Päivän ralliauto: Kyllä edustusautoillakin on ajettu rallia

Vuosien kuluessa on ollut monenlaisia ralliautoja. Tällaisella autolla tuskin tänä päivän osallistuttaisiin rallikilpailuihin

Tällä vuoden 1953 Jaguar Mark VII -mallilla ajettiin nimittäin rallia 1950-luvulla.

Ennen kuin Suomeen saatiin rallisankareita sanan nykypäivän merkityksessä, lajin harrastajista tunnettiin parhaiten ”Monte Carlon kävijät”, eli Monte Carlo ralliin osallistuneet rattimiehet.

Kuva: CvB.

Heidän joukkoonsa kuului ensimmäisissä Jyväskylän Suurajoissa toiseksi ajanut Heikki Korppoo, joka 1953 osallistui Monteen juuri tällä autolla yhdessä Suurajojen perustajajoukkoon lukeutuneen Jukka Pulkkisen kanssa.

Jaguar Mark VII:n 3,5-litrainen, 6-sylinterinen rivimoottori antoi tehoa 160 hv, mikä riitti vaivattomasti 160 km/h huippunopeuteen.

Katso tästä muita Päivän ralliautoja.

Huippunopeus oli tärkeä ominaisuus pitkissä ralleissa, kun aikataulussa pysyminen pitkillä siirtymäosuuksilla saattoi ratkaista koko kisan. Mark VII:n mukavuus säästi miehistöä myös tarpeettomilta rasituksilta.

Jaguar esiintyi suomalaisissa ralleissa usein 1950-luvulla. Etenkin Matti Kolehmainen ja Heikki Puustinen suosivat merkkiä.

Vuonna 1954 Jyväskylään osallistuneet kaksi Mark VII -mallia joutuivat kuitenkin kisaamaan yleiskilpailun ulkopuolella matkailuautojen luokassa.

Auto oli esillä vuonna 2016 Classic Motorshow -tapahtumassa.

Tekstin lähde: Näyttelyteksti.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän