Vaikka esilämmitystä ei olisi, sähköauto lämpiää heti kun sen käynnistää, jolloin ikkunat sulavat nopeasti ja sisälämpötila on miellyttävä.
Täyssähköauto on talvella toimintavarmempi kuin polttomoottoriauto. Sähköauto käynnistyy kovallakin pakkasella, koska sen akku ei jäädy eikä polttoaine hyydy tankkiin.
Talvella lämmittäminen syö auton energiaa, oli sitten kyse polttomoottori- tai sähköautosta. Kovilla pakkasilla sähköauton ajokantama voi hieman lyhentyä, mutta tavallisessa kaupunkiajossa ero leudommassa lämpötilassa ajamiseen ei ole merkittävä.
Näitä sähköautoja on rekisteröity Suomessa tänä vuonna — katso tästä koko 72 auton lista!
Sähköautojen määrä kasvaa kohisten
Näin paljon suomalaiset ovat valmiita maksamaan sähköauton latauksesta!
Polttomoottoriautossa auton lämmittäniseen käytetään moottorin hukkalämpöä, joka muuten menisi jäähdyttimen kautta harakoille. Polttoaineen kulutus ei siis lisäänny lämmittämisen vuoksi.
Mutta puhaltimen käyttö kuormittaa akkua ja lataustarpeen lisääntyessä laturi vaatii enemman moottorilta voimaa pyöritykseen ja se lisää polttoaineen kulutusta !!