Niclas Grönholm nousi lauantain kakkossijan myötä rallicrossin MM-sarjan MM-pisteissä jo neljänneksi, mutta sunnuntain vesisade katkaisi suomalaiskuljettajan nousun, pudottaen Grönholmin MM-loppupisteissä takaisin viidenneksi. Lajin mestaruuden voitti seitsemännen kerran Ruotsin Johan Kristoffersson.
Vesisade ja märät ajo-olosuhteet ovat olleet Grönholmin PWR RX1e-täyssähköautolle koko kauden ajan myrkkyä, ja valitettavasti sadetta suomalaiskuljettaja sai niskaansa koko sunnuntain Istanbul Parkin radalla Turkissa.
Eilen lauantaina Grönholm ajoi kauden toiseksi viimeisessä MM-osakilpailussa kuivalla radalla toiseksi, mutta sunnuntain vesisateessa suomalaiskuljettajalla ei ollut alkuerissä, semifinaalissa ja finaalissa mitään mahdollisuutta taistella voitoista.
Itse asiassa Grönholm menetti mitalimahdollisuutensa jo sunnuntain semifinaalissa, kun lajin seitsemännen maailmanmestaruuden Turkissa varmistanut Kristoffersson avusti lauantain tavoin tallikaverinsa Ole Christian Veibyn semifinaalin voittoon ja sitä myötä finaalin paalupaikalle, ja MM-pronssille. Piste-ero ennen kauden viimeistä starttia kasvoi ruotsalaisnorjalaisen tiimipelin myötä liian suureksi tavoittaa.
MM-kauden viimeisessä finaalissa nähtiin kuitenkin suomalaisjuhlat, kun ranskalaistiimin Hyundailla kilpaillut Juha Rytkönen ajoi kauden viimeisen startin ykköseksi.
– Onnittelut Juhalle hienosta voitosta! Meillä ei tänään ollut mitään mahdollisuuksia taistella mitalista. Ei sinne päinkään. Liukkaalla radalla etupyörät lukkiutuivat ja auto meni kuin pulkka suoraa jokaiseen mutkaan. Autoa piti lopulta kääntää aina käsijarrun avulla, ettei se liu´u koko ajan suoraa. Ajamisesta ei tänään tullut yhtään mitään, pettynyt Grönholm summasi.
Turkin molempia MM-finaaliosakilpailuja hallitsivat polttomoottoriautot.
– Sähköautoista puuttui täällä vauhtia. Kuivalla kelillä vauhdin puutetta pystyi paikkaamaan, mutta kun rata muuttui liukkaammaksi niin ongelmat alkoivat. Valitettavasti polttomoottorit autot etenivät liukkaalla radalla ihan eri tavalla. Ei meillä ollut tällä kertaa mitään mahdollisuuksia pysyä kyydissä ja kun väkisin yrität riskilläkin niin siitä seurasi vain paljon ajovirheitä.
Grönholm summaa MM-kautensa 2024 epätasaiseksi.
– Epätasainen ja aika lohduton ja hankala kausi kaiken kaikkiaan. Jossain kisoissa oli potentiaalia hyviinkin sijoituksiin, ja yksi voittokin irtosi, mutta sellaista ehjää hyvää ja täydellistä viikonloppua emme saaneet koko kauden aikana aikaiseksi.
– Aina sattui ja tapahtui, ja välillä vain vauhtimme oli kateissa. En tiedä mitä sanoa. Ehkä viides sija loppupisteissä oli meille kaiken kaikkiaan ansaittu tulos, Grönholm toteaa.
Tiimien MM-loppupisteissä Grönholmin CE Dealer Team sijoittui kolmanneksi. Mestaruuteen ajoi ruotsalainen KMS Motorsport.
FIA MM Rallicross, osakilpailu 9/10, Turkki:
1. Ole Christian Veiby (N), VW Polo
2. Niclas Grönholm (FIN), PWR RX1e
3. Kevin Hansen (S), Peugeot 208 RX1e
4. Timmy Hansen (S), Peugeot 208 RX1e
5. Patrick O’Donovan (IRL), Peugeot 208
6. Johan Kristoffersson (S), VW Polo
FIA MM Rallicross, osakilpailu 10/10, Turkki:
1. Juha Rytkönen (FIN), Hyundai i20
2. Johan Kristoffersson (S), VW Polo
3. Timmy Hansen (S), Peugeot 208 RX1e
4. Kevin Hansen (S), Peugeot 208 RX1e
5. Niclas Grönholm (FIN), PWR RX1e
6. Ole Christian Veiby (N), VW Polo
Rallicrossin FIA MM-loppupisteet:
1. Johan Kristoffersson (S) 240
2. Kevin Hansen (S) 197
3. Ole Christian Veiby (N) 190
4. Timmy Hanssen (S) 181
5. Niclas Grönholm (FIN) 177
6. Klara Andersson (S) 145
7. René Münnich (GER) 76
8. Anthony Pelfrene (F) 71