Päivän taksiauto: Jo vuonna 2010 ajettiin Suomessa sähkötaksilla — toimintamatka oli 100 km

Kuva: Ensto.

Oheinen kuva on maaliskuusta 2010, jolloin Suomessa oli taksikäytössä sähköautoksi muutettu Volkswagen Passat.

Ohessa on myös kuva auton julkistustilaisuudesta joulukuussa 2009 ja kuva Passatin takakontin alla olleesta akkupaketista.

Auto oli hankittu sähköautojen latauspisteitä valmistavalle Ensto Oy:lle ja auton akut oli valmistanut suomalainen European Batteries -yhtiö.

Kuva: CvB.

Auton taksikäytöstä vastasi pääkaupunkiseutulainen taksiautoilija ja kemisti Seppo Rosvall. Liikennöinti oli osa Enston hanketta, jossa latausta kokeiltiin erilaisissa olosuhteissa.

Autoa ladattiin aikoinaan siellä, missä oli latauspiste saatavilla: Esimerkiksi Helsinki-Vantaan taksiasemalla oli jo latausparkkipaikka.

Katso tästä muut Päivän taksiauto -kuvat.

Muunnosautoon oli valittu sen suuruinen akkupaketti, että auton kokonaispaino, tilankäyttö, latauskertojen määrä ja saavutettu ajomatka ovat optimaaliset.

Auton toimintamatkaksi luvattiin 100 kilometriä ja akun sai täyteen kolmivaiheisella 3 x 16A -virralla neljässä tunnissa.

Akkupaketti oli tavaratilan lattian alla. Kuva: CvB.

Akkupaketin luvattiin kestävän normaalikäytössä noin 3 000 latauskertaa, mikä vastaa 200 000 -300 000 ajokilometriä.

Siitä ei ole tietoa, kauanko Passat oli taksiajossa. Auto poistettiin liikenteestä viime vuoden heinäkuussa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here