Koti Blogi Sivu 1287

Päivän linja-auto: Tässä Volvossa alusta on vuodelta 1952 ja kori 1930-luvulta!

Päivän linja-auto on melko erikoinen yhdistelmä.

Linja-auton kori ja alusta on rakennettu yhteen talvella 2003 – 2004. Alusta on vuoden 1952 Volvo L231. Se on alun perin ollut paloautona Helsingissä.

Kori on 1930-luvun lopun linja-autosta. Auto oli linjaliikenteessä Porvoon seudulla.

Kuva: CvB.

Koria on lyhennetty 31-paikkaisesta 21-paikkaiseksi. Siksi korin takaylitys on suhteessa akseliväliin suuri (3 m / 4,4 m). Korin hankinnassa oli asiantuntijana Risto Höylä. Moottori on bensiinikäyttöinen 4,7 litran suora kuutonen.

Linja-auto oli mukana maaliskuussa 2004 Suomen Lotista kertovan Lupaus-elokuvan kuvauksissa. Bussi oli silloin maalattu naamiovalkoiseksi.

Kuva: CvB.

Heinäkuussa 2016 linja-auto oli sotilaiden lomakuljetustehtävissä uuden Tuntematon sotilas -elokuvan kuvauksissa Helsingissä.

Katso tästä muut Päivän linja-autot.

Kesän 2018 linja-auto kulki Punkaharjulla harjutietä ja sen ympäristöä.

Alkukesästä 2019 linja-auto hankittiin Kauko Sorjosen säätiöltä Aseman taidelaiturille, siis Wanhalle Punkaharjun Asemalle (Luston seisake).

Kuva: CvB.

Auto on nyt Punkaharjun Wanhan Aseman pihapiirissä ja sillä on tarkoitus ajaa täsmäajoja.

Tekstin lähde: Linja-auton esittelyteksti.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

 

 

Mika Häkkinen: Valtteri osoitti vahvuutensa, eikä voitto tullut helpolla

Mika Häkkinen analysoi Unibetin kolumnissaan Itävallassa ajettua kauden avauskisaa, jossa nähtiin luotettavuusongelmia ja yllättäviä tuloksia.

Valtteri Bottas ajoi upeasti paalulle sekä kilpailun voittoon. Viikonlopun aikana kaksi rangaistusta kerännyt Lewis Hamilton jätettiin palkintopallin ulkopuolelle, kun taas McLarenin Lando Norris pääsi suihkuttelemaan samppanjaa ensimmäistä kertaa.

Ferrarin kilpailukyky aiheuttaa Häkkisessä isoja kysymyksiä.

Bottaksen voitto kauden 2020 ensimmäisessä osakilpailussa lähettää tallikaveri Hamiltonille sellaisen viestin, että mestaruustaistelusta tulee tänä vuonna vaikeampi.

Valtterihan voitti myös viime kauden ensimmäisen kisan. Se on hyvä tapa aloittaa kausi.

Sekin oli hyvä, että voitto tuli mielenkiintoisessa kisassa, joka oli täynnä virheitä, luotettavuusongelmia ja yllättäviä tuloksia, jollaisia näemme varmasti lisää tällä kaudella.

Ferrarin Charles Leclercin toinen sija oli odottamaton, koska auto ei selvästi ole kovin kilpailukykyinen tällä hetkellä.

Norris ajoi upeasti ensimmäistä kertaa palkintopallille vanhan tallini McLarenin väreissä.

Tulos oli hieno sekä lahjakkaalle nuorelle kuskille että tallille, joka on paiskinut hartiavoimin töitä palatakseen hyviin asemiin.

Valtteri taisteli ja ajoi vahvan kisan

Olen jo ennen kisaviikonloppua sanonut, että Valtteri on vahvempi kuin koskaan.

Hän osoitti sen taistelemalla upeasti paalulle ja ajamalla vahvan kisan, jossa hänen piti selvitä Lewisin ja muiden kilpakumppaneiden antamasta painostuksesta sekä Mercedestä uhanneista luotettavuusongelmista.

Startissa hänen piti puolustaa Red Bullin Max Verstappenia vastaan, mutta Valtteri otti pian kisan komentoonsa.

Voitto ei kuitenkaan tullut helpolla. Turva-autot uhkasivat Valtterin kisaa, ja hänen piti pitää puolensa Lewisia vastaan uusintastarteissa.

Valtteri kuitenkin kesti paineet hienosti ja teki sen, mitä vaadittiin.

Kahdeksannen osakilpailuvoittonsa jälkeen hän on nyt MM-johdossa. Hän haluaa uusia voittonsa, kun kauden toinen kisa ajetaan tänä viikonloppuna samaisella Itävallan radalla.

Lyhyellä kaudella ei ole varaa virheisiin

Lewisin ja Red Bullin Alex Albonin törmäily kisan lopussa meni tuomariston mielestä hallitsevan maailmanmestarin piikkiin, ja viiden sekunnin aikarangaistus vei Lewisilta lopulta palkintopallisijan.

Viikonloppuna Lewisilta nähtiin virheitä, joihin hänellä ei ole varaa, mikäli hän mielii puolustaa titteliään ja nousta Michael Schumacherin kanssa tasoihin seitsemällä maailmanmestaruudella.

Kausi on jo erikoinen koronaviruksen aiheuttaman lykkäyksen vuoksi, ja koska 10 viikon aikana ajetaan 8 kisaa, hyviä tuloksia on tultava.

Virheet ovat tässä tilanteessa kalliita.

Lewis teki virheen jo aika-ajoissa, kun hän ei hidastanut Valtterin ulosajon takia heilutettujen keltaisten lippujen aikana.

Red Bull teki asiasta protestin sunnuntaina, kun uusia videotodisteita tapahtuneesta ilmaantui. Se maksoi Lewisille kolme lähtöruutua.

Red Bullin onnistunut protesti osoittaa, miten päättäväisesti talli lähtee haastamaan Mercedeksen kaikilla mahdollisilla tavoilla.

Red Bull jätti protestin jo perjantaina, mutta se ei mennyt läpi. Protestissa oli kyse Valtterin ja Lewisin käyttämästä DAS-ohjausjärjestelmästä, joka onkin erittäin nerokas keksintö. Se osoittaa, kuinka kovaa Mercedes ponnistelee pitääkseen etumatkansa.

Minusta heillä ei kyllä ole huolta, koska vauhdin puolesta Mercedes on yhä nopein auto.

Luotettavuus on kuitenkin potentiaalinen ongelma. Sekä Valtteria että Lewisia kehotettiin välttämään kanttareita vaihdelaatikoita uhkaavan vian takia.

Talvitesteissä Mercedeksellä oli luotettavuusongelmia sekä tehdas- että asiakastallien suhteen.

Koska Racing Pointin Lance Stroll ja Williamsin George Russell joutuivat keskeyttämään moottoriongelmien takia, näyttää siltä, ettei kaikkia vaikeuksia ole kyetty ratkaisemaan.

Red Bull oli Itävallassa Mercedeksen ainoa realistinen uhkaaja. Verstappen lähti kisaan aggressiivisella taktiikalla, joka olisi voinut aiheuttaa ongelmia Valtterille myöhemmin kisan aikana, mutta Max joutui keskeyttämään Honda-moottoriin iskeneen vian takia.

Jopa yhdeksän autoa kahdestakymmenestä joutui jättämään leikin kesken. Näin paljon luotettavuusongelmia olemme tottuneet näkemään 1990-luvulla!

Tilanne sekoittaa pakkaa ja antaa tiimeille ajateltavaa ennen ensi viikonlopun kilpailua.

McLarenilta huippusuoritus viikonloppuna

Erityisesti McLaren odottaa innolla, että kauden toinen kilpailu ajetaan taas Red Bull Ringillä. Vahvan aika-ajotuloksen jälkeen sekä Norris että Carlos Sainz jr ajoivat todella hyvän kisan.

Norrisin kaasu pohjassa pehmeillä renkailla ajama viimeinen kierros varmisti hänelle palkintopallisijan. Se oli brittikuskin ensimmäinen palkintopallisijoitus eikä varmasti jää viimeiseksi.

Itse asiassa edellinen McLarenilla ensimmäisen palkintopallisijansa ajanut brittikuljettaja oli nuori Lewis Hamilton vuonna 2007.

Katso tästä muita Mika Häkkisen kolumneja.

Olen todella iloinen koko McLaren-tallin puolesta. Tallin miehet ja naiset paiskivat töitä saavuttaakseen tuloksia.

Vaikean Honda-suhteen jälkeen talli palasi viime vuonna yksinkertaisempaan kaavaan Renault’n moottoriasiakkaana.

Tämän vuoden McLaren näyttää seuraavan viime vuoden onnistunutta autoa, jolla saavutettiin neljäs sija valmistajien mestaruustaistelussa.

Itävallassa Lando ja Carlos olivat aika-ajoissa sijoilla 4 ja 8. Nopein Renault’n tehdastallin kuljettaja oli Daniel Ricciardo, joka oli 0,3 sekuntia hitaampi.

Se osoittaa McLarenin rungon vahvuuden. Uskon, että talli pystyy jatkossakin haastamaan Mercedeksen, Red Bullin ja Ferrarin palkintopallisijoista.

Ferrari pääsi Itävallassa toiseksi kiitos Leclercin, jonka ohitukset kisan aikana kertovat paljon hänen kyvyistään.

Ferrari ei ole kovin kilpailukykyinen tällä hetkellä – toisin sanoen siitä ei nyt ole voittajaksi – mikä on italialaistallille todellinen ongelma.

Charles pärjäsi hyvin ajaessaan toiseksi, mutta Sebastian Vettelin spinnaus kisassa korostaa sitä, miksei tallipomo Mattia Binotto tarjonnut hänelle sopimusta ensi kaudeksi.

Talleilla ei juuri ole aikaa korjata teknisiä ongelmia eikä nopeuteen tai luotettavuuteen liittyviä haasteita ennen ensi viikonloppua. Kisasta tulee siis mielenkiintoinen.

Mika Häkkinen, Unibet F1 Insider.

 

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Mercedes-Benz etsii ostajaa Ranskan Smart-tehtaalleen

Mercedes-Benz on vahvasti matkalla kohti tulevaisuuden CO2-neutraalia liikkumista ja investoi vaadittuihin muutoksiin intensiivisesti tulevina vuosina, todetaan Mercedes-Benzin tiedotteessa.

Yhtiö keskittyy automallistonsa sähköistämiseen sekä ajoneuvojen ja yhtiön omien prosessien digitalisoitumiseen. Samanaikaisesti yhtiö on kehittänyt omaa kulurakennettaan ja parantanut huomattavasti toimintansa tehokkuutta.

Tärkeässä osassa on maailmanlaajuisen tuotantokapasiteetin sovittaminen ja uudelleenjärjestely muuttuneen markkinatilanteen mukaisesti. Niinpä yhtiö on käynnistänyt keskustelut Ranskan Hambachissa sijaitsevan tehtaansa myynnistä.

Mercedes-Benzin arvion mukaan päätös tulee heikentämään yhtiön toisen vuosineljänneksen tulosta kertaluonteisesti noin 500 miljoonalla eurolla. Lopulliset vaikutukset selviävät prosessin edetessä.

– Muutos kohti ilmastoneutraalia liikennettä vaatii muutoksia omaan tuotantoverkostoomme. Taloudellisesti haastavissa oloissa tasapainotamme omaa valmistuskapasiteettiamme kysynnän mukaiseksi. Muutokset vaikuttavat myös Hambachin tehtaaseen, mutta päämäärämme on varmistaa sen tulevaisuus. Toinen ehtomme on, että nykyisten smart-mallien tuotanto Hambachissa jatkuu, Daimler AG:n tutkimus- ja kehitysjohtaja Markus Schäfer linjaa.

Seuraavan sukupolven Smart-sähköautot valmistaa Smart Automobile Co. -yhteisyritys Kiinassa. Sen osakkaat ovat Mercedes-Benz AG sekä Zhejiang Geely Group (Geely Holding).

Hambach on valmistanut yhteensä 2,2 miljoonaa smartia

Hambachin tehdas aloitti toimintansa 27. lokakuuta 1997. Tähän mennessä tehdas on valmistanut yli 2,2 miljoonaa smartia.

Tehtaassa työskentelee noin 1600 työntekijää.

Vuodesta 2019 lähtien tehdas on tuottanut neljännen sukupolven smart EQ fortwo- ja smart EQ fortwo Cabrio -malleja.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

16-vuotias rattijuoppo ajoi henkilöautolla reilua ylinopeutta

Poliisipartio mittasi 6.7.2020 kello 05.35 Turussa Pansiontiellä vastaantulevalle henkilöautolle nopeuden 90 km/h rajoituksen ollessa 50 km/h.

Poliisin tiedotteen mukaan partio kääntyi auton perään, jolloin auto lähti kiihdyttämään pakoon Pernon suuntaan.

Poliisipartio menetti aina välillä autoon näköyhteyden, mutta lopulta auto löytyi pysäköitynä Pernosta Tiaisenkadulta.

Auton läheltä metsästä poliisi löysi kolme henkilöä, jotka poliisin nähdessä lähtivät juoksemaan karkuun.

Katso tästä muita rattijuoppojuttuja.

Poliisi sai epäillyn kuljettajan kiinni, ja hän on 16 -vuotias poika. Hän puhalsi alkometriin 0,50 mg/l.

Poliisi epäilee häntä rattijuopumuksesta, törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, kulkuneuvon kuljettamisesta oikeudetta ja niskoittelusta poliisia vastaan.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Kouvolan poliisi kaipaa havaintoja viikonlopun vahingonteoista — useampia autoja vahingoitettiin

Kouvolan poliisilla on tutkittavana useita vahingontekoja viikonlopulta. Poliisi pyytää silminnäkijähavaintoja, tai muuten asiasta tietäviä ilmoittamaan havaintonsa, todetaan poliisin tiedotteessa.

Sunnuntai 05.07.2020 klo 01.30 Kanervistontie, Mielakka

Kanervistontiellä paloi farmarimallinen Ford Mondeo henkilöauto. Poliisi epäilee palon aiheutuneen ulkopuolisen henkilön sytyttämänä.

Sunnuntai 05.07.2020 klo 02.00 – 05.20 Mielakantie, Mielakka

Mielakantiellä paloi klo 05.20 hopea Fiat Punto merkkinen henkilöauto.

Tapahtumapaikalla olevien jälkien perusteella poliisilla on syytä epäillä henkilöauton ajautuneen ojaan, jonka jälkeen se on sytytetty palamaan.

Henkilöauto on poliisin tiedotteen mukaan ilmoitettu anastetuksi Puutarhurinkadulta 05.07.2020 klo 02.00 jälkeen. Poliisi pyytää havaintoja myös anastustapahtumasta.

Sunnuntai 05.07.2020 klo 17.00 – 19.20 Koululaisentie, Voikkaa

Koululaisentie 2:n parkkipaikalla vahingoitettiin poliisin mukaan kahta henkilöautoa.

Harmaasta Mazda 6 -mallisesta henkilöautosta rikottu tuulilasi ja samalla parkkipaikalla punaisesta Renault Megane -mallisesta henkilöautosta rikottu tuulilasi, sekä matkustajan puolen molemmat ikkunat.

Poliisi kaipaa havaintoja edellä mainituista tapahtumista. Havainnot voi ilmoittaa puhelimitse 050 447 9574 tai rikostorjunta.kymenlaakso@poliisi.fi .

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Osaatko toimia oikein eläinkolarissa?

Liikenneturva muistuttaa, että eläimeen törmätessä on huolehdittava kaikkien tielläliikkujien turvallisuudesta ja siitä, ettei eläin joudu kärsimään, todetaan Liikenneturvan tiedotteessa.

Luontokappaletta autetaan, jos se suinkin on mahdollista.

Isomman eläimen kanssa kolaroitaessa on aina ilmoitettava asiasta poliisille. Myös onnettomuuteen joutuneesta lemmikistä, koirasta tai kissasta pitää ilmoittaa poliisille, jos omistaja ei ole paikalla.

Lemmikki on myös toimitettava hoitoon, vaikkei omistajaa tavoitettaisikaan, Liikenneturva painottaa.

Etenkin kesäisin teillä liikkuu ajoneuvojen lisäksi runsaasti isompia ja pienempiä villieläimiä, joita valitettavasti myös jää aika ajoin auton alle.

Noin kaksi kolmesta (68 %) Liikenneturvan kyselyyn* vastanneesta suomalaisesta oli täysin tai jokseenkin sitä mieltä, että tietäisi miten toimia, jos törmää autolla peuraan.

– Isomman eläimen kuten peuran kanssa kolaroitaessa on aina ilmoitettava asiasta poliisille. Muuta liikennettä on varoitettava viemällä varoituskolmio asianmukaiseen paikkaan. Jos eläin on kuollut, voi sen siirtää mahdollisuuksien mukaan turvallisesti pientareelle. Hätäkeskukseen (112) soittamalla saa viranomaisapua ja ohjeita tällaisiin tilanteisiin. Soitto varmasti helpottaa tapauksen jälkipuintia, kertoo tiedotteessa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tuula Taskinen.

Vaikka kyse olisi pienemmästä eläimestä, on kuljettajalla aina eettinen velvollisuus mennä katsomaan, miten sille kävi – tietysti muu liikenne ja turvallisuus huomioiden.

Ensisijainen velvollisuus on varmistua, voiko eläintä vielä auttaa. Pahasti loukkaantunut eläin on lopetettava. Asiasta voi myös ilmoittaa poliisille, joka voi hoitaa tehtävän autoilijan puolesta.

– Kitumaan ei siis luontokappaleita pidä jättää. Vahingon sattuessa on puntaroitava, pystyykö paikalla ylipäätään turvallisesti pysähtymään ja sen jälkeen siirtämään eläintä pois tieltä. Jos se onnistuu, on tehtävä itsensä mahdollisimman näkyväksi muille tienkäyttäjille. Tämä tarkoittaa esimerkiksi huomioliivin ja autossa hätävilkkujen käyttöä. Turvallisuus aina ensin, Taskinen painottaa.

Ennakoimalla pelivaraa yllättäviin tilanteisiin

Törmäyksiä eläinten kanssa voi tietysti ehkäistä ajamalla ennakoiden.
Riittävän alhainen nopeus ja kunnon turvavälien pitäminen antavat pelivaraa äkkinäisiin tilanteisiin. Näin kuljettajalla on paremmat mahdollisuudet havaita tielle tullut eläin ja tarpeen mukaan väistää sitä.

Jos eläin juoksee tielle, kannattaa väistöä yrittää sen takaa.

– Isommat eläimet, kuten hirvet, peurat, kauriit ja porot, uhkaavat autossa olevien turvallisuutta ja väistäminen mahdollisuuksien mukaan on välttämätöntä. Pienten eläinten kohdalla on kuitenkin harkittava tarkkaan, kannattaako väistöliikettä tehdä, jotta ei aiheuttaisi vaaraa itselleen tai muille. Omalla toiminnalla ei pidä lisätä riskejä, Taskinen muistuttaa.

Miten toimia, jos onnettomuusautossa on lemmikki?

Jos onnettomuuteen joutuneessa ajoneuvossa on koira tai muu lemmikki, on se käytettävä eläinlääkärin tarkistuksessa.

Erityisen tärkeää se on silloin, jos lemmikki on loukkaantunut.

Onnettomuusautossa ollutta koiraa ei missään nimessä pidä päästää irti, sillä se voi helposti karata. Tämän tiesikin lähes jokainen (97,5 %) Liikenneturvan koirakyselyyn** vastannut.

– Koiraa pyritään hoitamaan kolaripaikalla kuten ihmistäkin. Shokissa oleva loukkaantunut koira saattaa kuitenkin yrittää puolustaa itseään ja purra jopa omistajaansa, joten koiran kuonon voi sitoa varovasti tai käyttää kuonokoppaa. Tämän tiesikin useampi kuin kahdeksan kymmenestä (84 %) kyselyymme vastanneesta, Taskinen sanoo.

Muista ainakin nämä:

  • Huolehdi joka tilanteessa sekä omasta että muiden tielläliikkujien turvallisuudesta.
  • Ennakoi ja pidä pelivaraa sekä kelivaraa, niin voit välttää törmäyksen eläimiin.
  • Harkitse väistämistarve ja -mahdollisuudet tarkkaan pieneläinten kohdalla.
  • Jos vahinko sattuu: pysähdy ja tarkista miten eläimelle kävi, jos se on turvallisesti mahdollista.
  • Ota tarvittaessa yhteys hätäkeskukseen ja poliisiin (112).
  • Jos onnettomuusautossa tai tiellä on loukkaantunut koira tai muu lemmikki, on se pidettävä kytkettynä ja toimitettava hoitoon.

*Liikenneturva selvitti suomalaisten liikenneasenteita ja -tietämystä touko-kesäkuussa 2020. Kantar TNS Oy:n toteuttamaan kyselyyn vastasi yhteensä 1003 henkilöä, joista autoilevia oli 822. Kysely toteutettiin online-kyselynä ja näyte edustaa 15-79-vuotiaita suomalaisia.

**Liikenneturva selvitti suomalaisten kokemuksia ja mielipiteitä koiran kanssa kulkemisesta liikenteessä. Verkkokyselyyn vastasi yhteensä 1322 henkilöä. Vastaajista 96 prosentilla oli joko itsellä tai perheessä koira. Autolla koiraa tai koiria kuljetti 94 prosenttia vastanneista (N=1244).

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Rekisteröinti: Katso tästä alkuvuoden suomen 30 suosituinta automallia

Toyota Corolla on suomalaisten suosituin automalli alkuvuoden osalta. Tämän vuoden kuuden ensimmäisen kuukauden aikana on rekisteröity kaikkiaan 2 622 Corollaa.

Toisella sijalla oleva Škoda Octavia on samana aikana päässyt 1 975 autoon.

Kolmannella sijalla on Toyota Yaris, jota on rekisteröity 1 519 autoa.

Seuraavina tulevat Nissan Qashqai (1 412), Ford Focus (1 392), VW Golf (1 017), Volvo V60 (1 000), Toyota CH-R (941), Volvo XC60 (936) ja kymmenentenä Toyota RAV4 (893).

Kolmenkymmenen suosituimman mallin joukkoon on päässyt vain 12 eri merkkiä.

Suosituin merkki on Volkswagen, jolla on peräti viisi mallia kolmenkymmenen suosituimman mallin joukossa.

Mercedes-Benzillä ja Toyotalla on neljä mallia ja Kialla, Škodalla ja Volvolla kolme mallia suosituimpien mallien joukossa.

Kaksi mallia on BMW:llä ja Fordilla.

Yhden mallin merkkejä ovat Audi, Citroën, Hyundai ja Nissan.

Katso tästä muita rekisteröintijuttuja.

30 suosituimman automallin merkitys on melko iso, koska tähän joukkoon kuuluu reilustio yli puolet (57,1 %) henkilöautokaupasta. 30 suosituimman mallin rekisteröintimäärä on yhteensä alkuvuoden osalta 26 385 autoa. Kaikkia muita merkkejä on rekisteröity samana aikana vain 19 859 autoa (42,9 %).

 

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Rallicross: Jesse Kallio ajoi tänään voittoon Ruotsin kutsukisassa

Rallicrossin kansainvälinen kilpailukausi käynnistyi viikonloppuna All-Star Magic Weekend -kutsukilpailulla Ruotsin Höljesissä.

Supercar Lites -luokassa kilpaileva Jesse Kallio voitti sunnuntain finaalin ja sijoittui torstain avauskilpailussa teknisten murheiden jälkeen seitsemänneksi.

Supercar Lites -luokan finaali oli suomalaiskuljettajan näytöstä alusta loppuun. Kallio sai hyvä startin ja piti kärkipaikkansa.

Viiden kierroksen mittaisen finaalin aikana Kallio ei luopunut kärkipaikastaan vaan ajoi ykkösenä ruutulipulle.

– Ennen finaalia sain vinkkejä, miten Lites-luokan autolla sateessa startataan, sillä en ollut koskaan aiemmin ajanut vastaavalla autolla näin karmeassa vesisateessa. Sain hyvä startin ja sadekelillä mutaisella radalla kärkipaikan merkitys korostui. Näit puhtaasta etulasista hyvin ulos ja pystyt ajamaan omaa ajoasi.

Katso tästä muita rallicross-juttuja.

Rallicrossin MM-sarja käynnistyy 19-.20. elokuuta samaisella Höljesin moottoriradalla Ruotsissa. Neljän päivän aikana toteutettu kutsukilpailu toimi kuljettajille ja tiimeille hyvänä kenraaliharjoituksena tulevaan.

All-Star Magic Weekend, Höljes, Ruotsi:

Torstai 2.7. Supercar Lites lopputulokset:

1. Simon Olofsson SWE 3:56,642

2. Henrik Krogstad NOR + 0,530

3. Linus Östlund SWE + 1,207

7. Jesse Kallio FIN

Sunnuntai 5.7. Supercar Lites lopputulokset:

1. Jesse Kallio FIN 4:33,351

2. Mats Oskarsson SWE + 2,113

3. Linus Östlund SWE + 3,898

4. Henrik Krogstad NOR + 5,070

5. Simon Olofsson SWE + 5,144

6. Thomas Holmen NOR + 5,670

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Poliisi kaipaa henkilöautoa, joka törmäsi ambulanssiin Rovaniemellä

Rovaniemen poliisi sai lauantain ja sunnuntain välisenä yönä klo 02.22 hätäkeskukselta ilmoituksen kolarista Korkalovaarantien ja Vaaranlammentien risteyksessä.

Ilmoituksen mukaan henkilöauto oli törmännyt ensihoidon yksikköön ja poistunut paikalta.

Poliisin tiedotteen mukaan ambulanssi oli ajanut Korkalovaarantietä Korkalovaaran suuntaan edessään väriltään tumma auto.

Vaaranlammentien risteyksessä auto oli poliisin mukaan ollut kääntymässä oikealle Vaaranlammentielle, kun se olikin yllättäen jatkanut eteenpäin ja törmännyt ambulanssin oikeaan etukulmaan.

Ambulanssimiehistön mukaan auton ajo oli ollut kiemurtelevaa. Auto oli näyttänyt vanhalta. Auton helmassa ja takapuskurissa oli punaista maalia.

Poliisi pyytää ilmoittamaan tapahtuman mahdollisista silminnäkijähavainnoista tai tiedoista liittyen tuntomerkkien mukaiseen autoon.

Tiedot voi välittää soittamalla virka-aikana puhelimitse numeroon 029 546 6250 tai lähettämällä ne sähköpostitse osoitteeseen rovaniemi.tutkinta.lappi@poliisi.fi.

