Inchcape Motors Finland Oy on aloittanut uuden Xpeng-sähköautomerkin myynnin ja maahantuonnin Suomeen. Lanseerausmalleina toimivat premium-tasoinen perheluokan katumaasturi Xpeng G6, sekä suuri ja ylellinen Xpeng G9 -katumaasturi.
XPeng Motorsin itse suunnittelema ja valmistama SEPA 2.0 -sähköautoalusta (Smart Electric Platform Architecture) perustuu supernopean suurteholatauksen mahdollistavaan 800 voltin arkkitehtuuriin. Paras latauksen vastaanottokyky on markkinoiden kärkiluokkaa, jopa 300 kilowattia.

SEPA 2.0 on teknologiaosaamisestaan tunnetun XPeng Motorsin seuraavan sukupolven sähköautoarkkitehtuuri, joka tarjoaa laajan valikoiman edistyneitä ratkaisuja autonomisen ajamisen ohjelmistojen ja ajoneuvosuunnittelun osalta. Näihin kuuluu Xpengin täysin yrityksen sisällä kehittämä XNGP-ajonhallintajärjestelmä. Se hyödyntää Xpengin omaa autonomisen ajamisen supertietokonekeskusta, suljettua datapalautetta ja itseoppivaa tekoälyjärjestelmää.
SEPA 2.0 -perusrakenne mahdollistaa jopa 80 prosenttisesti komponenttien yhteensopivuuden uusien mallien välillä. Tämä tehostaa tutkimus- ja kehitystyötä, sekä optimoi kustannuksia.

Kattava mukavuus- ja turvavarustelu uusimman teknologian avulla
Xpeng G6 ja Xpeng G9 -sähköautojen vakiovarustelu on kattava. Xpilot-toiminnot sisältävät kuljettajan avustinjärjestelmät, mukautuvan vakionopeudensäätimen, automaattisen pysäköintitoiminnon, 360 asteen kameranäkymän, langattoman Apple CarPlayn, Android Auton ja paljon muuta.
Kaikkien mallien varustukseen kuuluu muun muassa sähkösäätöiset etuistuimet lämmitys- ja tuuletustoiminnoin, takaistuinten lämmitys, sekä valtava panoraamalasikatto. G6-malleissa laadukas X-Opera -audiokokemus syntyy kaikkiaan 18 kaiuttimen avulla vakiovarusteltuna.
Molemmat turvalliset automallit ovat saavuttaneet täydet viisi tähteä aikuis- ja lapsimatkustajien sekä jalankulkijoiden turvallisuutta ja turvallisuusavustimia arvioivissa Euro NCAP -törmäystesteissä.

Uusimmat käyttöä ja turvallisuutta parantavat päivitykset latautuvat ilman huoltamokäyntiä vaivattomasti OTA-etäpäivityksinä.
Xpengin sähköautomarkkinoita mullistava hinnoittelu alkaa 45 790 eurosta
Xpengin lanseeraushinnoittelu tarjoaa kuluttajille houkuttelevan ja kilpailukykyisen vaihtoehdon nykyisten markkinoilla olevien vaihtoehtojen rinnalle.
Xpeng aloitti myynnin Euroopassa jo 2020-luvun alussa tuomalla ensimmäisiä mallejaan sähköautojen suosiosta ja niiden arkikäytön talvisista ääriolosuhteistaan tunnetun Norjan markkinoille. Vuoden 2025 alussa merkki on laajentunut jo yli 12 maan markkinoille.

Suomessa myynti- ja huoltoverkoston rakentaminen aloitetaan Helsingistä. Seuraavaksi Inchcape avaa myynti- ja huoltoliikkeen Espoossa kevään 2025 aikana.
Xpeng haastaa vallitsevat käsitykset korkealaatuisten premium-autojen hinnoittelussa. Erityisen houkutteleva hintapositio käynnistyy Launch Editionilla ja alkaa G6 Standard Rangen 45 790 eurosta. RWD Long Rangen hinnat lähtevät 49 990 eurosta ja AWD Performance -mallin 54 390 eurosta.
Lanseerausmalliston jälkeen tehdastilattavien vastaavien mallien listahinnat ovat 48 290 euroa, 52 490 euroa ja 56 890 euroa.

G9-mallin Launch Editioniin kuuluu tehokas ja ylellisesti varusteltu huippumalli AWD Performance. Sen hinta on 75 900 euroa.
G9-lanseerausmalliston lisäksi tehdastilattavan valikoiman hinnat alkavat takavetoisesta G9 RWD Standard Range version hinnasta 62 900 euroa.
Sähköisen voimalinjan ja akun takuu on kahdeksan vuotta tai 160 000 kilometriä. Ajoneuvotakuu on viisi vuotta tai 120 000 kilometriä. Maahantuoja tarjoaa optiona myös valmistajan pidennettyä ajoneuvotakuuta.

Xpengin lanseerauksen yhteydessä on mahdollista varata koeajo vaivattomasti suoraan kotiin tai vaikka työpaikalle Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla.
Ensimmäisiin Xpeng G6 ja Xpeng G9 -autoihin pääsee tutustumaan Inchcape Helsingin Herttoniemen myymälän avautuessa helmikuun lopussa jolloin myös alkaa myös Xpeng myynti. Maahantuoja arvioi ensimmäisten asiakastoimitusten alkavan heti liikkeen avajaisissa, josta tiedotetaan lisää lähitulevaisuudessa.
Mazdan ja Jaguar Land Roverin seuraan
Xpeng-myynnin ja -maahantuonnin Suomessa käynnistää Inchcape Motors Finland Oy.
Inchcape on Suomessa jo 1990-luvulta toiminut yritys, joka on tullut vuosien saatossa tutuksi Mazdan sekä Jaguar Land Roverin maahantuonnista ja jälleenmyynnistä. Jaguar Land Rover -maahantuonti toimii nykyisin erillisessä yrityksessä osana Inchcapea. Inchcape työllistää Suomessa noin 70 henkilöä.

Lentäviä autoja, teknologista ylivertaisuutta ja sähköautoyhteistyötä
XPeng Motors on valmistanut autoja vuodesta 2014. Laajenevaan mallistoon kuuluu tällä hetkellä kuusi sähköautomallia. Näistä kolme on suunniteltu erityisesti Eurooppaan, jonne merkki saapui vuonna 2020.
Itsenäinen yhtiö tekee Kiinassa yhteistyötä Volkswagenin kanssa. Eurooppalainen autojätti päätyi yhteistyöhön XPeng Motorsin kanssa vuonna 2023, etsiessään partneria sen Kiinan malliston kehitystyöhön. Volkswagenia vakuutti erityisesti Xpengin teknologiaosaaminen. Xpengillä on portfoliossaan myös jo toisen sukupolven lentävä auto Xpeng Aero HT.

Xpeng Aero HT yhdistää kuusipyöräisen emoaluksen ja sen sisään mahtuvan sähkötoimisen, kaksi henkeä lennättävän ilma-aluksen. Kuljetusauton hybridivoimalinja lataa droonin akun tarvittaessa täyteen, jolloin maksimaalinen lentoaika onnistuu paikassa kuin paikassa. Xpeng Motors esitteli auton ja dronen yhdistelmää CES-messuilla Las Vegasissa tammikuussa 2025.
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //
https://autotoday.fi/uusin-kiinalaismerkki-on-nyt-suomessa/
Subjektiivinen näkökanta:
Taas yksi uusi Kiinan valtion kompensoima kommunistien kehittämä vakoilualusta Suomessa markkinoille. Kunnon tullit näihin keinotekoisesti valtion tuella tuotettuihin lavetteihin jotta joutuvat samalle viivalle länsimaisen autoteollisuuden kanssa. Näin länsimaalaisena en jaksa luottaa näiden ekosysteemiin. Jokainen joka näitä romuja ostaa lyö naulan Euroopan autoteollisuuden arkkuun. Jos tahti jatkuu näin niin tullaan tilanteeseen jossa uusien autojen myynnissä Kiina on Euroopassakin markkinajohtaja. Huolestuttava kehityskulku ja se voi olla lähempänä kuin mitä nyt yleisesti ymmärretään. Silloin vakoilukoneiston on mahdollista ulottua globaalisti jokaiseen kylään. Turhaan ei Huaweistakaan verkkolaitteissa pyritä eroon. MEGA (Make Europe Great Again)