Koti Blogi Sivu 1360

Päivän automainos: Taloudellinen Ford Fiesta. Tilaa moneen käyttöön.

Kuva: CvB.

Vuonna 1980 Ford Fiestaa markkinoitiin taloudellisuudella ja tilavuudella.

”Autonostajan avainsana: ”kokonaistaloudellisuus”.

Auton hankintapäätökseen vaikuttaa tänä päivänä periteisten tekijöiden, kuten turvallisuus, luotettavuus ja mukavuus, lisäksi yhä enemmän kaikki ne seikat, jotka ovat mitattavissa rahassa. Edullinen hankintahinta, pieni polttoaineen kulutus, korkea jälleenmyyntiarvo, vähäinen huollontarve, alhaiset varaosien hinnat jne. ovat tyypiltään tällaisia tekijöitä. Puhutaan kokonaistaloudellisuudesta.

Ford Fiesta on taloudellinen etuvetomenestys.

Polttoaineen kulutuksen minimoimiseksi Fiestassa on Fordin Sonic joutokäyntijärjestelmä. Se takaa, että 1,0 tai 1,1 litran moottorilla varustettu Fiesta kulkee edullisia kilometrejä niin kaupunkien nykivässä ruuhkaliikenteessä kuin vaativassa talviajossakin.
Fiesta on alhainen ylläpitokustannuksiltaan, koska useat osat ovat itsesäätyviä tai kestovoideltuja. Huollettavia kohteita on vähän. Huoltotyö on helppoa ja nopeaa, joten kallista aikaa säästyy.

Katso tästä muita Päivän automainoksia.

Ford Fiesta on järkevä perusratkaisuiltaan.

Esimerkkeinä:

  • Itsesäätyvät jarrut ja kytkin
  • Kestovoideltu alusta ja vaihdelaatikko
  • Huoltovapaat pyörien laakerit
  • Ristiin jaettu kaksipiirijarrujärjestelmä
  • Negatiivinen olkapoikkeama
  • Leveä raideväli
  • Suuri ikkunapinta-ala
  • Täsmällinen hammastanko-ohjaus
  • Kokoonpainuva ohjauspylväs
  • Korissa turvavyöhykkeet
  • Edistyksellinen jousitus

Ford Fiestassa on hämmästyttävän paljon tilaa viidelle henkilölle. Kolmiovirakenteen ansiosta auton tavaratilaa voidaan käyttää monipuolisesti hyväksi. Takapenkki alas ja samalla löytyy käyttötilaa kuljetuksille yli 1200 litraa. Ford Fiestan suunnittelussa, taloudellisuudessa, tilan käytön maksimoinnissa, ja ajattomassa muotoilussa on onnistuttu.”

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Hieman mielikuvitusta bussien viimeistelyyn

Tämän bussin teemana on astronomia. Kuva: Daimler.

Saksalainen bussioperaattori Spillmann vahvistaa kalustoaan neljällä Mercedeksen Citaro-hybridilinja-autolla ja yhdellä Citaro G:llä.

Bietigheimissa toimivan yrityksen kalustohankinta on poikkeuksellinen, sillä jokainen auto on teemoitettu sekä toteutukseltaan ja värimaailmaltaan muista poikkeava.

Autojen teemat ovat Skipper, Astronomy, Bietigheim ja Vintage. Esimerkiksi viimeksi mainittu on maalattu värikkääksi 1960-luvun tyyliin, ja sisällä matkustamossa on teräksenväriset kaiteet ja tangot.

Citaro G -nivelbussissa hyödynnetään puolestaan neljää eri istuinväriä, ja matkustamon lattia on asfaltinvärinen ja koristeltu renkaiden kiihdytys- ja jarrutusjäljillä.

Kaikkien autojen matkustamot on varusteltu Wi-Fi-yhteyksillä, usb-liittimillä sekä ajanmukaisilla infotainment-yhteyksillä ja -palveluilla.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Mammuttirekan kokonaispaino 71 tonnia

Kuva: VR Transpoint.

VR Transpointin ensimmäinen uusien mittojen mahdollistama puoliperävaunuyhdistelmä aloitti säännöllisen liikennöinnin Raahen ja Oulaisten välillä 11. maaliskuuta.

Mammuttirekan kyydissä kulkee SSAB:n Raahen tehtaalta teräskeloja SSAB:n Oulaisten putkitehtaalle ja Oulaisista valmiita putkia takaisin SSAB:n Raahen satamaan.

Kuljetuksiin on saatu lisää tehoa, sillä rekka pystyy kuljettamaan kaksi teräskelaa aiemman yhden sijaan ja putkien kuljetus ei vaadi enää pidemmän kaluston myötä perävaunun jatkamista tai lyhentämistä reitin molemmissa päissä, kuten aiemmin.

Kuljetus on järkevää hoitaa rekalla välimatkan ollessa lyhyt. Rekka liikennöi kahden kaupungin väliä päivittäin, ja käy tarvittaessa myös SSAB:n Pulkkilan putkitehtaalla.

Mammuttirekan paino kuormassa on 71 tonnia ja pituus 22 metriä. Valtioneuvoston ajoneuvojen käytöstä tiellä -asetusmuutoksen myötä mammuttirekassa on voitu järkevällä tavalla maksimoida asetuksen mahdollistama massamuutos.

VR Transpointin pikkujättiläisessä on viisiakselinen teli sekä puoliperävaunun suurempi kokonaismassa.

Lue tästä muita juttuja HCT-yhdistelmistä.

Kalustoa on suunniteltu yhdessä SSAB:n kanssa ja yhteistyössä on luotu myös sujuva toimintamalli teräskelojen ja putkien maantiekuljetuksiin Raahen ja Oulaisten välillä.

VR Transpointin mammuttirekka:

  • Asetusmuutoksen myötä mahdollistama korkeamman kokonaismassan ja kantavuuden puoliperävaunuyhdistelmä
  • Pituus: 22 metriä
  • Kokonaismassa: 71 tonnia (aiemmin max. 52 tonnia)
  • Kuormakantavuus: 48 tonnia (aiemmin 32 tonnia)
  • Liikennöintiväli: Raahe–Oulainen–Raahe

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Katujen kevätpesut alkoivat Helsingissä — auto kannattaa siirtää pesujen tieltä

Kuva: Veikko Somerpuro.

Katupölypitoisuudet kohoavat korkeiksi lähes joka kevät. Pölyn torjumiseksi Helsingin kaupunki kerää talven hiekoitussepelit kaupungin kaduilta, pyöräteiltä ja jalkakäytäviltä. Siivottavaa on noin 2000 kilometriä ja siivous kestää noin 3–6 viikkoa.

Tänä keväänä leudon sään takia kevätpesut voitiin aloittaa tavallista aikaisemmin.

– Hiekannosto aloitettiin tämän viikon alussa kaikilla alueilla. Ensiksi nostetaan karkeaa hiekkaa eli sepeliä. Kun tämä on tehty, voidaan katuja ja jalkakäytäviä alkaa pestä, jotta hienompi hiekka-aines saadaan puhdistettua. Kaupungin eri alueilla katujen pesut etenevät hieman eri tahtiin, mutta todennäköisesti työt valmistuvat jo huhtikuun aikana, kertoo katujen ylläpidon tiimipäällikkö Kaisa Komulainen.

Yöpakkaset hidastavat pesuja viikonlopusta lähtien

Katujen kevätpesun aloittamisessa tasapainoillaan yöpakkasten aiheuttaman liukkauden ja katupölyn torjunnan välillä, joten tulevaksi viikonlopuksi ennustetut yöpakkaset hidastavat työtä.

