Porsche on uudistanut Porsche 911 Turbo S -mallinsa — lähtöhinta 380 052 euroa!

Porsche esittelee uuden sukupolven 911 Turbo S:n, joka vie 911-malliston uudelle tasolle.

Uusi 911-lippulaivamalli lanseerataan Coupé- ja Cabriolet-versioina.

Molempien voimanlähteenä on uusi 3,8-litrainen, kahdella VTG-ahtimella varustettu bokserimoottori, joka tuottaa tehoa 650 hv – 70 hv enemmän kuin edeltäjänsä.
Vahvimmillaan moottori vääntää 800 newtonmetriä, 50 Nm entistä enemmän.

Erityisesti turbomoottorin yhteyteen suunniteltu Porsche Doppelkupplung (PDK) ‑vaihteisto parantaa kiihtyvyyttä entisestään: pyrähdys nollasta sataan kilometriin tunnissa kestää nyt vain 2,7 sekuntia – kaksi sekunnin kymmenystä vähemmän kuin aikaisemmassa mallissa. Huippunopeus on edelleen 330 km/h.

Kuva: Porsche.

Kokoa lisää

Myös 911 Turbo S:n mitat ovat kasvaneet käsi kädessä parantuneen ajodynamiikan kanssa: kori on nyt 45 mm entistä leveämpi (1840 mm) etuakselin kohdalla ja 20 mm leveämpi takana (1900 mm).

Raideleveyden suureneminen (edessä 42 millimetrillä ja takana 10 millimetrillä), aerodynaamisten ominaisuuksien lisäparannukset ja erikokoiset renkaat etu- ja taka-akseleilla parantavat uutuusmallin ketteryyttä ja urheilullisuutta.

Keulan ohjattavat jäähdytysilmaläpät parantavat uutuusmallin mukautuvia aerodynaamisia ominaisuuksia, ja entistä suurempi takaspoileri on suunniteltu tuottamaan entistäkin enemmän downforcea.

911 Turbo S:n moottorin voima välittyy tiehen nyt ensimmäistä kertaa erikokoisten renkaiden välityksellä: edessä on 20-tuumaiset 255/35-erikoiskoon renkaat ja takana 21 tuuman 315/30-renkaat.

Uudet lisävarustevaihtoehdot korostavat nelivetoisen 911:n entistäkin urheilullisempaa imagoa.

Niihin kuuluvat muun muassa 10 millimetrillä madallettu Porsche Active Suspension Management (PASM) ‑urheilualusta sekä säädettävillä läpillä varustettu sporttipakosarja, joka takaa mieleenpainuvan äänimaailman.

Kuva: Porsche.

Uusin moottorisukupolvi

911 Turbo S:n uusi moottori perustuu 911 Carreran uusimpaan moottorisukupolveen.
Moottorissa on kokonaan uusiksi suunniteltu ilmajäähdytysjärjestelmä, symmetrisesti sijoitetut entistä suuremmat VTG-ahtimet, sähköisesti ohjatut hukkaportin läpät ja pietso-ohjatut ruiskutussuuttimet.

Näiden muutosten yhteisvaikutus ilmenee parempana vasteena, tehona, vääntönä, kestävyytenä ja kierroskykynä.

Kuusisylinterinen voimanlähde on varustettu myös uudella imujärjestelmällä.
Aikaisempi prosessi-ilman ja ahtoilman jäähdytyskierto on vaihdettu päinvastaiseksi: osa prosessi-ilmasta virtaa nyt Turbo-malleille tyypillisten takana sivuilla sijaitsevien ilmanottoaukkojen läpi.

Takapyöräkoteloihin sijoitettujen ilmansuodattimien etupuolelle on lisätty kaksi muuta ilmakanavaa, jotka johtavat takakannen säleikön läpi. Uutuusmallissa on siten neljä ilmanottoaukkoa, joiden yhteinen poikkipinta-ala on entistä suurempi.

Kuva: Porsche.

Tämä parantaa moottorin taloudellisuutta entisestään.

Entiset turboahtimet on korvattu suuremmilla, symmetrisesti sijoitetuilla ja muuttuvageometrisilla VTG-ahtimilla. Kompressori- ja turbiinipyörät pyörivät nyt vastakkaisiin suuntiin.

Turbiinipyörien halkaisijaa on suurennettu viidellä millimetrillä (nyt 55 mm) ja kompressoripyörien halkaisijaa kolmella millimetrillä (nyt 61 mm). Hukkaportin läppiä ohjataan sähköisesti askelmoottoreilla.

Kuva: Porsche.

Jokapäiväiseen ajoon tai radalle

Uutuusmalli soveltuu yhtä hyvin jokapäiväiseen käyttöön kuin kilparadalle. Uuden mallisukupolven entistäkin hurjempi suorituskyky ilmenee erityisen hyvin kiihtyvyydessä paikaltaan 200 km/h:n nopeuteen: 8,9 sekunnin ajalla 911 Turbo S on edeltäjäänsä kokonaisen sekunnin nopeampi.

Parannetun Porsche Traction Management (PTM) ‑nelivetojärjestelmän ansiosta yksittäisille pyörille saadaan jaettua huomattavasti enemmän voimaa – etupyörille suurimmillaan 500 newtonmetriä.

PASM-vakioalustan uusi sukupolvi on edeltäjäänsäkin urheilullisempi.

Entistä nopeammat ja tarkemmin ohjatut iskunvaimentimet parantavat kallistusvakautta, pitoa ja ohjattavuutta huomattavasti mahdollistaen suuremmat kaarrenopeudet.

Uudistetun keulan levennetyt ilmanottoaukot ja tummaumpioiset led-matriisiajovalot loihtivat luonteenomaisen Turbo-vaikutelman.

Uudelleen suunniteltu paineilmatoimisesti laajeneva etuspoileri ja entistä suurempi takaspoileri tuottavat 15 prosenttia enemmän downforcea.

Perän uudistuneen ulkoasun täydentävät Turbo-malleille tyypilliset kiiltävänmustat, nelikulmaiset pakoputket.

Kuva: Porsche.

Nopeampi näyttö

Vakiovarustelu pitää sisällään täysnahka- ja hiilikuituverhoilun Light Silver ‑sävyisillä korostuksilla.

18 suuntaan säädettävien urheiluistuinten koristetikkaukset tekevät kunniaa ensimmäiselle (tyypin 930) 911 Turbolle. Mittariston korkealaatuiset graafiset elementit täydentävät Turbo S:n piirteet.

PCM-järjestelmän keskusnäyttö on nyt 10,9-tuumainen. Uuden arkkitehtuurin ansiosta näyttö on nopeakäyttöinen eikä vie kuljettajan huomiota pois ajamisesta.
Vakiovarustelu käsittää myös GT‑urheiluohjauspyörän, Sport Chrono ‑paketin, johon sisältyy Porsche Track Precision App ‑sovellus, sekä Bose Surround Sound System ‑äänentoistojärjestelmän.

911 Turbo S Coupén hinnaksi tulee Suomessa 380 052 euroa ja 911 Turbo S Cabrioletin hinnaksi 406 832 euroa.

 

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!