Päivän ralliauto: Trabant P601 1965

Trabantilla on ainutlaatuinen sijansa varsinkin Jyväskylän Suurajojen historiassa. Sillä osallistuttiin ensi kerran Suomen suurimpaan ralliin 1960 ja mallin pysyttyä lähes muuttumattomana sellainen löytyi lähtöluettelosta vielä 1995.

Itse asiassa Trabantia hyvin läheisesti muistuttanut saman tehtaan edeltäjätuote Zwickau oli mukana Jyväskylässä jo 1957.

Kuva: CvB.

1960-luvulla totuttiin siihen, että Trabantit rallin pienikoneisimpina autoina yleensä lähtivät taipaleelle ensimmäisinä. Vastus ei pikkuluokassa aina ollut kova, mutta keskinäinen kisa kylläkin kiihkeä.

Luokkavoittoja tuli solkenaan ja monta kertaa sen korjasi vierailevien itäsaksalaisten nenän edestä Suomeen jo pikkupoikana kotiutunut Wolfgang Knorn.

Kuva: CvB.

Trabantin ominaispiirteet jäivät hyvin mieleen aikalaisille: duroplast-muovisin paneelein katettu teräskori ja 2-tahtisen ilmajäähdytteisen koneen vinkuna.

Tuon pintamateriaalinsa suhteen Trabant oli oikeastaan edelläkävijä, sillä duroplastin raaka-aineina olivat kierrätetyt materiaalit, mm. Neuvostoliitosta saatu puuvillajäte.

Katso tästä muita Päivän ralliautoja.

Alunperin puolilitrainen moottori perustui sotia edeltävään DKW:n konstruktioon, joka 1964 kasvoi 600-kuutioiseksi. Mallikin muuttui P50:stä kulmikkaammaksi 601:ksi, mutta tekniikka säilyi kutakuinkin ennallaan.

Kuva: CvB.

Suoritusarvot eivät päätä huimanneet. 23-26 hevosvoiman teho riitti kiidättämään auton vain vähän yli 100 km/h.

Toisaalta Trabantilla sai sorateihin erinomaisen pidon etuvedon ja alhaisen 600 kilon painon ansiosta. Monista muista itäautoista poiketen siinä oli myös nopeampi hammastanko-ohjaus.

Kuva: CvB.

Rumpujarrut riittivät hyvin hallitsemaan vauhtia. Vaihdevipuna Trabantissa oli pienistä ranskalaisautoista tuttu ”sateenvarjon kahva”.

Trabant on kuvatti tämän vuoden Classic Motorshowssa. Kuvan auton omistaa Rallimuseo Mobilia.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän