Päivän museoauto: Fordin Britannian markkinoille tehty avoauto

Päivän museoauto on ensimmäinen automalli, jota valmistettiin Fordin Britannian Dagenhamin tehtaassa.

Fordin Britannian tytäryhtiö valmisti henkilöautoja Ford Prefect -nimen alla vuosina 1938 – 1961.

Kuva: CvB.

Kuvan malli on sarjan toinen versio, joka oli valmistuksessa 1938 – 1949.

Ennen toista maailmansotaa valmistettiin tästä mallista sekä kaksi- että neliovisia versioita. Lisäksi valmistui kuvan avomalli nimeltään Tourer.

Sodan jälkeen valmistettiin vain neliovista sedania kotimarkkinoille. Vientiin tehtiin vielä kaksiovista mallia.

Kuva: CvB.

Autossa on nelisylinterinen 1,2 litran moottori. Tehoa saatiin noin 30 hevosvoimaa.

Autossa on kolmivaihteinen vaihteisto.

Tätä mallia valmistui 41 486 ennen vuotta 1941 ja sodan jälkeen vielä 158 007. Lisäksi mallia valmistettiin Australiassa.

Kuva: CvB.

Auto on kuvattu Helsingin Kääpiöautomuseossa.

Tekstin lähde: Näyttelyteksti ja Wikipedia

Päivän museoauto: Ford Roadster 1934

Päivän museoauto: T-Ford Touring 1925

Päivän museoauto: 50 vuotta täyttävä Ford Mustangin haastaja

 

Kuva: CvB.

1 KOMMENTTI

  1. Ensimmäinen malli, jota valmistettiin Ford Dagenhamin tehtaalla kaudella 1932-1937 oli Ford Model Y tai englanniksi kutsuttu myös Ford Eight (auto luokiteltiin omaavaksi 8 verohevosvoimaa). Pohjoismaissa malli myytiin nimellä Ford Junior. Siinä oli 933 cm3 sivuventtiilimoottori.
    Kuvan Ford Prefect oli jo isomoottorisen “Junior Deluxen” (Ford Model C tai Ford Ten, Model 7W) kolmatta malliversiota, jossa oli 1172 cm3 kokoinen moottori.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän