Parkkisakkojen maksamisessa yllättävä ero virolaisten ja ruotsalaisten välillä!

Vaikka diplomaatit jättävät toisinaan maksamatta virhepysäköinneistään, osa tavallisista ulkomaalaisista autoilijoista on tehnyt ryhtiliikkeen maksukäyttäytymisessään viime vuosina. Esimerkiksi virolaiset autoilijat ovat parantaneet pysäköintitapojaan. Sen sijaan ruotsalaisten autoilijoiden keskuudessa kehitys on kääntynyt päinvastaiseen suuntaan, selviää ParkkiPaten tilastoista.

Yhä useampi ulkomaalainen autoilija suorittaa nykyään kuuliaisesti maksun, jos sortuu Suomessa autoillessaan pysäköintivirheeseen. Pysäköintialan ParkkiPate kirjoitti vuonna 2022 noin 11 500 valvontamaksua ulkomaalaisille autoilijoille.

Vielä pari vuotta sitten monet tavalliset ulkomaalaiset autoilijat eivät käytännössä suorittaneet valvontamaksuja lainkaan, vaikka pysäköivät väärin Suomessa. Tilanne alkoi muuttua kesällä 2021, jolloin joidenkin maiden kansalaisille kirjoitettuja valvontamaksuja alettiin siirtää perintäyhtiön perittäväksi, jos niitä ei maksettu eräpäivään mennessä.

Merkittävimmät maat, joiden kansalaiset tekevät pysäköintivirheitä Suomessa ovat Viro, Ruotsi, Latvia, Puola, Liettua, Venäjä, Saksa ja Norja. Ulkomaalaisautoilijoille kirjoitetaan valvontamaksuja siinä missä suomalaisillekin, sillä pysäköintivirhe on aina virhe autoilijan kansalaisuudesta riippumatta.

– Jo yleinen oikeuskäsitys tukee tätä toimintatapaa. Jos suomalainen autoilija noudattaa pysäköinninvalvontaa koskevia sääntöjä, miksi naapurimaan kansalainen voisi pysäköidä täällä väärin ilman seuraamuksia, ParkkiPaten toimitusjohtaja Christian Metsäranta huomauttaa.

Virolaisten virheet vähenivät ja maksuhalukkuus kasvoi

Viime vuonna runsaat 5000 valvontamaksua kirjoitettiin virolaisille autoilijoille. Pysäköintivirheitä tehneiden virolaisten määrä kuitenkin väheni vuodessa merkittävästi, lähes 500:lla.

Miltei 40 prosenttia virolaisautoilijoista myös maksoi saamansa valvontamaksun. Edellisvuonna yhtä kuuliaisesti toimi reilu kolmannes (34 %).

Aiemmin virolaisautoilijat eivät käytännössä maksaneet ollenkaan Suomessa saamiaan valvontamaksuja, sillä virolaisten autojen haltijatietoja ei luovutettu Suomeen valvontamaksujen perintää varten. Tilanteen taustalla oli Viron lain tulkinta, joka muuttui kesällä 2021.

Ruotsalaisten virheet lähes tuplaantuneet

Ruotsalaisautoilijat taas ovat alkaneet lipsua pysäköintikäyttäytymisessään. Vuonna 2021 noin 750 ruotsalaisautoilijaa sai valvontamaksun, mutta viime vuonna väärinpysäköineiden määrä oli lähes tuplaantunut lukemaan 1 300. Valvontamaksun saaneista ruotsalaisista reilu kymmenesosa suoritti saamansa maksun

– Ruotsalaisten keskuudessa valvontamaksujen maksuprosentti on yllättävän pieni, vaikka maassa on totuttu yksityiseen pysäköinninvalvontaan, Metsäranta hämmästelee.

Muunmaalaisten autoilijoiden pysäköintivirheiden määrissä tai maksukäyttäytymisessä ei ole tapahtunut viime vuosina yhtä merkittäviä eroja kuin virolaisten ja ruotsalaisten. Esimerkiksi latvialaisautoilijat saavat vuosittain suunnilleen saman verran, noin 600 valvontamaksua, ja heistä runsaat 40 prosenttia suorittaa saamansa maksun.

– Tilastoja tulkitessa on huomattava, että vapaa-ajanmatkailu lisääntyi merkittävästi vuonna 2022 edellisvuoteen verrattuna. Tämä näkyy erityisesti muiden kuin virolaisautoilijoiden valvontamaksuissa. Huomattava osa virolaisautoilijoista tulee Suomeen työmatkalle, Metsäranta muistuttaa.

Ulkomaalaisten väärinpysäköinnissä kyseessä isot rahat 

Suomessa jää edelleen joka vuosi saamatta satoja tuhansia euroja ulkomaalaisten autoilijoiden väärinpysäköinnin vuoksi. Vuosina 2021–2022 ParkkiPate kirjoitti yli 21 000 valvontamaksua ulkomaan rekisterissä oleville ajoneuvoille.

– Suorittamatta jäävät pysäköintimaksut koituvat kiinteistöjen ja alueiden omistajien tappioksi. Alueen omistaja saa tuottoja maksullisesta pysäköinnistä, Metsäranta muistuttaa.

Pysäköinti ilman lupaa on ParkkiPaten tilastojen mukaan yllättävän yleistä Suomessa. Viime vuonna lähes viidesosa kaikista valvontamaksuista kirjoitettiin puuttuvan pysäköintiluvan vuoksi.

– Väärinpysäköinti on todellinen ongelma taloyhtiöille ja liikekiinteistöille, jos asukkaille tai asiakkaille ei riitä enää parkkipaikkoja. Yritystoiminta kärsii luvattomasta pysäköinnistä, jos yritysten potentiaaliset asiakkaat siirtyvät mieluummin muihin liikkeisiin, joista löytyy helpommin parkkitilaa.

Ulkomaalaisten autoilijoiden valvontamaksujen Top-5

  1. Viro: 46 %
  2. Ruotsi12 %
  3. Latvia 6 %
  4. Puola: 5 %
  5. Venäjä: 5 %

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

1 KOMMENTTI

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän