Mika Häkkinen analysoi Unibetin kolumnissaan Itävallassa ajettua kauden avauskisaa, jossa nähtiin luotettavuusongelmia ja yllättäviä tuloksia.
Valtteri Bottas ajoi upeasti paalulle sekä kilpailun voittoon. Viikonlopun aikana kaksi rangaistusta kerännyt Lewis Hamilton jätettiin palkintopallin ulkopuolelle, kun taas McLarenin Lando Norris pääsi suihkuttelemaan samppanjaa ensimmäistä kertaa.
Ferrarin kilpailukyky aiheuttaa Häkkisessä isoja kysymyksiä.
Bottaksen voitto kauden 2020 ensimmäisessä osakilpailussa lähettää tallikaveri Hamiltonille sellaisen viestin, että mestaruustaistelusta tulee tänä vuonna vaikeampi.
Valtterihan voitti myös viime kauden ensimmäisen kisan. Se on hyvä tapa aloittaa kausi.
Sekin oli hyvä, että voitto tuli mielenkiintoisessa kisassa, joka oli täynnä virheitä, luotettavuusongelmia ja yllättäviä tuloksia, jollaisia näemme varmasti lisää tällä kaudella.
Ferrarin Charles Leclercin toinen sija oli odottamaton, koska auto ei selvästi ole kovin kilpailukykyinen tällä hetkellä.
Norris ajoi upeasti ensimmäistä kertaa palkintopallille vanhan tallini McLarenin väreissä.
Tulos oli hieno sekä lahjakkaalle nuorelle kuskille että tallille, joka on paiskinut hartiavoimin töitä palatakseen hyviin asemiin.
Valtteri taisteli ja ajoi vahvan kisan
Olen jo ennen kisaviikonloppua sanonut, että Valtteri on vahvempi kuin koskaan.
Hän osoitti sen taistelemalla upeasti paalulle ja ajamalla vahvan kisan, jossa hänen piti selvitä Lewisin ja muiden kilpakumppaneiden antamasta painostuksesta sekä Mercedestä uhanneista luotettavuusongelmista.
Startissa hänen piti puolustaa Red Bullin Max Verstappenia vastaan, mutta Valtteri otti pian kisan komentoonsa.
Voitto ei kuitenkaan tullut helpolla. Turva-autot uhkasivat Valtterin kisaa, ja hänen piti pitää puolensa Lewisia vastaan uusintastarteissa.
Valtteri kuitenkin kesti paineet hienosti ja teki sen, mitä vaadittiin.
Kahdeksannen osakilpailuvoittonsa jälkeen hän on nyt MM-johdossa. Hän haluaa uusia voittonsa, kun kauden toinen kisa ajetaan tänä viikonloppuna samaisella Itävallan radalla.
Lyhyellä kaudella ei ole varaa virheisiin
Lewisin ja Red Bullin Alex Albonin törmäily kisan lopussa meni tuomariston mielestä hallitsevan maailmanmestarin piikkiin, ja viiden sekunnin aikarangaistus vei Lewisilta lopulta palkintopallisijan.
Viikonloppuna Lewisilta nähtiin virheitä, joihin hänellä ei ole varaa, mikäli hän mielii puolustaa titteliään ja nousta Michael Schumacherin kanssa tasoihin seitsemällä maailmanmestaruudella.
Kausi on jo erikoinen koronaviruksen aiheuttaman lykkäyksen vuoksi, ja koska 10 viikon aikana ajetaan 8 kisaa, hyviä tuloksia on tultava.
Virheet ovat tässä tilanteessa kalliita.
Lewis teki virheen jo aika-ajoissa, kun hän ei hidastanut Valtterin ulosajon takia heilutettujen keltaisten lippujen aikana.
Red Bull teki asiasta protestin sunnuntaina, kun uusia videotodisteita tapahtuneesta ilmaantui. Se maksoi Lewisille kolme lähtöruutua.
Red Bullin onnistunut protesti osoittaa, miten päättäväisesti talli lähtee haastamaan Mercedeksen kaikilla mahdollisilla tavoilla.
Red Bull jätti protestin jo perjantaina, mutta se ei mennyt läpi. Protestissa oli kyse Valtterin ja Lewisin käyttämästä DAS-ohjausjärjestelmästä, joka onkin erittäin nerokas keksintö. Se osoittaa, kuinka kovaa Mercedes ponnistelee pitääkseen etumatkansa.
Minusta heillä ei kyllä ole huolta, koska vauhdin puolesta Mercedes on yhä nopein auto.
Luotettavuus on kuitenkin potentiaalinen ongelma. Sekä Valtteria että Lewisia kehotettiin välttämään kanttareita vaihdelaatikoita uhkaavan vian takia.
Talvitesteissä Mercedeksellä oli luotettavuusongelmia sekä tehdas- että asiakastallien suhteen.
Koska Racing Pointin Lance Stroll ja Williamsin George Russell joutuivat keskeyttämään moottoriongelmien takia, näyttää siltä, ettei kaikkia vaikeuksia ole kyetty ratkaisemaan.
Red Bull oli Itävallassa Mercedeksen ainoa realistinen uhkaaja. Verstappen lähti kisaan aggressiivisella taktiikalla, joka olisi voinut aiheuttaa ongelmia Valtterille myöhemmin kisan aikana, mutta Max joutui keskeyttämään Honda-moottoriin iskeneen vian takia.
Jopa yhdeksän autoa kahdestakymmenestä joutui jättämään leikin kesken. Näin paljon luotettavuusongelmia olemme tottuneet näkemään 1990-luvulla!
Tilanne sekoittaa pakkaa ja antaa tiimeille ajateltavaa ennen ensi viikonlopun kilpailua.
McLarenilta huippusuoritus viikonloppuna
Erityisesti McLaren odottaa innolla, että kauden toinen kilpailu ajetaan taas Red Bull Ringillä. Vahvan aika-ajotuloksen jälkeen sekä Norris että Carlos Sainz jr ajoivat todella hyvän kisan.
Norrisin kaasu pohjassa pehmeillä renkailla ajama viimeinen kierros varmisti hänelle palkintopallisijan. Se oli brittikuskin ensimmäinen palkintopallisijoitus eikä varmasti jää viimeiseksi.
Itse asiassa edellinen McLarenilla ensimmäisen palkintopallisijansa ajanut brittikuljettaja oli nuori Lewis Hamilton vuonna 2007.
Katso tästä muita Mika Häkkisen kolumneja.
Olen todella iloinen koko McLaren-tallin puolesta. Tallin miehet ja naiset paiskivat töitä saavuttaakseen tuloksia.
Vaikean Honda-suhteen jälkeen talli palasi viime vuonna yksinkertaisempaan kaavaan Renault’n moottoriasiakkaana.
Tämän vuoden McLaren näyttää seuraavan viime vuoden onnistunutta autoa, jolla saavutettiin neljäs sija valmistajien mestaruustaistelussa.
Itävallassa Lando ja Carlos olivat aika-ajoissa sijoilla 4 ja 8. Nopein Renault’n tehdastallin kuljettaja oli Daniel Ricciardo, joka oli 0,3 sekuntia hitaampi.
Se osoittaa McLarenin rungon vahvuuden. Uskon, että talli pystyy jatkossakin haastamaan Mercedeksen, Red Bullin ja Ferrarin palkintopallisijoista.
Ferrari pääsi Itävallassa toiseksi kiitos Leclercin, jonka ohitukset kisan aikana kertovat paljon hänen kyvyistään.
Ferrari ei ole kovin kilpailukykyinen tällä hetkellä – toisin sanoen siitä ei nyt ole voittajaksi – mikä on italialaistallille todellinen ongelma.
Charles pärjäsi hyvin ajaessaan toiseksi, mutta Sebastian Vettelin spinnaus kisassa korostaa sitä, miksei tallipomo Mattia Binotto tarjonnut hänelle sopimusta ensi kaudeksi.
Talleilla ei juuri ole aikaa korjata teknisiä ongelmia eikä nopeuteen tai luotettavuuteen liittyviä haasteita ennen ensi viikonloppua. Kisasta tulee siis mielenkiintoinen.
Mika Häkkinen, Unibet F1 Insider.
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //