Päivän automainos: Automainontaa myös naisille

Kuva: Kotiliesi 10/1927.

Henkilöauto oli vielä 1920-luvulla herrojen herkkua. Vuonna 1925 henkilöautokantamme käsitti 5950 autoa.

Siihen aikaan maahamme ilmaantui runsaasti ennen tuntemattomia automerkkejä. Kilpailu niiden välillä oli kovaa ja mallien väliset erot varsin vähäisiä. Siksi maahantuojat pyrkivät tuomaan eroja esiin mielikuvatasolla.

1920-luvun automainonta pyöri valtaosin autoihin liittyneen tekniikan esittelyn ympärillä. Sen selvittely jäi pakostakin miesväen tehtäväksi.

Auton käyttö myös virkistävänä ja sosiaalisena tekijänä oli monelle vielä uutta. Yleensä perheen pää teki valinnoissa ratkaisun, mutta tuolloin löytyi myös toinen vaikuttamisen kanava.

Tämän Ilmoituksen kuvituksessa naisnäkökulma on tuotu selkeästi esiin ottamalla heidät mukaan mainoksiin. Naisten suostumisen merkityksen auton hankintaan oivalsi ensimmäisenä amerikkalaisen Fordin oma maahantuoja. Tässä mediaksi oli valittu, kenties ensi kertaa, naistenlehti, kuvassa näkyvä Kotiliesi.

Katso tästä muut Päivän automainokset.

Ilmoittelussa tarjottiin autoista kiinnostuneille perusteellisempaa tutustumista kehotuksella tilata kuvitettu esite. Mainoksen kuvituksessa esiin tuli kaikille tuttu suomalainen järvimaisema mökkeineen ja veneineen, lapsia sekä koiriakaan unohtamatta.

Toihan se näin tämän lähes tuntemattoman liikuntavälineen lähemmäksi.

Auton tekniikkaa haluttiin tietenkin tuoda esiin. Myös myyjän henkilökohtaista neuvontaa tarjottiin.

Teksti: Usko Sipilä

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here