Sähköauto voi yllättää liukkaalla talvikelillä!

Ratissa kannattaa jälleen olla erityisen tarkkana, kun säät kylmenevät Etelä-Suomea myöten. Pimeyden vuoksi tienpinnasta voi nollakelillä tai pikkupakkasilla olla vaikea arvioida, onko se märkä vai jäinen. Yllättävä liukkaus aiheuttaakin ongelmia etenkin risteyksissä ja katvealuilla.

– Lunta edeltävä musta jää voi usein olla autoilijalle vaarallisempi kuin lumikerros, jonka jäljistä pystyy arvioimaan tien liukkautta. Vahinkoriski on erityisen suuri kiireisinä arkiaamuina. Kaasujalkaa kannattaa siis höllentää heti sään kylmetessä, vaikka lunta ei olisikaan satanut, Autoklinikan työnjohtaja Marko Tuokko sanoo.

Vahinkokorjaamo Autoklinikka listasi muistutukseksi tärkeimmät vinkit, joilla vaaralliset liukastelut liikenteessä on mahdollista minimoida.

Tarkista renkaat

Viimeistään nyt auton alla olisi hyvä olla talvirengaskauteen sopivat renkaat. Lisäksi autoilijoiden kannattaa säännöllisesti tarkistaa renkaidensa urasyvyydet.

– Lain mukaan talvirenkaiden kulutuspinnan pääurien eli urasyvyyden tulee olla vähintään 3 millimetriä. Suosittelen kuitenkin pitämään talvirenkaiden urasyvyyden turvarajana 5 millimetriä, Tuokko ohjeistaa.

Älä luota sokeasti ajokokemukseen

Vaikka toisin voisi luulla, ikä ja ajokokemus eivät vaikuta liukkaalla ajamisen taitoon, sillä tuntuma jäähän ehtii unohtua kesän ja alkusyksyn aikana. Säiden kylmetessä on siis tärkeää ajohistoriasta huolimatta pitää erityistä huolta turvaväleistä, tarkkailla tien kuntoa ja sääolosuhteita sekä laskea ajonopeuksia tarpeen mukaan.

– Huurre ikkunoissa toimii kätevänä nyrkkisääntönä: jos joudut skrapaamaan tuulilasin, tie on todennäköisesti liukas. Lisäksi kannattaa tarkkailla tienpintaa jään varalta: musta jää kiiltelee ajovaloissa, mutta usein sen huomaa vasta aivan kohdalla. Kiireessä liikenteeseen ei tulisi liukkailla lähteä, jos se suinkin on vältettävissä, Tuokko toteaa.

Sähköautoilijoille suositellaan erityistä huolellisuutta

Sähköauto on suuren akkunsa vuoksi usein reilusti painavampi kuin saman kokoluokan polttomoottoriauto. Tällöin myös auton pysäyttäminen yllättävässä tilanteessa liukkaalla tiellä on haastavampaa.

– Musta jää voi olla vaarallinen yllätys autolle kuin autolle, mutta erityisen vaarallinen se on sähköautoilijalle. Mikäli epäilee teiden olevan liukkaat, on sähköautolla erityisen suositeltavaa tehdä kiihdytykset ja jarrutukset rauhallisesti. Lisäksi moottorijarrutus eli regenerointi kannattaa jäisellä tiellä säätää hyvin pieneksi, sillä auton pyrkimys hidastaa heti kaasupoljinta nostettaessa voi saada renkaat luistamaan. Samoin hybridiautoissa jarruttavan B-vaihteen käyttöä ei suositella liukkailla, Tuokko kertoo.

Lue muita juttuja Autoklinikalta.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän