Renault esitteli sähköautoilun tulevaisuuden visionsa — markkinoille jo ensi vuonna

Kuva: Renault.

Aiemmin tänä vuonna Renault esitteli Morphoz-konseptiauton. Morphoz oli moneksi muuttuva autonomisesti liikkuva sähköauto, joka kertoi yksilöllisen liikkumisen uusista muodoista.

Nyt on vuorossa Mégane eVision, joka tuo konseptiauton lähemmäs todellisuutta niin muotoilun kuin tekniikan osalta, todetaan Renaultin tiedotteessa.

Renaultilla on kymmenen vuoden kokemus sähköautojen kehittämisessä, tuotannossa ja markkinoinnissa. Koko Euroopan kattava myynti- ja huolto-organisaatio on jo koulutettu valmiiksi sähköautoja varten.

Renault on myynyt Euroopassa jo 300 000 sähköautoa. Vuodesta 2010 lähtien joka viides mantereellamme rekisteröity sähköauto on ollut Renault.

Tämän vuoden ensimmäisten kahdeksan kuukauden jälkeen Euroopan eniten rekisteröity sähköautomalli on Renault Zoe yli 52 000 kappaleella.

Mégane eVision aloittaa uuden Renault-malliston, johon esitellään useita nuorekkaita ja monikäyttöisiä sähköautoja.

Kuva: Renault.

Muunneltava sähköautojen perusrakenne CMF-EV

Uuden CMF-EV-perusrakenteen ansiosta auton akseliväliä voidaan muuttaa, minkä lisäksi ajoakun sijoitusta ja muotoa pystyy vaihtelemaan hyvin monipuolisesti ja siten se sopii niin matalaan urheiluautoon kuin kookkaaseen katumaasturiin.

Perusrakenteen CMF-EV -nimi tulee sanoista Common Module Family – Electric Vehicle.

Perusrakenteessa on otettu huomioon, että aiempaa pienemmän sähkömoottorin ansiosta eteen ei tarvitse varata paljoa tilaa. Näin matkustajille saadaan mukavammat oltavat suuressa matkustamossa.

Sen kokoon auttaa pyörien vienti aivan auton kulmiin ja enimmillään 2,77 metrin akseliväli. Kun autossa ei ole pakoputkistoa, eikä perinteistä vaihteistoa on lattia tehty aivan tasaiseksi, mikä lisää tilan tuntua ja sisätilojen muunneltavuutta.

Katso tästä muita Renault-juttuja.

Uutta perusrakennetta kehitettäessä Allianssin insinöörit ja muotoilijat panostivat paljon sen mataluuteen. Sillä tavoin saadaan pienempi ilmanvastus ja otsapinta-ala, mitä kautta energiankulutus vähenee. Tähän tavoitteeseen päästiin erittäin matalien akkujen avulla.

Perusrakenteen muunneltavuus ja suorituskyky auttavat tulevien Renault-mallien suunnittelussa. Rakenteeseen voidaan sijoittaa toinen sähkömoottori taakse, jolloin autoon saadaan enemmän voimaa ja neliveto.

Kuva: Renault.

Mégane eVisionin voimalinja on yksi tehokkaimmista Renault-mallistossa kaikki energialähteet mukaan lukien. Sähkömoottori kehittää 160 kilowattia (217 hv) ja 300 Nm vääntömomentin.

Auto kiihtyy nollasta sataan alle kahdeksassa sekunnissa. Perusrakenne on suunniteltu niin, että energiankulutus on pientä. Uuden ajoakun energiasisältö on 60 kWh ja toimintamatka on yli 450 kilometriä.

Pikalatauksessa voi käyttää jopa 130 kW tehoa, joten Mégane eVisionilla voi ajaa pitkiäkin matkoja, sillä lyhyen kahvitauon aikana akkuun saa ladattua paljon virtaa.

Valoissa uutta tekniikkaa

Mégane eVisionissa on perheautoksi aivan uudet mittasuhteet. Autossa on suuret pyörät, melko korkea kori, lyhyet ylitykset ja pitkä akseliväli. Urheilullisuutta kokonaisuuteen tuovat kattospoileri ja alumiininen diffuusori takapuskurissa.

Auton valoilla valaistaan edessä Renault-merkki.

Valoissa on paljon uutta tekniikkaa, sillä Mégane eVisionissa on matriisiledivalot. Yksi tulevaisuudesta kertova keksintö on mahdollisuus muuttaa tervehdys- ja sisävalojen sanomaa auton omistuksen aikana useampaan kertaan.

Sisälle on Renaultin tiedotteen mukaan saatu uuden perusrakenteen avulla paljon tilaa. Edessä istutaan aiempaa väljemmin ja takana on isot jalkatilat. Tilan tuntua tuo osaltaan ohut ja tyylikäs kojelauta.

Kuva: Renault.

Tekniset tiedot

  • Pituus: 4,210 mm
  • Leveys: 1,800 mm
  • Korkeus: 1,505 mm
  • Akseliväli: 270 mm
  • Vannekoko: 20 tuumaa
  • Renkaat: Continental 245/40 ZR 20
  • Paino: 1650 kg
  • Moottori: 160 kW (217 hv) sähköinen liukurengasmoottori
  • Voimansiirto: 4×2
  • Vetotapa: Etuveto
  • Lataus: AC jopa 22 kW, DC jopa 130 kW
  • Akusto: 60 kWh – 400V

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

1 KOMMENTTI

  1. Hyviä pointteja R:lta. Tullut mieleen jo satakertaa sähköautoihin liittyen,voitaisko kiihtyvyyden/huippunopeuden kustannuksella edistää toimintamatkan pituutta. Dacian uusi sähköauto asetti riman jo 125km/h. Eikös se jo riitä itsekunkin kiireisiin,kun muistamme ilmaston=ympäristömme eli meidän elämisen terveenä? Naisia autosuunnitteluun enemmän,koska me miehet ollaan niin pikkupoikia moottoreissa lähes kehdosta hautaan. Maailmaa tulee muutenkin hidastaa,se on terveytemme ehto.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here