Hiekannostossa käytetään vettä pölyämisen estämiseksi, joten pakkasella katuja ei voida pestä, sillä silloin aiheutettaisiin vain lisää liukkautta.

Siirrä autosi ja kadut saadaan pestyä nopeammin

Kadut saadaan pestyä nopeammin, kun kaupunkilaiset siirtävät autot siivousten tieltä pois. Katujen puhdistusaikataulut ovat saatavilla kadulla olevien kylttien lisäksi internetistä, tekstiviestien avulla tai SiirtoSoitto –mobiilisovelluksen kautta.

– Kun siirrettäviä autoja ei ole, niin katualue voidaan pestä nopeammin. Aina kun autoja joudutaan siirtämään autoja, puhdistuskalusto joutuu odottamaan, sanoo Komulainen.

Kadulle tuodaan aina siirtokehotustaulut, jotka kertovat, milloin auto on siirrettävä. Kyltit tuodaan paikalle vähintään kaksi päivää ennen siirtoja. Jos auto on pysäköitynä kyltillä merkitylle katuosuudelle puhdistustöiden alkaessa ja kaupunki joutuu siirrättämään sen, veloitetaan auton omistajalta pääsääntöisesti siirtomaksu.

Puhdistusaikataulut puhelimeen

Katujen puhdistussuunnitelmat–sivulta näkee kartasta tulossa olevat siivouskohteet.

Tekstiviestipalvelun kautta voit tilata varoituksen, kun sinun kotikatuasi pestään.

SiirtoSoitto-sovellus iOS- ja Android-puhelimille varoittaa, kun auto pitää siirtää pois pesujen tieltä. Sovelluksen kautta saat lisäksi automaattisen puhelun juuri ennen siirtoa. Jos autosi on siirretty, saat tiedon uudesta sijainnista karttanäkymässä.

Kantakaupungin jalkakäytävät kiinteistöjen vastuulla

Kantakaupungissa jalkakäytävien puhdistaminen sepelistä ja muusta liasta kuuluu kiinteistöjen vastuulle. Muualla kaupunki huolehtii jalkakäytävistä.

Kiinteistöt voivat lakaista hiekoitussepelin jalkakäytävältä ajoradan reunaan – mutta ei raitiovaunukiskoille –, josta kaupunki siivoaa sen pois ajoradan puhdistuksen yhteydessä. Siivotulle ajoradalle ei hiekkaa pidä enää lakaista.

Katupölypitoisuuksia seurataan ja pölyä vastaan kamppaillaan monin keinoin

Katupöly sisältää tyypillisesti nastarenkaiden irrottamaa päällystemateriaalia, hiekoitussepeliä ja tiesuolaa, ajoneuvojen tuottamia metalli- ja kumihiukkasia, hienoksi jauhautuneita kasvienosia sekä siitepölyä. Isoimmat katupölyhiukkaset saattavat sisältää myös bakteeriperäisiä yhdisteitä ja nokihiukkasia.

Helsingin kaupunki pyrkii aktiivisesti vähentämään katupölyhaittoja. Hiekoitukseen käytetään pestyä ja seulottua sepeliä, joka pölyää vähemmän kuin pesemätön sepeli. Katujen päällysteissä käytetään aiempaa lujempia materiaaleja, jotta nastojen irrottaman aineksen määrä vähenee. Pölyä myös sidotaan laimealla suolaliuoksella.

Katupölyn määrää seurataan kolmella HSY:n mittausasemalla ja tarvittaessa katupölyä sidotaan kalsiumkloridiliuoksella.

Faktalaatikko

  • SiirtoSoitto sujuvoittaa ja nopeuttaa puhdistustöiden kulkua. Siirtämällä autosi ajoissa vältät kaupungin perimän siirtomaksun.
  • Jos et kuitenkaan ehtinyt siirtää autoasi, SiirtoSoitto ilmoittaa sinulle myös, mihin autosi on siirretty.
  • Vuosittain puhdistustöiden alta siirretään kaudesta riippuen 15 000 – 18 000 ajoneuvoa
  • Yhden ajoneuvon siirto maksaa kaupungille noin 250 euroa.
  • Henkilöauton omistaja maksaa ajoneuvon siirrosta ajoneuvon tyypistä riippuen 85 – 118 euroa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Tesla on nyt valmistanut yli miljoona sähköautoa

Teslan johtaja Elon Musk kertoi eilen Twitterissä yrityksen valmistaneen yli miljoona autoa.

Miljoonas auto oli punainen Model Y.

Tesla perustettiin 2003, mutta vasta vuonna 2008 alkoi autojen myynti Roadster-mallilla. Nyt markkinoilla on jo useampia Tesla-malleja, ja lisää on tulossa.

Katso tästä muita juttuja Teslasta.

Lehtitietojen mukeen Tesla on ensimmäinen autovalmistaja, joka on saanut markkinoille miljoona ladattavaa autoa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Niclas Grönholm jatkaa rallicrossin MM-sarjan suomalaistähtenä

Kuva: GRX.

Marcus Grönholmin johtama GRX Taneco -talli jatkaa rallicrossin MM-sarjassa vuonna 2020 tutuilla nimillä, kun Niclas Grönholm ja Timur Timerzyanov ovat tallin kuljettajat. Molempien ajokkina tulee olemaan päivitetty versio Hyundai i20 Supercarista.

– Meillä oli viime vuonna vahva paketti, jossa tiimin, auton ja kuljettajien yhdistelmä oli todella iskukykyinen. Tunnen olevani valmiina alkavaan kauteen. Toivon tietenkin jatkavani siitä mihin pääsin Kapkaupungissa viime vuonna, kun kausi päättyi voittoon, sanoo Niclas Grönholm.

Grönholm ajoi Kapkaupungin lisäksi voittoon Norjassa, mutta mestaruusmahdollisuudet kuihtuivat harmittavaan umpilisäkeleikkauksen jälkikomplikaatioihin, jotka pitivät suomalaisen sivussa kahdesta osakilpailusta.

– Uskon myös, että olemme keskittyneet oikeisiin asioihin talvitauon aikana. Luotan siihen, että niin kauan kuin vain jatkamme kovaa työtä, tuottaa se parhaan mahdollisen tuloksen. Uskon edessämme olevan menestyksekäs kausi GRX Tanecolle, 23-vuotias Niclas Grönholm sanoo.

GRX Taneco debytoi kahden auton tallina vuonna 2018 ja on siitä lähtien parantanut jatkuvasti suorituskykyään. Vuonna 2018 talli sijoittui tallipisteissä neljänneksi, kun taas viime vuonna tiimi oli kokonaispisteissä MM-hopealla. Niclas Grönholm sijoittui kuljettajien pisteissä neljänneksi ja Timerzyanov oli viides.

-Kahden vuoden jälkeen voin sanoa, että olen tyytyväinen jatkuvasti kehittyneeseen suorituskykyyn. Toivon, että pystymme vielä parempaan vetoon tänä vuonna. Jatkamme samoilla kuljettajille eli Niclas ja Timur ovat meidän kuljettajamme, Marcus Grönholm sanoo.

– Molemmat kuljettajamme ovat nopeita ja tuntevat auton ja tiimin erittäin hyvin. Meidän on vain keskityttävä tiiminä joka saralla kaiken aikaa ja myös toivottava, että molemmat kuljettajat pysyvät terveinä tänä vuonna. Jos kaikki tämä onnistuu niin kyllä myös menestystä seuraa, GRX Taneco -tallin johtaja Marcus Grönholm sanoo.

GRX Taneco on viettänyt talvitauon auton eri osien suunnittelun parissa ja laajan testausohjelman läpivientiin, jotta tallin Supercarien suorituskykyä voidaan parantaa entisestään. Tärkeää on myös virittää kuljettajat tulevaan haasteeseen.

Vuoden 2020 FIA:n rallicrossin MM-sarjassa ajetaan kymmenen osakilpailua ympäri maailmaa. Kauden avaa Barcelona Espanjassa, jossa kisataan 18. huhtikuuta ja kausi päättyy 15. marraskuuta Kapkaupungissa, Etelä-Afrikassa.

Rallicrossin MM-sarja 2020

18.4.  Espanja
2.5.    Portugali
16.5.  Belgia
13.6   Norja
4.7.    Ruotsi
1.8.    Saksa
5.9.    Ranska
19.9.  Latvia
30.10 Abu Dhabi
14.11. Etelä-Afrikka

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Vuoden tärkein autoalan vaikuttaja on PSA:n pääjohtaja Carlos Tavares

Carlos Tavares. Kuva: WCA.

Vuoden tärkeimmäksi autoalan vaikuttajaksi eli 2020 World Car Personiksi on valittu Carlos Tavares.

Hänet valittiin merkittävimmäksi ja eniten autoalan kehitystä edistäneeksi henkilöksi viiden ehdokkaan joukosta. Tällaisia vaikuttajia voivat autonvalmistajien johtajien lisäksi olla pääinsinöörit, muotoilijat ja muut vastaavat henkilöt.

PSA Groupin pääjohtaja Carlos Tavares on nostanut edustamansa konsernin merkitystä automaailmassa ja tehnyt eri merkeistä tärkeämpiä luoden niille oman profiilin. Hyvä esimerkki menestyksellisestä kehitystyöstä on Peugeot 208:n viikko sitten saama Car of the Year 2020 -palkinto.

Tavaresin johdolla PSA Group osti Opel/Vauxhallin itselleen yhdysvaltalaiselta General Motorsilta. Sen jälkeen uusi omistaja on muuttanut Opel/Vauxhallin ennätysajassa voittoa tuottavaksi autonvalmistajaksi.

Viimeisin edistysaskel on Tavaresin aikaansaama kahden suuren konsernin yhdistyminen, kun PSA Group ja FCA muodostavat yhdessä maailman neljänneksi suurimman autokonsernin.

Erityiseksi tuon liikkeen tekee se, että PSA Group onnistui kahden yhtiön liittämisessä vain vähän sen jälkeen, kun Renault Nissan Allianssi epäonnistui vastaavissa neuvotteluissa.

World Car Awards (WCA) -tuomaristossa on 86 jäsentä kaikkialta maailmasta ja Suomea sekä Pohjoismaita siinä edustaa Toni Jalovaara.

World Car Person 2020 -palkinto oli tarkoitus ojentaa henkilökohtaisesti Carlos Tavaresille huhtikuun 8. päivänä New Yorkin autonäyttelyssä, jonka kanssa WCA järjestettävän palkintogaalan oli määrä olla viidestoista.

Näyttely on kuitenkin päätetty siirtää koronaviruksen takia elokuulle.

Aiemmin World Car Person of the Year palkinnon ovat saaneet Håkan Samuelsson, Volvo Car Groupin pääjohtaja (2018) sekä postuumisti Sergio Marchionne, FCA:n ja Ferrarin pääjohtaja (2019).

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

New Yorkin autonäyttely siirrettiin koronaviruksen takia alkusyksyyn

Kuva: NYIAS.

Vaikka New Yorkin autonäyttely (NYIAS) on moneen kertaan ilmoittanut, että se järjestetään suunnitelmien mukaan, tuli eilen ilmoitus, että näyttely siirretään elokuulle.

Näyttely on avoinna yleisölle elokuun 28. päivästä syyskuun kuudenteen.

Alun perin näyttelyn piti olla huhtikuussa.

https://www.autoshowny.com/

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Yksityisleasingin suosio kasvaa — Nordea korostaa ympäristöystävällisyyttä

Kuva: CvB.

Nordea laajentaa autorahoituksen palvelujaan yksityisleasingiin. Autoleasing on palvelu, jossa kiinteä kuukausihinta sisältää lähes kaikki autoilun kulut.

Autoleasing laajentaa Nordean vastuullisten valintojen valikoimaa: ympäristöystävällisellä, uudemmalla autolla voi vaikuttaa merkittävästi omiin hiilidioksidipäästöihinsä. Kulujen ennakoitavuus helpottaa oman talouden hallintaa.

– Haluamme olla mukana autoilun murroksessa kehittämässä uusia liikkumisen palveluita ja samalla tukea ympäristöystävällisten ja turvallisten autojen hankintaa. Yksityisleasing mahdollistaa tämän yhä useammalle suomalaiselle, Nordea Autorahoituksen johtaja Kristian Ajanto toteaa.

Suomessa on ikääntyvä autokanta, jonka keskimääräiset CO2-päästöt olivat vuoden 2019 lopussa 155,4 g/km (NEDC). Vuonna 2019 ensirekisteröityjen henkilöautojen hiilidioksidipäästöt olivat keskimäärin 139,3 g/km (WLTP).

Uudet autot ovat energiatehokkaita ja kuluttavat vähemmän. Autoleasing -palvelussa tarjolla olevien automallien hiilidioksidipäästöjen keskiarvo on alle 90,0 g/km. Valikoimassa on monia hybridi- ja sähköautoja.

Yksityisleasingin suosio kasvussa

Uuden, vähäpäästöisemmän auton ostaminen voi olla monelle vielä kallis hankinta kerralla toteutettavaksi, mutta ihan kaikkea ei tarvitse tai edes kannata omistaa.

– Kuluttajien käytössä on jo paljon erilaisia kuukausimaksullisia palveluita. Myös autoilu voi olla yksi näistä, Ajanto jatkaa.

Yksityisleasingin kiinnostus on voimakkaassa kasvussa Suomessa. Value Clinicin tutkimuksen mukaan lähes puolet kuluttajista pitää yksityisleasingiä kiinnostavana liikkumisen muotona.

Suomessa yksityisleasingin osuus uusien henkilöautojen myynnistä on kasvanut, mutta ei yllä vielä samalle tasolle kuin Ruotsissa, jossa jo joka kolmas uusi auto hankitaan yksityisleasingilla.

Kuukausimaksu helpottaa oman talouden hallintaa

Autoleasingissa ennalta määrättyyn kuukausierään kuuluvat lähes kaikki autoilun kulut. Vakuutuksen osalta asiakas voi itse valita sisällyttääkö sen kuukausimaksuun.

– Haluamme herättää keskustelua autoilun kokonaiskustannuksista, joita voi olla vaikea hahmottaa. Yllättäviä kustannuksia saattavat aiheuttaa mm. huollot, korjaukset, vakuutusmaksut ja auton arvon aleneminen. Kulujen ennakoitavuus helpottaa myös oman talouden hallintaa, Kristian Ajanto lisää.

Autoleasing palvelun tuottaa NF Fleet. NF Fleet on Nordea Rahoituksen ja ALD Automotiven osakkuusyhtiö.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Autotoday 10 vuotta sitten: Autoilijat toivoivat leveän keskialueen tiemerkintöjä lisää

Leveän keskialueen merkintä.

Runsaat kymmenen vuotta sitten kokeiltiin leveän keskialueen tiemerkintöjä. Kokeilua jatkettiin vielä jokunen vuosi, mutta toimituksella ei ole tietoa, onko tällaisia merkintöjä enää missään käytössä.

Autoilijat toivoivat leveän keskialueen tiemerkintöjä lisää

Valtateillä 3 ja 23 kokeiltiin kesällä 2009 uudentyyppisiä leveän keskialueen tiemerkintöjä.

Kokeilujen tarkoituksena oli selvittää, millaisia vaikutuksia leveällä keskialueen tiemerkinnällä yksiajorataisella tiellä on ajoneuvojen nopeuteen, ajoneuvojen sivuttaissijaintiin ajokaistalla ja ohitusten määrään.

Lisäksi selvitettiin, mitä mieltä ajoneuvojen kuljettajat olivat uusista tiemerkinnöistä. Tiehallinnon, nykyisen Liikenneviraston tilaaman tutkimuksen mukaan kokeilulla saatiin hyödyllistä tietoa uudentyyppisen merkinnän vaikutuksista kuljettajien käyttäytymiseen.

Nopeudet putosivat huonoissa näkyvyysolosuhteissa ja ajoneuvot ajoivat kauempana tien keskilinjasta

Kokeilun aikana saadut mittaustulokset osoittivat, etteivät leveämmät, näkyvämmät tiemerkinnät johtaneet nopeuksien nousuun huonoissa näkyvyysolosuhteissa illalla ja yöllä kuten yleensä tapahtuu, kun tien optinen ohjaus paranee.

Tien pinnan ja tiemerkintöjen välisen kontrastin ollessa suurimmillaan pimeään aikaan leveän keskialueen tiemerkintä saa ajokaistat näyttämään normaalia kapeammalta. Tämä kertoo tiemerkinnän visuaalisesti nopeutta alentavasta vaikutuksesta.

Molemmissa kokeilukohteissa kuljettajat ajoivat leveän keskialueen tiemerkinnän toteuttamisen jälkeen kauempana tien keskilinjasta. Suurin turvallisuushyöty saavutetaan nimenomaan vastakkaisten liikennevirtojen välisen etäisyyden kasvusta. Leveän keskialueen tiemerkinnän myötä kuljettajilla on enemmän toiminta-aikaa korjata ajolinjaa tai väistää kriittisessä kohtaamistilanteessa.

Leveän keskialueen merkitsemisen ei havaittu vaikuttaneen ohitusmääriin.

Tutkimustulokset saatiin kenttätutkimuksissa mittamaalla ajoneuvojen pistenopeuksia, matkanopeuksia, sivuttaissijaintia ja ohitusten määriä ennen tiemerkinnän toteuttamista ja sen jälkeen. Kokeiluosuudet sijaitsevat poliisin automaattisen nopeusvalvonnan alueella.

Autoilijat toivoivat leveän keskialueen tiemerkintöjä lisää

Kuljettajien kokemuksia ja mielipiteitä selvitettiin haastatteluin. Ajoneuvojen kuljettajilta saatu palaute oli positiivista. Uutta tiemerkintää pidettiin hyvänä ja hyödyllisenä liikenneturvallisuuden kannalta sekä toivottiin, että vastaavia tiemerkintöjä tehdään lisää. Kuljettajat pitivät tiemerkintää selkeänä eikä sen tulkinta aiheuttanut ongelmia.

Kenttätutkimuksen ja haastattelujen perusteella voidaan arvioida, että leveän keskialueen tiemerkinnällä pystytään todennäköisesti estämään tai lieventämään kohtaamisonnettomuuksia. Leveän keskialueen tiemerkinnän laajempi käyttö edellyttää kuitenkin vielä kohteiden seurantaa ja uusia kokeilukohteita positiivisten tulosten varmistamiseksi.

Katso tästä muita Autotoday 10 vuotta sitten -juttuja.

Muun muassa kevyen liikenteen järjestelyihin on kiinnitettävä erityistä huomiota toteutuskohteita valittaessa ja tiemerkintöjä tehtäessä. Mikäli osuudella ei ole erillistä kevyen liikenteen väylää, pientareelle pitää jäädä riittävästi tilaa jalankulkijoille ja  pyöräilijöille.

Juttu oli Autotodayssa 10.3.2010.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //