Ralli: Emil Lindholm keskeytti tekniseen vikaan johtoasemasta ennen viimeistä erikoiskoetta

Kuva: Acisport.

Italialaisen HK Racingin Škoda Fabia R5:ta ajanut Emil Lindholm oli jo matkalla Italian sorarallimestaruussarjaan kuuluvan Citta di Arezzo –Valtiberina -rallin voittoon, kunnes tekninen vika pysäytti suomalaiskaksikon siirtymäosuudelle ennen rallin viimeistä erikoiskoetta.

Lindholmin Škodan vauhti hyytyi ja moottori ei enää vastannut kaasuun, todetaan tiimin tiedotteessa.

Ennen keskeytystä Lindholm oli ehtinyt ajaa päivän molemmille erikoiskokeille pohja-ajat, kasvattaen johtoaan jo 15,2 sekuntiin.

Keskeytys luonnollisesti harmitti nuorta suomalaiskuljettajaa. Ykköstila olisi ollut myös intialaiselle MRF Tyres rengastehtaalle ensimmäinen Euroopassa.

– Todellakin huonoa tuuria. Jotenkin tuntuu siltä, että nämä voitot kiertävät minua. Jos en itse tee virhettä, sitten tekniikka hajoaa. Emme tarkalleen tiedä, mitä tapahtui. Tiimi jäi tutkimaan asiaa. Ehkä saamme myöhemmin tietää vian alkuperän.

– Automme kulki vain 15 km/h, alamäessä 20 km/h. Pääsimme viimeiseen huoltoon, mutta vikaa ei paikallistettu. Ajoimme huollosta noin 1,5 km, ja kun vauhtimme ei noussut yli 15 km/h, päätimme keskeyttää. Emme olisi ehtineet ajoissa EK:n lähtöön, saati sitten sen maaliin, Lindholm totesi pettyneenä rallin jälkeen.

– Harmittaa etenkin MRF:n puolesta. Heidän ensimmäinen voittonsa Euroopassa jäi saavuttamatta. Renkaamme toimivat erinomaisen hyvin, kuten ne toimivat myös kaksi viikkoa sitten Roomassa.

Lindholm ja Mikael Korhonen matkaavat Italian Firenzestä suoraa Latvian Riikaan, jossa tulevana viikonloppuna kilpaillaan rallin EM-pisteistä. Ensimmäistä kertaa Latviassa ajava Lindholm saa alleen Toni Gardemeisterin TGS Worldwiden -tiimistä tutun Škoda Fabia R5 Evon.

– Latviassa sorateiden pinta on erilainen kun Italiassa. Tiedämme nyt, että kovalla sorapinnalla renkaamme toimii erinomaisesti. MRF sai Italiasta tärkeää dataa ja tietoa kilpailijoihin verrattuna. Tiet Latviassa ovat profiililtaan Suomen kaltaisia. Korkeuseroja tosin ei ole yhtä paljon. Uskon, että edessä on hyvä ja kiva ralli meille.

– Vastus on kova, mutta kärkiviisikkoon tähtäämme. Meillä on MRF-tallin sisällä hyvä mittari (Craig Breen), johon voimme vauhtiamme verrata. Hyvillä fiiliksillä lähdemme kautta jatkamaan, Lindholm toteaa.

Rallin EM-sarjan kauden toisessa osakilpailussa Liepaja-rallissa ajetaan 10 soraerikoiskoetta, joiden yhteispituus on 177,87 km.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here