Koti Blogi Sivu 203

Rattijuoppo ohitti poliisiauton suurella ylinopeudella

Poliisi9
Kuva: CvB.

Oulun poliisilaitoksen liikenneryhmän partio oli valvomassa liikennettä Kuusamontiellä maanantaina noin kello 19, kun henkilöauton kuljettaja ohitti partion huomattavalla ylinopeudella. Partio mittasi ohittajalle keskinopeudeksi 127 kilometriä tunnissa. Tieosuudella on 80 kilometrin tuntinopeusrajoitus.

Pysäytetty nuori mieskuljettaja puhalsi partion seulonta-alkometriin nollatuloksen, mutta hänelle suoritetun huumausainepikatestin mukaan on syytä epäillä hänen ajaneen autoa amfetamiinin vaikutuksen alaisena.

Kuljettajalle tehtiin turvallisuustarkastus ja hänen hallustaan löydettiin marihuanaa, amfetamiinia ja huumausaineeksi luokiteltuja lääkeaineita. Asiaa tutkitaan rattijuopumuksena, liikenneturvallisuuden vaarantamisena sekä huumausaineen käyttörikoksena.

Tiistaina aamuyöllä noin kello 02 Tuirassa yleisvalvontaa tehnyt partio pysäytti henkilöauton kuljettajan ajokunnon tarkastusta varten. Seulonta-alkometrin mukaan nuori naiskuljettaja ei ollut alkoholin vaikutuksen alainen.

Nainen oli partion havaintojen mukaan kuitenkin tokkurainen ja hänen puheensa sammalsi, joten oli syytä epäillä hänen käyttäneen huumausaineita. Autoon tehdyssä paikanetsinnässä löytyi kannabista, amfetamiinia ja psilosybiinisieniksi epäiltyjä sieniä. Asiaa tutkitaan rattijuopumuksena ja huumausaineen käyttörikoksena.

Samaan aikaan Kuusamossa partio pysäytti henkilöauton tarkastusta varten. Autoa kuljetti 17-vuotias mies. Hänet puhallutettiin ja seulonta-alkometri osoitti, ettei hän ollut käyttänyt alkoholia. Kuljettajalle tehty huumausainepikatesti antoi kuitenkin positiivisen tuloksen amfetamiinille. Asiaa tutkitaan rattijuopumuksena ja huumausaineen käyttörikoksena.

Tuirassa tiistaina aamulla hieman ennen kello 06 partio pysäytti nuoren mieskuljettajan. Miehelle tehty huumausainepikatesti antoi positiivisen tuloksen amfetamiinille ja kannabikselle. Näin ollen häntä epäillään rattijuopumuksesta ja huumausaineen käyttörikoksesta.

Lue myös

Pyöräilijä loukkaantui vakavasti liikenneonnettomuudessa

Poliisi kaipaa havaintoja ja videomateriaalia Nivalan mopomiitin kolarista

Nivalan mopomiitissä vakava loukkaantuminen

Hälytysajossa ollut ambulanssi liikenneonnettomuudessa Kiimingissä

 

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

 

 

 

 

Kempowerille ensimmäinen sopimus Afrikkaan

Kuva: Kempower.

Kempower on solminut merkittävän kumppanuuden Paterson Simonsin kanssa edistyksellisen DC-pikalatausteknologian tuomiseksi Länsi- ja Keski-Afrikkaan. Yhteistyö on Kempowerin ensimmäinen myynti- ja huoltoedustus Afrikassa, todetaan Kempowerin tiedotteessa.

Kumppanuuden ensimmäinen projekti on Kempowerin sähköisen latausjärjestelmän toimitus ja asennus Meridian Port Servicesille (MPS) Ghanan Temassa.

Järjestelmä otettiin käyttöön sataman työkoneiden sähköistämiseksi. Toimitukseen sisältyi kuusi 300 kW:n CCS2 Kempower Double Satellite -latauslaitetta, jotka on suunniteltu vaativiin olosuhteisiin. Kokonaisuus kattaa integroidun jäähdytysratkaisun sekä etähallintamahdollisuuden, mikä mahdollistaa turvallisen, tehokkaan ja skaalautuvan sähköistämisen satamaympäristössä, sekä lisäksi vähentää pitkän aikavälin kustannuksia.

Afrikassa teollisuus on alkanut omaksua sähköistymisen keinona edistää kestävää kehitystä, kustannustehokkuutta ja energiaomavaraisuutta. Vaikka kehitys on alkuvaiheessa Eurooppaan tai Aasiaan verrattuna, sähköistymistä vauhdittavat globaalit ilmastositoumukset, kasvavat polttoainekustannukset sekä toimintavarman energian tarve.

Länsi- ja Keski-Afrikan sähköinfrastruktuuri ja ympäristöolosuhteet voivat olla haastavia, joten tarvitaan älykkäitä ja joustavia ratkaisuja, kuten Kempowerin modulaarinen DC-pikalatausteknologia.

Virallinen edustaja Länsi- ja Keski-Afrikassa

Kempowerin ja Paterson Simonsin yhteistyö vastaa tähän tarpeeseen tarjoamalla luotettavaa ja laadukasta latausinfrastruktuuria sekä paikallista asiakastukea satamille, kaivoksille ja teollisille toimijoille, jotka siirtyvät sähköisiin laitteisiin.

Raskaiden nosto- ja käsittelylaitteiden toimittajana sekä teknisten palvelujen tarjoajana Afrikassa tunnettu Paterson Simons toimii nyt Kempowerin virallisena myynti- ja jälkimarkkinointikumppanina Länsi- ja Keski-Afrikassa. Kumppanuus yhdistää Kempowerin kehittyneen latausteknologian ja Paterson Simonsin vankan paikallistuntemuksen tukemaan Afrikan siirtymää puhtaampaan ja tehokkaampaan infrastruktuuriin.

Paterson Simonsilla emme pelkää uutta teknologiaa vaan ohjaamme asiakkaitamme sen omaksumisessa,” sanoo tiedotteessa Paterson Simonsin tekninen johtaja James Savoy.

Kempowerin innovatiivisuus ja luotettavuus sopivat arvoihimme. Me emme toimita vain latureita – me toimitamme luottamusta.”

Paterson Simonsin tiimi on koulutettu Kempower Akatemiassa Suomessa ja he voivat tarjota paikallista asennusta, huoltoa, varaosia sekä koulutusta. Tämän ansiosta asiakkaat saavat nopeammin käyttöön latausratkaisuja, jotka on räätälöity Afrikan olosuhteisiin, minimoiden kriittisten laitteiden käyttökatkokset.

“Tämä on merkittävä virstanpylväs missiossamme tukea Afrikan siirtymää puhtaampiin ja tehokkaampiin teknologioihin,” jatkaa Savoy.

Paterson Simonsin lisääminen kumppaniverkostoomme vahvistaa Kempowerin asemaa raskaassa segmentissä ja tukee sitoutumistamme sähköistymisprojekteihin uusilla markkinoilla. Tämä kumppanuus kuvastaa haluamme kasvaa uusilla alueilla ja toimialoilla, joissa on selkeä tarve tehokkaille ja huippuluokan latausratkaisuille,” toteaa tiedotteessa Kempowerin New markets aluejohtaja Carlo Cecchi.

Lue muita juttuja Kempowerista.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

 

RallyX: Tommi Hallmanilla voitokas lauantai, mutta pettymysten sunnuntai

Kuva: Qnigan.

Tommi Hallmanin viikonloppu Saksassa päättyi kaksijakoisissa tunnelmissa. Hallman ajoi lauantaina FC2-luokan voittoon, mutta sunnuntaista muodostui kuopiolaisen tähän astisen uran huonoin kilpailupäivä. Hallman ylsi tänä vuonna rallicrossin RallyX-sarjan eteläisen liigan kuudessa osakilpailussa kolmeen voittoon ja sijoittui loppupisteissä toiseksi.

Rallicrossin RallyX-sarjan eteläisen liigan kauden kolmas ja samalla viimeinen kilpailuviikonloppu ajettiin Esteringin radalla Saksassa. Viikonlopun ohjelmassa oli kaksi osakilpailua, kun pisteistä taisteltiin alkuerissä, semifinaaleissa ja finaaleissa niin lauantaina kuin sunnuntainakin. Tommi Hallmanin, 24, mestaruusjahti FC2-luokassa käynnistyi lauantaina voitolla, mutta sunnuntaista tuli kuopiolaiselle todellinen Via Dolorosa, kärsimysten tie.

– Kyllä sunnuntai tulosten valossa oli varmastikin tähänastisen urani huonoin päivä. Ei kyllä tälläisiä ole tullut rallicross-uran aikana kertaakaan aiemmin koettua. Vauhti, aivan kuten lauantainakin, kun pystyin ihan ajamalla voittoon asti, olisi varmasti riittänyt sunnuntainakin, mutta sitten tuli kaikkea muuta ylimääräistä ohjelmaa, pettynyt Hallman kommentoi.

Hallman ei selviytynyt avoimen nelivetoluokan finaaliin kumpanakaan kilpailupäivänä, mutta lauantaina onnistunut startti FC2-luokan finaalin paalupaikalta toi komean voiton. Voiton myötä mahdollisuudet FC2-luokan mestaruuteen olivat vielä olemassa sunnuntain kilpailupäivään lähdettäessä, mutta vaikeuksien sävyttämä kauden päätösosakilpailu tarkoitti loppupisteissä Hallmanille lopulta toista sijaa.

– Sunnuntai lähti heti alusta alkaen rakentumaan huonosti, kun aika-ajo ei mennyt aivan nappiin. Ei se tuntunut mitenkään huonolta, mutta kello ei vain tykännyt, kahdeksanneksi nopeimman ajan ajanut Hallman ihmetteli.

Ensimmäisessä ja toisessa alkuerässä Hallmanin kanssa samaan lähtöön asettui ainoastaan Supercar-autojen kuljettajia ja molemmissa lähdöissä kilpailun kulku oli lähes identtinen. Hallman onnistui startissa, mutta ensimmäisessä mutkassa rytisi ja Hallman putosi osumien myötä joukon hännille. Vaikka rallicrossissa tunnetusti kontaktit sallitaankin, niin toisessa alkuerässä meininki lähentelikin jo sitten ”villin lännen” menoa.

– Toisessa alkuerässä kaverit runttasivat ensimmäisessä mutkassa päälle vieläkin kovempaa kuin ensimmäisessä alkuerässä ja nyt mentiin ihan kaiteeseen asti, Hallman harmitteli.

Kahden alkuerän jälkeen Hallman oli avoimen nelivetoluokan kokonaispisteissä sijalla 13. ja kun välieriin eteni 12 parasta kuljettajaa, vaadittiin kolmannesta ja viimeisestä alkuerästä onnistumista.

Sitä ei kuitenkaan tullut ja ensimmäistä kertaa tällä kaudella Hallman jäi ulos avoimen nelivetoluokan semifinaaleista. FC2-luokan finaaliin heikosti sujuneet alkuerät tiesivät viidettä lähtöruutua, semifinaaleja kun ei FC2-luokassa ajeta.

– Viimeisessä alkuerässä tuli tehtyä oma virhe kärkipaikalta vaihdemissin myötä ja spinnasin. Lisäksi vaihteistosta hajosi akseli ja ei sitten huomattu sitä, vaan korjattiin ennen FC2-finaalia autosta toinen vika. Sitten kun mentiin finaaliin, niin auto oli takavetoinen. Startissa suti aivan älyttömästi ja ensimmäiseen mutkaan tultaessa en tiennyt, että on vain takaveto käytössä. Sitten kun painoin kaasua, niin sehän lähti käsistä, Hallman kertasi finaalin alkuvaiheita.

Kovatasoisen RallyX-sarjan osakilpailuja ajettiin tänä vuonna kolmella legendaarisella radalla ja niistä jokaisella Hallman ylsi FC2-luokan voittoon. Portugalin Montalegressä, Hollannin Eurocircuitilla ja Saksan Esteringillä ajetuista kuudesta osakilpailusta Hallman vei FC2-luokan nimiinsä kolme kertaa ja samaan voittomäärään ylsi myös Casper Jansson. Kauden viimeinen FC2-finaali päättyi Hallmanin osalta viidenteen sijaan ja loppupisteissä sijoitus oli toinen.

– Se nyt ei tietysti kauheasti lohduta tässä kohtaa, mestaruus oli kuitenkin ainoa tavoite. Vauhti ei kuitenkaan ole hävinnyt minnekään, se on meillä tiedossa, ja yleensä kun aiemmin ollaan saatu kaikki palaset loksahtamaan kohdilleen, niin nyt ei siinä onnistuttu. Tässä kovassa porukassa pienikin epäonnistuminen pudottaa sijoitusta todella paljon ja niitä ei vaan saisi tulla, jos mestaruudesta halutaan ajaa, Hallman korosti.

Hallman osallistui tänä vuonna reilun neljän kuukauden aikana neljään RallyX-kilpailuviikonloppuun ja osakilpailuja kertyi tässä ajassa yhteensä kahdeksan kappaletta. Urakka oli kaikin puolin Hallmanin perhetiimille vaativa ja kuljettaja halusikin jakaa kauden päätteeksi kiitosta niin tiiminsä, kuin myös yhteistyökumppaneiden suuntaan.

– Kyllä, ehdottomasti. Iso kiitos niin tiimille, kuin yhteistyökumppaneillekin. Kausi oli kaikin puolin haastava ja tämä on vaatinut paljon ponnisteluja kaikilta joka osa-alueella, Hallman muistutti.

FC2-luokan finaalit Estering

Lauantai

1) Tommi Hallman 3.08,056

2) Casper Jansson (SWE) + 1,119

3) Fraser McConnell (JAM) + 2,319

4) Oliver Eriksson (SWE) + 3,710

5) Elias Svensson (SWE) + 8,142

6) Filip Thoren (SWE) + 9,599

Nopein kierros: McConnell 35,877 (kierros 2/5)

Sunnuntai

1) Casper Jansson (SWE) 3.13,663

2) Oliver Eriksson (SWE) + 1,050

3) Fraser McConnell (JAM) + 1,193

4) Elias Svensson (SWE) + 8,090

5) Tommi Hallman Keskeytys

6) Robin Norrlander (SWE) Keskeytys

Nopein kierros: Jansson 36,671 (kierros 1/5)

 

Lue muita juttuja RallyX-sarjasta.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

 

 

Suomalaiset huippuiskussa kiihdytysajon EM-osakilpailussa

Jere Rantaniemi kiihdytti voittoon Tierpissä. Kuva: Lena Peres.

Kiihdytysajon EM-osakilpailu ajettiin Ruotsin Tierpissä 7.-10.8. ja suomalaisvoittajia nähtiin seitsemässä eri ryhmässä.

Pro Modified -ryhmän hallitseva Euroopan mestari Jere Rantaniemi ajoi vahvan osakilpailun Tierpissä. Lajittelujen piikkipaikalta pudotuskilpailuun lähteneelle Rantaniemelle ei löytynyt voittajaa.

Finaalissa Rantaniemi ajoi aikaan 5.85 sekuntia ja voitti hollantilaisen Marck Harteveldin, joka pysäytti kellot aikaan aikaan 5.91 sekuntia. Muissa autoryhmissä voittoon ajoivat Lotta Remahl (Street), Ossi Oikarinen (Pro Street) ja Antti Kivinummi (Super Class). TD-ryhmässä Jaakko Lauhasmaa oli lopputuloksissa toinen.

Moottoripyörien puolella Junior Bikessa lajittelun ykkönen Elmo Mattheiszen ajoi finaalivoittoon. Pro Comp Bike -ryhmässä Niilo Sieppi oli lajitteluissa kolmas, ja ajoi lopulta finaaleissa voittoon ajalla 7,680 sekuntia loppunopeuden ollessa 301,3 km/h. Super Comp Bikessa Jouni Erälähde lähti pudotuskilpailuun lajittelujen viidenneltä sijalta, mutta nappasi lopulta koko kilpailun voiton itselleen.

Seuraava EM-osakilpailu ajetaan Saksan Hockenheimringillä 29.-31. elokuuta. Kotimainen Kiihdytysajon SM-sarja ajetaan päätökseen 6.-7.9. Pieksämäellä SPTR Finals -osakilpailulla.

Tierpin osakilpailun tulokset tästä.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

 

Pyöräilijä loukkaantui vakavasti liikenneonnettomuudessa

Kuva: CvB.

Onnettomuus tapahtui maanantaina noin kello 13.00 Lappeenrannan Tyysterniementiellä, kun metsäpolulta suojatielle ajanut sähköpyöräilijä törmäsi henkilöautoon.

Pyöräilijä loukkaantui vakavasti ja hänet kuljetettiin sairaalahoitoon. Henkilöauton kuljettaja ei loukkaantunut, mutta auto vaurioitui törmäyksessä.

Poliisi jatkaa asian tutkintaa. Tässä vaiheessa poliisi epäilee sekä pyöräilijää että autoilijaa liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.

Lue myös

Poliisi kaipaa havaintoja ja videomateriaalia Nivalan mopomiitin kolarista

Nivalan mopomiitissä vakava loukkaantuminen

Hälytysajossa ollut ambulanssi liikenneonnettomuudessa Kiimingissä

Useamman auton ketjukolari Mäntsälässä

Heinäveden tasoristeysonnettomuudessa yksi loukkaantunut

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

 

 

Päivän huoltoasema: Helsingin Hakaniementorin Shell

Kuva: Helsingin kaupunginmuseo.

Shellin huoltoasemat ovat nyt katoamassa Suomesta. Shellin asemilla on kuitenkin pitkä historia.

Oheinen Helsingin Hakaniementorin Shell rakennettiin jo 1930. Ei ole tietoa, milloin sen toiminta loppui.

Kuva: Helsingin kaupunginmuseo.

Kolmannessa kuvassa näkyy meri taustalla, jonka avulla aseman sijainti voidaan arvuutella.

Neljännessä kuvassa näkyy aseman yläosan mainos. Etualalla on kansaa ja aseman edustalla on suuri halkopino.

Kuva kuuluu Helsingin kaupunginmuseon kokoelmiin. Kuvaajasta ei ole tietoa.

Katso tästä muita Shell-huoltoasemia.

Katso tästä muita Päivän huoltoasemia.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Kuva: Helsingin kaupunginmuseo.
Kuva: Helsingin kaupunginmuseo.

 

FRC: Rata-autoilun SM-sarjan neljäs osakilpailu ajettiin Viron Pärnussa

Kuva: Joona Gråsten.

Rata-autoilun SM-sarja, Finnish Racing Championship (FRC), jatkui kauden neljännellä osakilpailulla Virossa, kun pisteistä ajettiin Porsche Ringin radalla Pärnussa. Aurinkoisessa säässä ajetussa kilpailussa nähtiin kovaa taistelua, hylkäyksiä ja uusi nimi voittajien listaan.

Cup-arvoisessa V1600-luokassa 17-vuotias Meri Levula otti uransa ensimmäisen voiton, vaikka Minin vaihdelaatikossa ilmeni ongelmia.

– Tuli treeneissä vaihdelaatikkoon ongelmia, mutta niistä selvittiin. Saatiin Suomesta apuja ja uusi laatikko, Levulan Facebookissa kerrotaan.

Ensimmäisen lähdön voiton nappasi Leevi Rajavuori, Aleksi Isokangas oli FRC-sarjan kuljettajista toinen ja Enni Mälkönen kolmas. Levula ajoi ensimmäisessä kilpailussa vasta kymmenenneksi, mutta kellotti parhaan kierrosajan, minkä ansiosta lähti toiseen kilpailuun paalupaikalta. Se tuotti tulosta ja Levula pääsi juhlimaan uransa avausvoittoa Maamme-laulun soidessa.

Palkintokorokkeelle nousivat myös Rajavuori ja Mälkönen. Levula jatkoi hyvää virettään kolmannessa kilpailussa ja ajoi voittoon, Rajavuori oli jälleen toinen ja Isokangas kolmas. Levula nousi voitoillaan sarjan kärkeen, Roope Mäkelä on toisena ja Otto Nisula kolmantena. Kansallista luokkaa johtaa Aleksi Isokangas.

BWM Race Series -sarjassa ajettiin kolme kilpailua, kaksi normaalimittaista ja niin kutsuttu pitkä kilpailu, jossa ajetaan kolmekymmentäkaksi minuuttia, puolessa välissä on pakollinen varikkopysähdys. Ensimmäisen lähdön vei nimiinsä Juho Siekkinen, Joakim Valli oli toinen ja Markus Grönthal kolmas. Toinen kilpailu meni Atte Holapalle, Emma Mäkinen oli toinen ja Martin Makkonen kolmas.

Pitkässä kilpailussa Jake Welin ja Joakim Valli ajoivat voittoon, Juho Siekkinen ja Emma Mäkinen toiseksi ja kolmanneksi tulivat Markus Grönthal ja Atte Holappa.

Grönthal ja Holappa jatkavat sarjan johdossa, Siekkinen ja Mäkinen ovat toisena kahdenkymmenenkahden pisteen päässä. 9X-luokassa mukana olivat Jukka Soimetsä ja hänen parinaan pitkän kilpailun ajanut Daniel Maldonado.

Legends-luokassa ajettiin kaksi kilpailua. Sarjan ykkösnimi Arto Ojaranta oli jälleen nopein ja tuli ruutulipulle ykkösenä molemmissa kilpailuissa, mutta jälkikatsastuksessa toisen kilpailun suoritus hylättiin. Voittajaksi nousi Leevi Lintukanto, Onni Peltonen toiseksi ja Robin Sario kolmanneksi, lähdön tulokset ovat vielä vahvistamatta.

Ensimmäisessä kilpailussa yhdeksännestä ruudusta lähtenyt Ojaranta kiipesi kohti kärkeä ja ajoi kauden seitsemänteen voittoon, ruudusta kolmetoista startannut Tommi Viitala nousi myös rajusti ja tuli toiseksi, sarjassa kakkosena oleva Lintukanto oli kolmas. Ojaranta johtaa sarjaa, Lintukanto on toisena ja Peltonen kolmantena.

V8 Thunder-luokassa oli mielenkiintoiset lähtökohdat. Emil Westman voitti kauden viisi ensimmäistä kilpailua ja näytti ajavan varmaan Suomen mestaruuteen, kunnes Botniaringillä Westmanin autossa ilmeni ongelmia. Miko Kiminki nousi hiillostamaan Westmania ottamalla kaksi voittoa Pohjanmaalta.

– Autossa oli mystinen käyntihäiriö, vikaa etsittiin polttoaineensyötöstä, vaihdettiin suodattimet ja bensapumppu mutta vika ei lähtenyt mihinkään. Nyt vikaa on etsitty sähköpuolelta koko eilinen ilta ja yö, yksi mekaanikko on tainnut nukahtaakin yöllä auton alle ja jatkoi herättyään siitä mihin jäi. Ei olla ehditty testata eikä varmistaa, mutta toivoa on. Se on jo voitto jos päästään kisaan. En ole laskenut enää pisteitä, nyt ajan vaan, Westman kertoi V8 Thunderer-luokan sosiaalisen median haastattelussa.

Ensimmäisessä lähdössä paalupaikalla oli sarjakolmonen Veeti Rajala, vierellä Miko Kiminki, Emil Westmanin lähtöpaikka oli viimeisessä ruudussa. Kiminki kiihdytti kärkeen, Petri Ortju toiseksi ja Harri Komu kolmanneksi, Rajala putosi lähdössä neljänneksi. Westman aloitti hurjan kirin, jo toisella kierroksella Westman oli kolmantena ja jahtasi kärkeä. Kaksi kierrosta ennen maalia Westman nousi Kimingin ohi ja ajoi voittoon, Kiminki oli toinen ja Rajala kolmas.

Luokan toinen ja kolmas kilpailu ajettiin sunnuntaina, ensimmäinen meni Westmanille, Rajala oli nyt toinen ja Kiminki kolmas. Sarjatilanteen kannalta kolmas kilpailu oli Kimingille synkkä, sijoitus oli vasta seitsemäs. Ykköseksi ajoi Rajala, jolle voitto oli kauden toinen. Westman tuli maaliin toisena ja tarrasi vahvalla otteella mestaruuteen pienen suvantovaiheen jälkeen.

Sarjatilanteessa seitsemän voittoa ottanut Westman johtaa neljälläkymmenelläseitsemällä pisteellä Kiminkiä, Rajala on kolmantena kahdenkymmenenyhden pisteen päässä Kimingistä.

GT Open-luokassa ajettiin kaksi kilpailua. Molemmissa voitto jäi kotimaahan, virolainen Markus Kajak oli Porschellaan nopein. Toiseksi ajoi Kimmo Takalo joka oli samalla paras sarjakuljettajista, kolmanneksi Tommi Haru ja neljänneksi Jarkko Tähtinen. Toinen kilpailu ei tuonut muutoksia voimasuhteisiin kärkitrion osalta.

Sarjassa Takalo nousi kahdella luokkavoitolla ykkösluokan kärkeen, Mattias Wrede johtaa kakkosluokkaa kuuden pisteen erolla Emil Westmaniin joka ei Virossa tähän luokkaan osallistunut.

Kolmosluokkaa johtaa John K Westman pisteen erolla Mika Mäkiseen, Markku Hannula on kolmantena. Näissä luokissa tullaan näkemään hieno taistelu mitaleista kun kausi syyskuussa huipentuu Alastarolle. Nelosluokassa ajava Esa Nieminen on vahva ehdokas luokkansa mestariksi.

SM-sarjan finaali ajetaan Alastarolla 12.-13 syyskuuta.

Lue muita FRC-juttuja.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Suomalaisvoittaja Britannian kuorma-autojen ratasarjassa

Kuva: Sami Ojanen.

Keski-Englannin Donington Parkin perinteikkäällä kilparadalla ajettu brittien kuorma-autojen ratasarjan neljäs kilpailuviikonloppu tarjosi suuria tunteita suomalaiskuljettajalle Sami Ojaselle, joka Sisu SR300 -autollaan juhli viikonlopun aikana kolmea palkintokorokesijoitusta viidessä ajetussa osakilpailussa. Tunteikkaan viikonlopun kruunasi viidennen lähdön kakkosdivisioonan voitto.

– Nousujohteisesti sujunut alkukausi palkittiin tavoitteiden mukaisilla tuloksilla eli yhdellä voitolla ja kahdella muulla palkintokorokesijoituksella. Meillä oli koko viikonlopun ajan teknisiä ongelmia niin kaasupolkimen kuin moottorin suuttimen kanssa ja siten kahdessa muussa lähdössä jäin sijoille neljä ja seitsemän. Ongelmiin nähden viikonloppu oli erittäin menestyksekäs ja historiallinen viidennen osakilpailun voitto oli koko tiimille täydellinen palkinto kovasta työstä jota olemme niin kevään ja kesän ajan täällä Englannissa tehneet, Ojanen kertoo.

Kun kilpailukaudesta on ajamatta vielä kolme syksyistä kilpailuviikonloppua, on sarjan ainoa suomalaiskuljettaja mukana kakkosdivisioonan mitalitaistelussa.

– Sarjan suvereenisessa johdossa kohti Mestaruutta ajelee nyt neljä voittoa napannut Jake Evans ja vastaavasti kolme hopeasijaa ajanut Simon Cole tulee pokkaamaan hopeamitalin. Sen sijaan pronssimitalin kohtalo on vielä ratkaisematta ja vähän näyttäisi, että se tulee olemaan minun ja Bradley Harveyn välinen haaste. Koska nyt viimeisessä kahdessa kilpailuviikonlopussa olen hyvin päässyt palkintokorokesijoitusten makuun ja tuloskunto näyttäisi olevan ylöspäin niin pronssimitalista ajaminen antaa koko tiimille hyvin haastetta jäljellä oleviin Snettertonin, Le Mansin ja Brands Hatchin kilpailuviikonloppuihin, Ojanen pohdiskelee.

Sarjan seuraava eli Snettertonin kilpailuviikonloppu ajetaan syyskuun puolivälissä.

Lue tästä muita juttuja ratakuorma-autoilusta.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

 

 

Poliisi kaipaa havaintoja ja videomateriaalia Nivalan mopomiitin kolarista

Poliisi9
Kuva: CvB.

Nivalassa sattui lauantaina alkuillasta mopomiitissä liikenneonnettomuus, jossa kaksi mopoa törmäsivät toisiinsa Hopeatiellä.

Molempien mopojen kuljettajat loukkaantuivat tilanteessa ja toisen kuljettajan vammat ovat vakavia.

Poliisi tutkii tapahtumaa tässä vaiheessa epäiltynä törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena ja törkeänä vammantuottamuksena. Tilanteessa vakavasti loukkaantunut nuori on edelleen sairaalahoidossa ja hänen tilansa on kriittinen.

Tapahtumapaikalla oli meneillään mopomiitti, jossa oli poliisin havaintojen mukaan runsaasti nuorisoa.

Asian tutkinta on vielä alkuvaiheessa ja poliisi pyrkii tällä hetkellä selvittämään tapahtumien kulkua sekä tapahtuma olosuhteita ja kolarissa osallisena olleiden mopojen teknistä kuntoa.

Poliisi pyytää silminnäkijähavaintoja tilanteesta sekä toimittamaan poliisille mahdollista videomateriaalia onnettomuudesta. Poliisiin voi olla yhteydessä sähköpostitse vihjeet.oulu@poliisi.fi, puhelimitse numeroon 029 541 6194 ja WhatsApp-viestit 050 305 0132.

Lue myös: Nivalan mopomiitissä vakava loukkaantuminen

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Tältä huoltoasemalta ei saa enää polttonesteitä!

Kuva: St1.

Shell Ylöjärvestä tulee St1:n ensimmäinen energia-asema Suomessa, joka palvelee ensisijaisesti sähköautoilijoita. Muutos toteutuu 15. elokuuta, jolloin nestemäisten polttoaineiden myynti asemalla päättyy. Vaikka polttonesteiden jakelu loppuu, HelmiSimpukka-ravintola ja autopesupalvelut jatkavat toimintaansa normaalisti myös muutoksen jälkeen.

Shell Ylöjärven asemalla luovutaan fossiilisten polttoaineiden myynnistä kokonaan, kun myös raskaan kaluston dieselpiste suljetaan 15. elokuuta 2025. Yksityisautoilijoiden bensiinin ja dieselin myynti päättyi asemalla jo keväällä. Polttonestemyynti lopetetaan, koska asemalle ei myönnetty ympäristölupaa, mikä estää fossiilisten polttonesteiden jakelun jatkamisen.

”Olemme laajentaneet pohjoismaista St1 Lataus -suurteholatausverkostoa nopeaan tahtiin kuluvan vuoden aikana. Tämä on kuitenkin ensimmäinen kerta Suomessa, kun jatkamme liikepaikalla ilman nestemäisiä polttonesteitä”, kertoo St1:n myynti- ja verkostojohtaja Juha Vanninen.

St1 tarjoaa pikalatauspalveluita jo 41 asemalla Suomessa, joista yhdeksän on avattu kuluvan vuoden aikana. Myös Ruotsissa voi ladata 37 asemalla ja Norjassa 30 asemalla. Yhtiön ensimmäinen ainoastaan sähköautojen lataukseen keskittyvä asema avattiin Oslossa keväällä 2025.

Nopeaa suurteholatausta

Suomessa tieliikenne on murroksessa täyssähköautojen määrän kasvaessa. St1 vastaa kehitykseen panostamalla suurteholatausverkostoon, joka tarjoaa sähköautoilijoille helposti saavutettavan, nopean ja luotettavan latausmahdollisuuden.

”Lataus huipputeknologiaa hyödyntävällä suurteholatauspisteellä on huomattavasti nopeampaa kuin perinteisillä perus- ja teholatauspisteillä. Yksittäisen latauspisteen maksimiteho on 400 kW, mikä mahdollistaa nopean latauksen sähköautoille, joissa on CCS2-liitäntä. Ylöjärvellä latauspisteet on sijoitettu vanhan polttoainekatoksen alle ja kaikki latauspisteet ovat ns. läpiajettavia”, Vanninen kertoo.

St1 siirtyy yhden brändin strategiaan

Tutut asemat saavat uuden ilmeen, kun Shell-brändättyjä huoltoasemia muutetaan parhaillaan St1-asemiksi. Myös Shell Ylöjärven asema uudelleenbrändätään St1:ksi syys-lokakuun vaihteessa.

St1 on käyttänyt Shell-brändiä lisenssillä vähittäismyynnissä vuodesta 2010 ja nykyinen sopimuskausi on nyt päättymässä. Asemien uudistukset ovat osa St1:n laajempaa pohjoismaista yhden brändin strategiaa, jossa yhtiö yhdistää kaikki vähittäismyyntitoimintonsa Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa St1-brändin alle. Yhteensä noin 630 Shell-brändättyä asemaa uudistetaan St1-asemiksi. Uudistusten jälkeen pohjoismainen verkosto kattaa noin 1250 St1-energia-asemaa.

Sähköautojen latausverkoston lisäksi St1 kehittää asemaverkostoaan jatkuvasti myös uusiutuvien polttoaineiden ja raskaan liikenteen biokaasun jakelun osalta.

St1 on saanut tukea latausverkostoon liittyviin investointeihin EU:n Verkkojen Eurooppa -ohjelman (Connecting Europe Facility, CEF) kautta, joka on osarahoittanut rakentamista Suomessa ja Ruotsissa. Lisäksi Energiavirasto on rahoittanut latauspisteiden rakentamista Suomessa.

Lue muita St1-juttuja.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //