Peräkärrytestin tulos yllätti testaajat — yhden kärryn pyörän akselitappi vääntyi

Kuva: Moottori.

Moottori-lehti testasi uusien kevytperävaunujen käytöstä väistökokeessa.

Kokeet paljastivat, että kärryjen kestävyydessä on suuria eroja, todetaan Moottorin lähettämässä tiedotteessa.

Kevytperäkärryjen eli O1-luokan jarruttomien perävaunujen turvallisuus puhuttaa etenkin nyt, kun 1.6.2020 voimaan astuva uusi tieliikennelaki nostaa kärryjen maksiminopeuden sataan kilometriin tunnissa.

Katso tästä muita juttuja kevytperävaunuista.

– Suomessa on rekisterissä noin 900 000 kevytperävaunua. Halusimme selvittää, miten kärryt käyttäytyvät yllättäen eteen tulevassa väistötilanteessa, kun kaikki on tehty ennalta oikein: kuormaus sallittujen massojen rajoissa, kuorma oikein sijoitettu sekä huolellisesti tuettu ja sidottu, vetoauto on kunnollinen ja kärrykin uusi, kertoo Moottorin päätoimittaja Eila Parviainen.

Testissä oli mukana viisi yksiakselista vaunua myydyimmiltä merkeiltä: Aku, JT-Trailer, Majava, Muuli ja Respo. Vaunuihin lastattiin tasapainoinen kärryn maksimikantavuuden mukainen kuorma hyvin varmistettuna.

Kuva: Moottori.

Väistökokeet suoritettiin suljetulla lentokentän kiitoradalla. Kokeessa siirrytään ensin vastaantulijoiden kaistalle ja palataan välittömästi takaisin omalle kaistalle. Koe aloitettiin kaikille kärryille samoilla nopeuksilla: ensin 70 km/h, sitten 80 km/h ja 85 km/h. Vetoautona toimi Škoda Superb 2.0 TSI 272 4×4 Sport Line DSG A.

– Testin tulos yllätti tekijätkin, sillä mukana olleen Muulin pyörät taittuivat vinoon jo 80 kilometrin tuntinopeudessa tehdyssä väistössä. Syynä oli vaunun akselitappien vääntyminen väistöliikkeen aiheuttaman sivuttaisrasituksen voimasta. Muut testin kärryt suoriutuivat kokeesta vaurioitta vielä tätä kovemmassakin nopeudessa, testin toteuttamisesta vastannut toimittaja Jussi Saarinen paljastaa.

Merkillepantavaa oli se, ettei vaurio vaikuttanut Muulin käytökseen väistökokeessa. Kärry ei lopulta suistunut oletetulta ajolinjalta yhtään sen selvemmin kuin muutkaan testatut kärryt, joiden akselit kestivät väistön. Testikuljettajakaan ei havainnut ratin takana mitään erikoista.

Kuva: Moottori.

– Tämän perusteella voidaan sanoa, että kärryn rakenteen pettäminen tapahtui lopulta turvallisesti. Tilanne on merkittävästi parempi kuin se, mitä esimerkiksi akselin katkeamisesta johtuva pyörän irtoaminen aiheuttaisi, Saarinen muistuttaa.

Todellisessa tieliikenteessä tilanne olisi silti ollut vakava, jos kuljettaja olisi jatkanut matkaansa vääntyneillä akseleilla hurjan väistöliikkeen jälkeen.

– Tilanteen opetus: jos liikenteessä tapahtuu kärryn kanssa jotain poikkeavaa, pysähdy mahdollisimman pian tarkistamaan kuorman sidonta ja kärryn kunto, Parviainen painottaa.

Moottorin testissä olivat mukana seuraavat kevytperävaunut:

  • Aku CS-300 LH
  • JT-Trailer 300K
  • Majava M 5030 LJ
  • Muuli 1400SX
  • Respo 750M331L125PLH

Moottori 6/2020 ilmestyy 27.5. Lehden voi lukea ilmestymispäivästä alkaen myös sähköisenä irtonumerona Lehtiluukun kautta.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here