Porsche Taycan Cross Turismoa on testattu intensiivisesti ennen torstain maailmanensiesittelyä, todetaan Porschen tiedotteessa.
Kokonaisvaltaisen testiohjelman näyttämönä ovat toimineet Nürburgringin Nordschleifen ja Hockenheimringin kaltaisten vaativien saksalaisratojen ohella testiradat eri puolilla maailmaa, kuten Etelä-Italian Nardò.
Paitsi radalla, Cross Turismo on saanut näyttää kykynsä Etelä-Ranskan ja Pyreneiden syrjäisillä pikkuteillä.
Weissachin tuotekehityskeskuksen ”Safari-radalla” autoa on koeteltu niin savannimaisissa olosuhteissa kuin Afrikan ulkopuolella vain on mahdollista. Cross Turismo ‑prototyypeille kertyneet 998 361 testikilometriä vastaavat lähes 25 kierrosta maapallon ympäri päiväntasaajan kohdalta mitattuna.

Vuoden alusta maailmaa on kiertänyt myös naamioitu Cross Turismo ‑yksilö, jota valikoidut median edustajat ovat päässeet testaamaan.
Tämä prototyyppi on ehtinyt vierailla kuuden viikon aikana Taycanin uuden CUV-version viidellä suurimmalla markkina-alueella: Yhdysvalloissa, Isossa-Britanniassa, Norjassa, Alankomaissa ja Saksassa.

Sama testiohjelma kuin polttomoottoriautolla
Nelivetoisessa autossa on korkeussäädettävä ilmajousitus, huomattavasti perusmallia enemmän päätilaa takana ja suuri tavaratila.
Porschen sähköautot käyvät läpi saman tiukan urheiluautojen testausohjelman kuin polttomoottoriautotkin.
Huippusuorituskyvyn ohella testeissä arvioidaan auton jokapäiväistä toimivuutta kaikenlaisissa ilmasto-olosuhteissa.
Sähköautoissa erityistä huomiota kiinnitetään akun latausominaisuuksiin sekä voimansiirtojärjestelmän ja matkustamon lämpötilan säätelyyn äärimmäisissä olosuhteissa.
Myös suorituskyky radalla, kyky toistuviin voimakkaisiin kiihdytyksiin sekä arkikäytössä riittävä toimintamatka ovat ominaisuuksia, joihin Porsche tyypillisesti tähtää kehitysprosessissaan.
Kaikki autot käyvät läpi myös kattavan laboratorio- ja penkkitestauksen, joka pitää sisällään auton aerodynaamisen muotoilun kehityksen ja testauksen.
Niinpä myös Cross Turismo vietti 325 tuntia tuulitunnelissa – Taycan-urheilusedanin kehitysvaiheen 1500 testitunnin jatkoksi.
Myös Porschen erityisesti Cross Turismoon suunnittelema pyöräteline kävi läpi rankan testiohjelman, jossa koeteltiin auton maasto-ominaisuuksia ja ajodynamiikkaa telineen ollessa käytössä.
Uusi teline on omassa luokassaan niin käsiteltävyyden, ergonomian ja turvallisuuden kuin ajovakaudenkin suhteen. Erikoisleveässä telineessä on mahdollista kuljettaa kerrallaan jopa kolmea sähköpyörää.

Uusi Cross Turismo laajentaa Porschen Taycan-mallistoa
Taycan lanseerattiin menestyksekkäästi urheilusedanina vuoden 2019 lopussa. Uusi Cross Turismo -malliversio yhdistää Porschen E-Performance‑filosofian entistäkin parempaan käytännöllisyyteen jokapäiväisessä käytössä. Taycan Cross Turismo lanseerataan Euroopassa kesällä 2021.
Taycan Cross Turismon maailmanensiesittely tapahtuu virtuaalisesti torstaina 4. maaliskuuta klo 17.00 Suomen aikaa osoitteessa https://newstv.porsche.com/en/article/174159.html