Formulafanien odotus on ohi ja moottorit käynnistyvät perjantaina vapaisiin harjoituksiin.
Maaliskuussa F1-kauden avauskilpailu Melbournessa peruttiin dramaattisesti vain tunteja ennen vapaiden harjoitusten alkamista. Siitä asti formulan paluuta on odotettu kuumeisesti.
Kausi saadaan vihdoin käyntiin Itävallassa sunnuntaina, mutta turvallisuuden takaavia erityisjärjestelyitä on paljon. Yleisöä ei esimerkiksi osakilpailuihin päästetä lainkaan, ja kisoja järjestetään samoilla radoilla peräkkäisinä viikonloppuina.
C More tekee tiivistä yhteistyötä F1-organisaation kanssa, joka rajoittaa myös paikalle saapuvien televisioyhtiöiden määrää. Ohjeistusten mukaisesti C Moren F1-tiimi aloittaa kauden poikkeuksellisesti Suomessa.
Varikkotoimittaja Mervi Kallion oli tarkoituksena kiertää formulasirkuksen mukana lähes kaikki osakilpailut, mutta ainakaan kauden alkupuolella Kallio ei tien päälle pääse, vaan johtaa Suomessa studiokeskusteluja yhdessä uuden F1-juontajan Ville Lepistön kanssa.
Asiantuntijoina uuteen kauteen jatkavat Ossi Oikarinen, Mika Salo ja Aaro Vainio; selostamossa hallitsee Niki Juusela.
Omat kisakiireet ovat vieneet F1-tiimin konkarijäsenen Toni Vilanderin kesäksi Pohjois-Amerikkaan.
C More lähettää suorana kaikki kisaviikonlopun ajotapahtumat. Lisäksi tunnelmaan virittäydytään lauantain ja sunnuntain ennakkolähetyksissä.
Päivän ajotapahtumat puolestaan paketoidaan asiantuntijoiden johdolla Jälkihöyryissä.
C More näyttää suorana myös kaikki Formula 2 ja Formula 3 -luokkien startit, joihin suomalaisväriä tuo urakkansa Formula 3 -sarjassa tshekkitalli Charouz Racingin kilpurissa aloittava Niko Kari.
Myös MTV3 on tiukasti kiinni F1-kauden tapahtumissa. Poikkeustilanteesta huolimatta kisaviikonloppu käynnistyy tuttuun tapaan torstai-illan Formulasirkuksella, jossa Mervi Kallio vierailee kisakaupunkien sijaan merkittävissä suomalaisissa moottoriurheilukohteissa ja tapaa kotimaisia formulapersoonia.
Luvassa on totta kai myös tuoreimpia varikkotunnelmia ja taustatarinoita uuden kisaviikonlopun alla.
F1-kalenteri 2020
F1-kauden kahdeksan ensimmäistä Euroopan osakilpailua on vahvistettu. Kauden on määrä loppua joulukuussa, ja tavoitteena on ajaa kaikkiaan 15-18 osakilpailua. F2- ja F3 -sarjat alkavat samalla ohjelmalla F1:n kanssa.
5.7. Itävallan GP
12.7. Steiermarkin GP (Itävalta)
19.7. Unkarin GP
2.8. Britannian GP
9.8. F1 70 vuotta -GP (Iso-Britannia)
16.8. Espanjan GP
30.8. Belgian GP
6.9. Italian GP
Volkswagen on julkistanut tiedot ja kuvat loppusyksyllä Suomeen saapuvasta uudesta VW Tiguanista.
Uuden Tiguanin tärkeimmät ominaisuudet.
Tiguan on Volkswagenin mukaan Euroopan myydyin SUV ja tällä hetkellä suosituin Volkswagen-malli maailmanlaajuisesti.
Jo yli 6 miljoonaa valmistettua Tiguania – Suomen teillä liikkuu lähes 11 000 Tiguania.
eHybrid – ladattava hybridi. Volkswagen Tiguanin ladattavalla hybridiversiolla voi ajaa sähköllä aina 130 km/h nopeuteen saakka ja siten paikallisesti päästöttömästi – Volkswagen Tiguan eHybridin (180 kW / 245 hv) toimintamatka sähköllä noin 50 km (WLTP).
Volkswagen Tiguan eHybrid. Kuva: Volkswagen.
Ensimmäistä kertaa saataville tuleva Volkswagen R on malliston kaikkein dynaamisin Tiguan sitten mallin lanseerauksen – Tiguan R tuottaa tehoa 235 kW (320 hv).
R-mallissa uusi selektiivinen vääntömomentin jakojärjestelmä. Neliveto on varustettu uudella selektiivisellä vääntömomentin jakojärjestelmällä, joka tarjoaa täysin uudenlaista dynamiikkaa SUV-luokkaan (R-Performance Torque Vectoring).
IQ.DRIVE Travel Assist -järjestelmällä. Mikäli kuljettaja haluaa, uudistunut Tiguan voi avustaa ohjauksessa, jarruttamisessa ja kiihdytyksissä aina 210 km/h nopeuteen saakka.
Uusi infotainment-järjestelmä (MIB3) pitää SUV:n liitettynä ulkomaailmaan internetin kautta jatkuvasti.
Volkswagen Tiguan R-Line. Kuva: Volkswagen.
Ilmastointia ohjataan uudenlaisten liukupainikkeiden ja kosketusnäytön avulla.
Saataville tulevat myös viimeisintä valoteknologiaa edustavat IQ.LIGHT-led-matriisiajovalot
Kaikissa TDI-moottoreissa on uusi SCR-järjestelmä, joka vähentää merkittävästi typen oksidipäästöjä – Tiguan-malliston dieselmoottorit ovat Volkswagenin mukaan maailman puhtaimpien polttomoottoreiden joukossa.
Tiguan tarjoaa erittäin laajan valikoiman moderneja TSI-bensiinimoottoreita ja TDI-dieselmoottoreita sekä ladattavan hybridin
Uudistunut Tiguanin tarjoaa luokkansa suurimpiin kuuluvan 2500 kg:n perävaunumassan.
Volkswagen Tiguan R-Line. Kuva: Volkswagen.
Suomen teillä liikkuvissa Volkswagen Tiguaneissa lähes 85 % on vetokoukku, ja noin 80 % on 4Motion-neliveto ja noin 70 % TDI-dieselmoottori.
Tiguan jatkaa Suomessa kolmella varustelutasolla, jotka tulevat olemaan Tiguan, Style ja R-Line. Tarkemmat tiedot Suomi-varustetasoista tulevat hinnastojen julkaisun yhteydessä elokuussa.
Uudistuneet Volkswagen Tiguanit saapuvat Suomen Volkswagen-jälleenmyyjille loppusyksystä.
Suzuki-malliston lippulaivaksi saapuu aivan uusi katumaasturi Across, joka on kaikkia muita malleja kookkaampi ja tehokkaampi.
Uutuus kasvattaa Suzukin hybriditarjonnan ladattavien hybridien puolelle ja monipuolistaa nelivetoisten mallien valikoimaa.
Suzuki ilmoitti maaliskuussa 2019 aloittavansa Toyotan kanssa yhteistyön, jossa kehitetään monipuolisempi mallisto Euroopan markkinoille.
Nyt esitellään kumppanuuden ensimmäinen hedelmä, joka laajentaa Suzukin valikoiman aivan uuteen luokkaan.
Kuva: Suzuki.
Suurin Suzuki
Uusi Suzuki Across on kooltaan paljon suurempi kuin muut tähän mennessä myynnissä olleet Suzuki-mallit. Lähtökohtana on 2,690 metrin akseliväli. Korilla on pituutta 4,635 metriä, leveyttä 1,855 metriä ja korkeutta 1,690 metriä.
Edessä jäähdyttäjän säleikössä on samaa tyyliä kuin Swift Sportissa, mikä antaa Acrossille sukunäköisyyttä Suzukin muihin malleihin. Autossa on led-valot edessä ja takana sekä 19-tuumaiset kevytmetallivanteet, joissa yhdistetään kiiltävää mustaa ja kiillotettua pintaa.
Ajaja saa tietoa muunneltavan mittariston 7-tuumaisesta värinäytöstä kuin kojelaudan 9-tuumaisesta kosketusnäytöstä.
Kuva: Suzuki.
Runsaasti tehoa
Uudessa Suzuki Acrossissa käytetään hyväksi Toyotan yli kahden vuosikymmenen kokemusta hybriditekniikasta.
Numerot puhuvat puolestaan, sillä bensiinimoottorin ja kahden sähkömoottorin suurin yhteisteho on 225 kilowattia (306 hv), minkä avulla Across kiihtyy paikaltaan sadan kilometrin tuntinopeuteen 6,2 sekunnissa. Silti hiilidioksidipäästö on WLTP-normin mukaisesti ainoastaan 22 g/km.
Edessä on 134 kilowatin tehoinen sähkömoottori, jonka suurin vääntömomentti on 270 Nm. Lattian alle on sijoitettu energiasisällöltään 18,1 kWh litiumioniajoakku, joka syöttää virtaa sähkömoottorille.
Täyteen ladatulla akulla voidaan Suzukin tiedotteen mukaan ajaa sähköllä 75 kilometriä. Kotona akun saa ladattua täyteen alle kahdeksassa tunnissa, mikäli käytössä on 10A virtapistoke.
Sähkömoottorin rinnalla on A25A-FXS Dynamic Force -bensiinimoottori, joka pääasiassa lataa akkuja.
Bensiinimoottori tuottaa 136 kilowattia tehoa ja 227 newtonmetrin vääntömomentin. Atkinson-työkierrolla toimivalla moottorilla on erittäin hyvä hyötysuhde ja korkeapuristeisena 14:1 se on Suzukin mukaan erittäin taloudellinen.
Kuva: Suzuki.
Moottorissa on sekä suorasuihkutus että imukanavasuihkutus ja polttoaineen syöttöä vaihdellaan kuormituksen mukaan. Akun lataamisen lisäksi bensiinimoottoria käytetään sähkömoottorin apuna, kun tarvitaan paljon tehoa esimerkiksi ohituksissa.
Kuljettaja voi valita tilanteeseen sopivan ajotilan neljästä vaihtoehdosta. Kun ajetaan EV-tilassa käytetään aina sähkömoottoria, vaikka kaasupolkimen painaisi pohjaan. Auton huippunopeus on sähköllä ajettaessa 135 km/h.
Kun käytetään EV/HV- tai HV-ajotilaa, bensiinimoottori tulee avuksi runsaasti voimaa tarvittaessa. Kahdesta ajotilasta EV/HV painottaa enemmän sähkömoottorin käyttöä.
Neljäntenä on akun lataustila, jolla voidaan varmistaa että ajoakussa on runsaasti virtaa. Se on tarpeellinen ajettaessa esimerkiksi kaupunkiin, jossa saa ajaa vain paikallisesti päästöttömillä autoilla.
Elektroninen neliveto
Suzuki Acrossin neliveto on toteutettu täysin elektronisesti ilman mekaanista yhteyttä etu- ja takapyörien välillä.
Taka-akselilla on 40 kilowattia ja 121 newtonmetrin vääntömomentin kehittävä sähkömoottori, joka on ohjauselektroniikan (AIM eli AWD Integrated Management) kautta yhteydessä etusähkömoottoriin.
Vääntömomenttia jaetaan tilanteen mukaan niin, että hyvissä olosuhteissa kaikki voima välitetään etupyörille. Tilanteen niin vaatiessa enimmillään 80 prosenttia voimasta voidaan johtaa tiehen takapyörien kautta.
Järjestelmä on parhaimmillaan liukkaalla liikkeelle lähdettäessä, minkä lisäksi se vakauttaa autoa aina ajon aikana. Suzuki Acrossiin voi kytkeä vetomassaltaan 1 500 kilon jarrullisen perävaunun.
Kuva: Suzuki.
Vain yksi versio
Mallisarjassa on ainoastaan yksi vaihtoehto, Across 2,5 Plug-in Hybrid 4WD GLX CVT-aut, jonka ennakkohinta on 57 390 euroa.
Acrossissa on monipuolinen turvavarustelu. Normaaleiksi perusvarusteiksi laskettavien järjestelmien lisäksi kuljettajan tukena ovat kaukovaloavustin, mukautuva vakionopeudensäädin, aktiivinen kaistavahti, kaistallapitoavustin, kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmä ja monipuolinen liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä.
Harvinaisempia varusteita ovat kuolleen kulman valvontajärjestelmä ja risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä.
Maastoajossa on hyötyä alamäkihidastimesta ja pysäköitäessä auttavat niin peruutuskamera kuin tutkat edessä ja takana. Auton käyttöä helpottavat älyavain ja jalanheilautustoiminnolla varustettu sähkötoiminen takaluukku.
Mikäli automaattivaihteiston toimintaa haluaa valvoa itse, se onnistuu ohjauspyörään sijoitetuilla siivekkeillä.
Autossa on tummennetut ikkunat B-pilarista taaksepäin.
Uuden Suzuki Acrossin ennakkomyynti alkaa heinäkuussa ja ensimmäiset autot saapuvat Suomeen syksyllä. Auto maksaa 57 390 euroa.
Toyotan sekä Lexuksen Suomessa toimivan maahantuojan Toyota Auto Finland Oy:n toimitusjohtaja KariSkogster siirtyy eläkkeelle 1.7.2020 alkaen.
– Oltuani osana Toyotan menestystarinaa 35 vuoden ajan minun on aika tehdä tilaa seuraavalle kapteenille tässä laivassa, jonka luotsaaminen on ollut erittäin upea kokemus. Jään suurella mielenkiinnolla seuraamaan Toyotan, sen osaavien työntekijöiden ja kaikkien jälleenmyyjiemme menestystä myös jatkossa, vaikkakin etänä, kertoo Kari Skogster.
