Polestar käynnistää V2G-projekteja — mukana suuri määrä Polestar 3 -autoja

Polestar osallistuu sähköverkkosektorin sidosryhmien kanssa laaja-alaiseen kaksisuuntaisen latauksen (V2G) projektiin Göteborgissa, Ruotsissa. Hankkeen rahoittaa ruotsalainen innovaatiokeskus Vinnova, ja siinä käytetään suurta määrää Polestar 3 -autoja.

Polestar sekä Ruotsin kansallinen sähköverkkoviranomainen Svenska Kraftnät, paikallisen sähköverkon omistaja Göteborg Energi Nät, alueellinen energianjakeluyhtiö Vattenfall Eldistribution, kotilatausratkaisujen tarjoaja Easee ja tutkimusyhteistyökumppani Chalmersin teknillinen korkeakoulu pyrkivät yhdessä löytämään potentiaalisia liiketoimintamalleja kaksisuuntaiselle lataukselle ja tutkimaan konkreettisia ratkaisuja, joita voidaan skaalata ja käyttää eri alueilla.

Samalla Polestar aloittaa yhteistyön Kalifornian energiakomission ja itsenäisen voittoa tavoittelemattoman energian tutkimus- ja kehitysinstituutin EPRIn kanssa. Tämän niin ikään Vinnovan rahoittaman hankkeen tavoitteena on laatia toteutussuunnitelma kaksisuuntaisten latauspalvelujen käyttöönotolle Kaliforniassa.

Lue myös: Sähköauton akusta voi tulevaisuudessa syöttää energiaa sähköverkkoon

Kaksisuuntaista latausteknologiaa hyödyntämällä Polestar 3 -autoja voidaan ladata ja niiden akuista voidaan myös ottaa energiaa takaisin kodin sähköverkkoon. V2G-integroinnin hallinnan helpottamiseksi Polestar kehittää virtuaalista voimalaitosta (Virtual Power Plant, VPP), joka yhdistää kaikki verkkoon liitetyt Polestar 3 -autot.

Pilvipohjainen VPP laskee yhdistettyjen akkujen kokonaiskapasiteetin ja aloittaa lataamisen tai purkamisen verkon vaatimusten ja akun käyttöiän optimoinnin mukaan. Tämän ansiosta sähköautojen omistajat voivat edesauttaa energiasiirtymää ja saada rahallista hyötyä autostaan, kun se on pysäköitynä.

Auton omistaja yksinkertaisesti kytkee autonsa pistorasiaan, ja VPP ja älykäs latausteknologia huolehtivat lopusta. Ratkaisu optimoi akkukäytön ajotarpeisiin ja tukee sähköverkkoa.

Lue myös: Älykkäällä sähköauton latauksella voi säästää merkittävän summan vuodessa

Sähköautojen akuilla on potentiaalia olla hyödyksi suuressa mittakaavassa. V2G-ratkaisujen avulla sähköautoista voi tulla tärkeä joustava energianlähde, joka tukee sähköverkkoja. Näin ne ovat paljon muutakin kuin kestävämpi liikkumiskeino.

– Kaksisuuntaisella latauksella on mahdollisuus tarjota hyötyä yksittäisille asiakkaille ja kokonaisille yhteisöille. Auto on keskimäärin pysäköitynä 90 % ajasta. Polestar 3:n kaksisuuntaisten latausominaisuuksien ja Polestar VPP:n ansiosta voimme tutkia liiketoimintamalleja ja yhteisöratkaisuja, jotka voivat valjastaa V2G:n täyden potentiaalin ja antaa omistajille mahdollisuuden tukea energiasiirtymää, kun he eivät tarvitse autoa ajamiseen, sanoo Polestarin pääjohtaja Thomas Ingenlath.

Liikkumisen kiihtyvä sähköistyminen sekä enemmän uusiutuvaa sähköä käyttävä teollisuudenala asettaa suurempia vaatimuksia käytettävissä olevaan sähköverkkojen kapasiteettiin. Tuotanto uusiutuvilla energianlähteillä, kuten tuuli- ja aurinkovoimalla, riippuu sääolosuhteista, eikä sitä voi suunnitella helposti vastaamaan kysyntää. Jotta vältytään suurilta ja kalliilta verkon laajennuksilta ja vahvistuksilta, tarvitaan joustavaa energiavarastoa, joka auttaa tasapainottamaan tarjonnan ja kysynnän.

Kun sähköautojen käyttöönotto lisääntyy, sähköautojen akuista tulee hyödyllinen varastointiratkaisu sekä kansallisille, alueellisille että paikallisille verkoille.

– Kaksisuuntainen lataus vaikuttaa sähköverkkoon, ja asiakkaamme voivat aktiivisesti osallistua ja vaikuttaa verkon vakauteen. Auto on tässä luonnollinen elementti ja potentiaalinen resurssi. V2G vaikuttaa myös siihen, kuinka sähköverkkoyhtiöt suunnittelevat verkkojaan tulevaisuudessa, sanoo Vattenfall Eldistributionin innovaatio- ja markkinatutkimusjohtaja Peter Söderström.

– V2G-teknologiat muuttavat sähköautot virtuaalisiksi voimalaitoksiksi ja tekevät kodeista ja verkosta joustavampia ja tuovat samalla rahaa kuljettajien kukkaroon. CEC on iloinen saadessaan Polestarin kumppanikseen muiden innovaattorien kanssa Kalifornian V2G-suunnitelmien edistämiseksi, kertoo Kalifornian energiakomission johtaja Patty Monahan.

Göteborgin pilottihankkeen testivaiheen on suunniteltu alkavan vuoden 2024 ensimmäisen puoliskon aikana ja kestävän kaksi vuotta. Hankkeessa on mukana suuri määrä Polestar 3 -autoja, ja sen tavoitteena on tulla yhdeksi Euroopan suurimmista V2G-projekteista, jossa on osallisena edustajia kansallisesta ja paikallisesta energiainfrastruktuurista.

Kalifornian tutkimushanke käynnistyy vuoden 2023 joulukuussa ja kestää vuoden 2024 lokakuuhun.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

 

 

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän