23.9.2018 19.05
Rata-SM-kausi saatiin tämän vuoden osalta päätökseen sunnuntaina Alastaron moottoriradalla.
Viileä sunnuntaipäivä oli mestaruusjuhlintaa täynnä, kun The Gran Turismo, Legends ja Formula Ford -luokat saivat uudet mestarit. V1600-luokassa mestaruus oli ratkennut jo edellispäivänä Arttu Kilven eduksi.
The Gran Turismo -luokan ensimmäistä Suomen mestaruutta pääsi juhlistamaan muistakin autourheilulajeista tuttu nimi Toni Lähteenmäki.
Lähteenmäen voitto oli historiallinen jo senkin vuoksi, että hän ajoi Suomen mestaruuteen samalla Honda Civic Type R -autolla, millä hänen isänsä Pasi Lähteenmäki on aikaan voittanut Suomen mestaruuden peräti kolmesti.
– Hyvältä tuntuu. Ei ehkä kilpailullisesti niitä uran top-5-sijoituksia, mutta siitä tekee hienon se, että isä voitti tällä autolla kolme kertaa Suomen mestaruuden ja nyt pystyi itse samaan. Saa laittaa auton tallin nurkkaan ja katsoa 15 vuoden päästä mitä sille kuuluu, tuumasi Lähteenmäki kilpailun jälkeen.
Legends Trophy -luokan mestaruus ratkesi vasta viimeisen kilpailun viimeisellä kierroksella.
Tiukimmin ennen sunnuntaita mestaruudessa kiinni ollut Jesse Vartiainen sai harmillisen hylkäyksen päivän ensimmäisestä lähdöstä, ja tippui jo tässä vaiheessa pois mestaruustaistelusta.
Toinen lähtö oli tamperelaisen Jesse Karin ja vihtiläisen Pekka Seppäsen jännitysnäytelmää, joka kääntyi Karin eduksi vasta kilpailun viimeisillä kierroksilla. Seppänen sijoittui niukasti lähdön toiseksi, ja sen myötä myös mestaruushopealle.
– En olisi Kemoran ongelmien jälkeen vielä uskonut, että Alastarolla otetaan kolme voittoa putkeen ja vielä mestaruus. Tiimiä täytyy ehdottomasti kiittää, yksin ei olisi kyllä onnistunut, kehui Kari.
Formula Ford -luokassa vuoden 2016 Suomen mestari Elias Niskanen otti kauden viimeisen voiton ja pääsi samalla juhlimaan luokan Cup-mestaruutta.
V1600-luokassa Kilpi sinetöi Suomen mestaruuden jo lauantain voitollaan. Sunnuntain ensimmäisen lähdön voittoon ajoi viimeisen mutkan ohituksen turvin Rasmus Tuominen, ja Kilpi kruunasi mestaruusjuhlansa voittamalla luokan viikonlopun viimeisen lähdön.
Rata-SM palaa jälleen ensi vuonna ratojen iloksi näillä näkymin viiden osakilpailun pituisena. Takavuosien tutut radat Botniaring ja Kemora ovat palaamassa ohjelmistoon.