Poliisin mukaan ambulanssissa ei ollut potilaita tapahtumahetkellä.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

 

F1: Bottas ajoi tapahtumarikkaan Itävallan GP:n voittoon — palkintopallille nousi todellinen yllättäjä

Itävallan GP oli erittäin tapahtumarikas kisa. Mercedeksen Valtteri Bottas ajoi Kärjessä lähdöstä maaliin.

Tallikaveri Lewis Hamilton ylitti maaliviivan toisena, mutta hän sai kolarista viiden sekunnin aikarangaistuksen, joka pudotti hänet pois palkintopallilta.

Toiseksi nousi loppujen lopuksi Ferrarin Charles Leclerc ja kolmanneksi todellinen yllättäjä, McLarenin Lando Norris.

Alfa Romeon Kimi Räikkönen joutui keskeyttämään kierroksella 55, kun oikea etupyörä irtosi turva-auton uusintalähdössä.

Hamilton jäi loppujen lopuksi neljänneksi.

Maaliin ajoi ainoastaan 11 autoa.

Kisan kulku

Kilpailu lähtö onnistui hyvin ilman kolareita ja Bottas pääsi hyvin kiihdyttämään kärkeen. Hän kasvatti jo ensimmäisellä kierroksella kahden sekunnin kaulan toisena olleeseen Red Bullin Max Verstappeniin.

Hamilton pääsi lähtemään lähtöruuturangaistuksen takia vasta ruudusta viisi, mutta kierroksella 10 hän oli jo noussut kolmanneksi.

Kierroksella 11 Verstappenin autosta loppui veto ja hän ajeli hiljakseen varikolle ja keskeytti. Näin Hamilton nousi kakkoseksi.

Kierroksella 27 Haasin Kevin Magnussen jäi radalle ja turva-auto tuli radalle.

Melkein kaikki, jotka eivät vielä olleet vaihtaneet renkaat tulivat heti renkaiden vaihtoon.

Turva-auto poistui radalta kierroksella 30.

Kerroksella 43 Mercedeksen autoihin tuli ongelmia vaihteiston sensoreiden kanssa ja kuljettajia käskettiin säästämään autoja.

Kierroksella 51 keskeyttivät Haasin Romain Grosjean ja Williamsin George Russel.

Turva-auto tuli radalle ja useimmat muut kärkikuljettajat paitsi Mercedeksen kuljettajat  vaihtoivat pehmeämmät renkaat.

Turva-auto poistui kierroksella 55 ja startissa Räikkösen auton oikea etupyörä irtosi radan viimeisessä mutkassa ja turva-auto tuli taas radalle.

Turva-auto poistui kierroksella 60.

Katso tästä muita F1-juttuja.

Uusintalähdön jälkeen Red Bullin Alexander Albon yritti pehmeiden renkaiden avulla ohittaa Hamiltonin, mutta he törmäsivät ja Albon pyörähti ulos radalta. Albon pääsi kuitenkin jatkamaan mutta putosi hännille.

Hamilton sai kolarista viiden sekunnin aikarangaistuksen.

Itävallan GP

1 Valtteri Bottas Mercedes      1:30:55.739
2 Charles Leclerc Ferrari               +2.700
3 Lando Norris McLaren                +5.491
4 Lewis Hamilton Mercedes           +5.689
5 Carlos Sainz McLaren                +8.903
6 Sergio Perez Racing Point        +15.092
7 Pierre Gasly AlphaTauri           +16.682
8 Esteban Ocon Renault             +17.456
9 Antonio Giovinazzi Alfa Romeo +21.146
10 Sebastian Vettel Ferrari          +24.545
11 Nicholas Latifi Williams           +31.650
12 Daniil Kvyat AlphaTauri                Kesk.
13 Alexander Albon Red Bull            Kesk.
Kimi Räikkönen Alfa Romeo              Kesk.
George Russell Williams                   Kesk.
Romain Grosjean Haas                    Kesk.
Kevin Magnussen Haas                    Kesk.
Lance Stroll Racing Point                 Kesk.
Daniel Ricciardo Renault                 Kesk.
Max Verstappen Red Bull                Kesk.

 

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //