Allard P1 Saloon 1951 kuuluu Woikosken automuseon kokoelmiin.
Päivän museoauton on todella harvinainen ja ainoa tallessa oleva Suomeen tuotu Allard P-1 Saloon. Auto on vuosimallia 1951.
Vuonna 1951 Suomeen saatiin kovia ”kilparautoja”, maailmalla jo mainetta niittäneitä Allardeja. Maamme eturivin ratakilpailijat saivat käyttöönsä neljä Allard J2-roadsteria, ja rallimiehet neljä Allard P1 -umpivaunua.
Kaikkien P1 Allardien luultiin jo tuhoutuneen tai tulleen myydyksi ulkomaille, kun yllättäen löytyi ehkä kaikista kuuluisin Suomen Allard P1, RF-620.
Auton pelasti entinen autokatsastusmies Martti ”Mara” Ikonen, joka pikkupoikien vihjeestä osti sen ladosta ja säilytti useita vuosikymmeniä piilossa tallissaan.
Vasta kun Ikosen talo ja talli purettiin, hän suostui myymään Allardin K.L. Bremerin suosittelemalle Clas Palmbergille, joka ei hetkeäkään epäröinyt ostoa.
Palmberg oli nimittäin pikkupoikana nähnyt saman Allardin kilpailevan Kouvolan raviradalla 1950-luvulla.
Tekniset tiedot
- Moottori: sivuventtiili V8, 3,6 l, teho yli 100 hv
- Huippunopeus 180 km/h
- Teräskotelopalkkirunko, puurakenteinen kori, muotopellit alumiinilevyä
- Verhoilu: katto ja istuimet alkuperäisiä
Kilpailuhistoria
- 1952 Monte Carlo, Onni Vilkas – Vilho Huhtanen
- 1953 Monte Carlo, Onni Vilkas – Vilho Huhtanen
- 1953 Jyväskylän suurajot, Vilho Hietanen – Olof Hixén, yleiskilpailun voitto
Auto kuuluu Woikosken automuseon kokoelmiin.
Tekstin lähde: Woikosken automuseon esittelyteksti
Hei,
Olen saanut tietää että Woikoskoen automuseossa on Allard ”Monte Carlo”. Setäni ja isäni omistuksessa oli kyseinen malli. Isäni puhui että autolla on ajettu kilpaa Monte Carlon ajoissa. Setäni ja isäni ovat kotoisin Hämeenkyröstä. Isäni myi auton poliisille jonka poika kolaroi auton (en tiedä minkälaiseen kuntoon). Onkohan tämä teidän auto sama joka on ollut setäni ja isäni omistuksessa? Valitettavasti minulla ei ole tietoa rekisterinumerosta, minulla on kuvia vain jossa näkyy osa autoa (ei kokonaista, eikä rekisterinumeroa). Olisi mielenkiintoista tietää onko kyseessä sama auto.
Ystävällisin terveisin,
Harri Ylikomi