Pysäköinti on kielletty monessa paikassa. Osa kielloista perustuu suoraan säädöksiin ja osa on osoitettu liikennemerkeillä.
Harmillisen usein autoilijat eivät aina ymmärrä, miksi johonkin paikkaan on asetettu pysäköintikielto.
Yksi hyvä esimerkki on pääkaupunkiseudun kansallispuistot. Sekä Nuuksion että Sipoonkorven kansallispuistojen yhteydessä on liian vähän parkkipaikkoja, ja yleensä koko muulla lähialueella on pysäköintikielto.
Lue myös tämä: On vain yksi elintärkeä pysäköintisääntö – tiedätkö Sinä sen?

Tänään yksi Helsingin Sanomien lukija harmitteli, että Sipoonkorpeen vievän Kalkkiuunintien varteen pysäköineet autot oli sakotettu.
Alue on nykyään kokonaisuudessa aluepysäköintikiellossa, ja sallittu pysäköinti on vain kahdella parkkipaikalla. Parkkipaikoille mahtuu yhteensä 18 autoa.
Pysäköintikielto ja sakotus on kuitenkin aivan perusteltu asia: tie ja tien pään kääntöpaikka täytyy pitää auki pelastusajoneuvoille.
Nimenomaan tätä ihmiset eivät tunnu ymmärtävän. Pienillekin teille pitää mahtua isoja pelastusajoneuvoja.
Esimerkiksi suurin osa Sipoonkorpeen vievistä teistä ovat umpikujia, joiden päässä on jonkinlainen kääntöpaikka. Erityisesti tämä kääntöpaikka täytyy pitää täysin auki pelastusajoneuvoja varten.
Kaiken lisäksi moni kuljettaja ajattelee, että suljettu puomi on parkkipaikan merkki! Sitä se ei ole, vaan puomi voidaan tarvittaessa avata pelastusajoneuvoille. Silloin puomin eteen pysäköity auto hidastaa pelastusajoneuvojen kulkua merkittävästi.
Pysäköikää siis sallituilla paikoilla!















