Päivän autourheilukuva: Tulitikkurasian kannessa kaksi kilpa-autoa

Porin tulitikkutehtaan tikkuaskin kantta koristaa kaksi kilpa-autoa.

Turun museokeskuksen tiedoista ei selviä, miltä vuodelta tämä aski on. Ainakin kilpa-autot ovat vuosikymmenten takaa.

Autot muistuttavat hieman Neppisautoja, joten rasian kuvitus voisi olla esimerkiksi 1950-luvulta.

Porin tulitikkutehdas toimi vuodesta 1851 aina vuoteen 1987.

Katso tästä muita Päivän autourheilukuvia.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

3 KOMMENTIT

  1. Jos tämä auttaa niin kyseessä ovat midget-luokan autot joissa oli 500cc’n kokoiset moottoripyörän koneet.Eiväthän
    ne hurjan nopeita olleet mutta formulahenkeä tuotiin silloinkin jo Suomeen. Hieno juttu!

  2. Totta. Midget-autoilla ajettiin ainakin 1950-luvun lopulla ja 1960-luvun alussa, jolloin olin katsomassa Eläintarhan ajoja vuodesta 1958 siihen asti, kun kisat lopetettiin muistaakseni vuonna 1962 sattuneen kuolemaan johtaneen lähtöonnettomuuden jälkeen. Tunnetuimmat suomalaiset midget-ajajat olivat Curt Lincoln ja Heimo Hietarinta. Lincolnin Midget oli muistaakseni Cooper-merkkinen. Lincoln kilpaili saman valmistajan Cooper Monacolla avonaisten urheiluautojen luokassa ympäri Eurooppaa ja Etelä-Afrikassakin.

  3. Täydennystä ja korjaus edelliseen kommenttiini:
    Eltsun ajot lopettanut onnettomuus sattui 1963.
    YouTubessa olevassa Eltsun ajojen 1958 taltioinnissa Midget-luokan otsikoksi on laitettu F 3 -kilpa-autot, vaikka ne kooltaan ja moottoritehoiltaan vastasivat pikemminkin myöhempiä F 4 -autoja.
    Midget-autoista käytettiin myös suoraa suomennosta kääpiöautot.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!