Vuosien kuluessa on ollut monenlaisia ralliautoja. Tällaisella autolla tuskin tänä päivän osallistuttaisiin rallikilpailuihin
Tällä vuoden 1953 Jaguar Mark VII -mallilla ajettiin nimittäin rallia 1950-luvulla.
Ennen kuin Suomeen saatiin rallisankareita sanan nykypäivän merkityksessä, lajin harrastajista tunnettiin parhaiten ”Monte Carlon kävijät”, eli Monte Carlo ralliin osallistuneet rattimiehet.
Heidän joukkoonsa kuului ensimmäisissä Jyväskylän Suurajoissa toiseksi ajanut Heikki Korppoo, joka 1953 osallistui Monteen juuri tällä autolla yhdessä Suurajojen perustajajoukkoon lukeutuneen Jukka Pulkkisen kanssa.
Jaguar Mark VII:n 3,5-litrainen, 6-sylinterinen rivimoottori antoi tehoa 160 hv, mikä riitti vaivattomasti 160 km/h huippunopeuteen.
Katso tästä muita Päivän ralliautoja.
Huippunopeus oli tärkeä ominaisuus pitkissä ralleissa, kun aikataulussa pysyminen pitkillä siirtymäosuuksilla saattoi ratkaista koko kisan. Mark VII:n mukavuus säästi miehistöä myös tarpeettomilta rasituksilta.
Jaguar esiintyi suomalaisissa ralleissa usein 1950-luvulla. Etenkin Matti Kolehmainen ja Heikki Puustinen suosivat merkkiä.
Vuonna 1954 Jyväskylään osallistuneet kaksi Mark VII -mallia joutuivat kuitenkin kisaamaan yleiskilpailun ulkopuolella matkailuautojen luokassa.
Auto oli esillä vuonna 2016 Classic Motorshow -tapahtumassa.
Tekstin lähde: Näyttelyteksti.