Sähköauto Renault Zoe maksaa 32 990 €

27.3.2017 18.05

Yksi sähköautojen yleistymistä estäneistä syistä on ollut lyhyt toimintamatka. Alkuperäinen Renault Zoe oli luokassaan ensimmäinen sähköauto, jonka NEDC toimintamatka oli yli kaksisataa kilometriä. Mutta Suomen maahantuoja piti sitä liian lyhyenä, eikä ottanut mallia Suomen tuontimallistoon.

Nyt tilanne on toinen, kun Pariisin autonäyttelyssä esiteltiin uusi Zoe Z.E. 40. Uuden akkuteknologian ansiosta sen toimintamatka on NEDC-testin mukaan neljäsataa kilometriä eli lähes kaksinkertainen aiempaan verrattuna.

Renault Zoen akseliväli on lähes 2,6 metriä ja korin pituus on vähän yli neljä metriä.

Zoe on vähän tavallista korkeampi (1,56 m), sillä akut on sijoitettu lattian alle ja matkustajille haluttiin varmistaa riittävät pääntilat. 

Tavaratilaa on hattuhyllyn alla (ISO-normin mukaan) 338 litraa. Kun takaistuin taitetaan eteen ja lastataan kattoon asti, voi Zoella kuljettaa etuistuinten takana 1 225 litraa tavaraa.

Renaultin tutkimuksien mukaan 80 prosentilla eurooppalaisista autoilijoista keskimääräinen ajomatka päivässä on lyhyempi kuin 60 kilometriä. Sen mukaan he voisivat hoitaa Renault Zoella koko viikon ajot maanantaista perjantaihin lataamatta kertaakaan.

Pitkän toimintamatka salaisuutena on uusi Z.E. 40 -akku, jonka kapasiteetti on 41 kWh.


Renault on ottanut huomioon Suomen olosuhteet parantamalla akkujen lämpötilan säätöä myös kylmällä ilmalla. Uusi ilmankiertojärjestelmä auttaa pitämään Z.E. 40 -akun lämpötila optimaalisempana ulkolämpötilan vaihteluista riippumatta.

Sopeutuva nopea lataus

Suurimmassa osassa sähköautoissa latausjärjestelmä ei ole kovin tehokas, tai paremman latauksen joutuu ostamaan lisähintaan. Renault Zoessa on aina vakiona Caméléon-latausjärjestelmä, jonka suurin teho on 22 kW.

Latausjärjestelmä sovittaa toimintansa mahdollisimman tehokkaaksi latauspisteestä saatavilla olevan virran ja lataustehon mukaan. Vaihteluvälinä on 3 – 22 kW, jonka ansiosta Euroopassa yleisimmällä Type 2 latausliittimellä on Zoeen mahdollista saada puolessa tunnissa riittävästi lisävirtaa 80 kilometrin ajoon.

Caméléon-latausjärjestelmä on integroitu autoon ja siten aina mukana. Käyttäjän tarvitsee vain kytkeä Zoe johdolla latauspisteeseen.

Kaikissa Suomeen tuotavissa Renault Zoeissa on My Z.E. Connect -palvelu, jonka avulla auton akun varaustilanteen voi lukea etänä (vaatii tietoliikenneyhteyden). 

Ylellisemmässä Intens-varustetasossa on lisäksi My Z.E. Inter@ctive, jossa latauksen ja esilämmityksen voi etäohjata yhteensopivilla älypuhelimilla tai internetselaimella.

Alle 33 000 euroa

Auron kiihdytys kaupunkivauhtiin vie vain neljä sekuntia ja maantienopeus 100 km/h saavutetaan 13,2 sekunnissa.

Yksivaihteisessa automaattivaihteistossa ei ole vaihteen vaihdon nykäyksiä. Matkustusmukavuutta lisää se, että moottori on äänettömyyden lisäksi täysin värinätön. 

Matkalle lähtö on miellyttävää niin kesäkuumalla kuin talvipakkasella, koska auton voi etukäteen viilentää tai lämmittää.

Autossa navigaattori on vakiona samoin kuin suomeksi toimiva R-Link multimediajärjestelmä 7-tuumaisella kosketusnäytöllä.

Kaikkien Zoe Z.E. 40 Lifessa olevien varusteiden (mm. automaattinen ilmastointi, lämpöpumppu sisätilojen esilämmitys- ja esijäähdytystoiminnolla, vakionopeudensäädin, suomenkielinen RLink2-multimediajärjestelmä 7” tuuman kosketusnäytöllä) lisäksi Intens-varustetaso tuo mukanaan mm. 16-tuumaiset kevytmetallivanteet, älyavainkortti, peruutuskamera, tuulilasinpyyhkijöiden sadetunnistin, valotunnistin ja Arkamyksen 3D-äänentoisto.

Uuden Renault Zoe Z.E. 40 Lifen hinta on 32 990 euroa ja Intensin hinta 34 990 euroa. 

Kaikkien Renaultien tapaan Zoessa on neljän vuoden tai 100 000 kilometrin takuu ja lisäksi 8 vuoden tai 160 000 kilometrin ajoakun takuu.

Aluksi Renault-sähköautojen myynti ja huolto on keskitetty pääkaupunkiseudulla Vantaan Petikossa toimivalle Autoverkkokauppa.fi:lle.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!