Toyota Auto Finland Oy:n uudeksi toimitusjohtajaksi 1.7.2020 alkaen on nimitetty myyntijohtaja HeikkiFreund ja uudeksi myyntijohtajaksi jälkimarkkinointijohtaja JussiMäkelä hoitaen toistaiseksi myös jälkimarkkinointijohtajan tehtäviä oman tehtävänsä ohella.
– Tiedän kaikkien Toyotalla yhtyvän kiitoksiini, kun esitän ne Kari Skogsterille poikkeuksellisen pitkästä ja ansiokkaasta urasta yrityksen palveluksessa, kommentoi muutoksia puolestaan uusi toimitusjohtaja Freund.
Uusien autojen kysynnän lasku alkoi kesäkuussa loiventua. Automarkkina ei ole vielä kokonaan palautunut koronan tuomasta iskusta, mutta laskun taittuminen on signaali markkinoiden hitaasta elpymisestä, todetaan autoalan tiedotteessa.
Kevään aikana syntynyt asiakastilausten kuoppa leikkaa edelleen ensirekisteröintejä lähikuukausien aikana.
Henkilöautojen, pakettiautojen ja kuorma-autojen kysyntä on autoalan arvion mukaan tänä vuonna jäämässä hieman yli neljänneksen viime vuoden luvuista.
Kesäkuussa ensirekisteröitiin yhteensä 8 023 henkilöautoa, joka on 23,9 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden kesäkuussa.
Uusia henkilöautoja on vuoden alusta laskien rekisteröity 47 385, joka on 21,4 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden ensimmäisen puolikkaan aikana. Ensirekisteröintien määrän lasku taittui selvästi kesäkuussa, sillä vielä toukokuussa eroa viime vuoteen oli noin 53 prosenttia.
Käytettyjen autojen kysynnän piristyminen ennakoi käännettä koko automarkkinassa – käytettyjen henkilöautojen kauppa kävi kesäkuussa jo 13,0 prosenttia viime vuoden kesäkuuta vilkkaammin, kun vielä huhtikuussa lukemat olivat 18,5 prosenttia ja toukokuussa 3,6 prosenttia pakkasella.
Hyötyajoneuvoilla kysynnän lasku ei kesäkuussa vielä taittunut samaan tapaan kuin henkilöautoilla
Uusia pakettiautoja rekisteröitiin kesäkuussa 871. Määrä on 35,2 prosenttia pienempi kuin viime vuoden kesäkuussa.
Tänä vuonna on ensirekisteröity 6 266 pakettiautoa, mikä on 21,4 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden ensimmäisellä puolikkaalla.
Uusia kuorma-autoja rekisteröitiin kesäkuussa 239, joka on 62,8 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden kesäkuussa. Poikkeuksellisen suurta eroa selittää viime vuoden kesäkuussa voimaan astunut etäluettavia ajopiirtureita koskeva vaatimus, jonka takia kuorma-autoja rekisteröitiin kesäkuussa 2019 huomattavasti normaalia enemmän.
Alkuvuoden aikana on ensirekisteröity 1 771 kuorma-autoa, joka on 26,6 prosenttia vähemmän kuin vastaavaan aikaan viime vuonna. Yli 16 tonnin kuorma-autoja on alkuvuonna rekisteröity 1 224, mikä on 32,1 prosenttia viime vuoden ensimmäistä puolikasta vähemmän. Keskikokoisia 6–16 tonnin kuorma-autoja alkuvuonna ensirekisteröity 122, joka on 23,3 prosenttia viime vuotta vähemmän. Alle 6 tonnin kuorma-autoja on ensirekisteröity 425, joka on 6,0 prosenttia viime vuotta vähemmän.
Linja-autoja on kesäkuun loppuun mennessä ensirekisteröity 114. Määrä on 38,0 prosenttia pienempi kuin viime vuoden ensimmäisen puolikkaan aikana.
Ford Motor Company aikoo saavuttaa globaalin hiilineutraaliuden vuoteen 2050 mennessä. Yhtiö asettaa myös entistä tiukempia välitavoitteita vastatakseen ilmastonmuutoshaasteisiin Euroopassa.
Ford on aikataulussa tavoitteessaan käyttää sataprosenttisesti paikallista uusiutuvaa energiaa vuoteen 2035 mennessä kaikissa tuotantolaitoksissaan. Euroopassa Fordin toimitilat Britanniassa, tehtaat Craiovassa sekä kaikki toimitilat Kölnissä toimivat jo vihreällä energialla.
Eurooppa on yksi ensimmäisistä Fordin hiilineutraaleista alueista matkalla globaaliin tavoitteeseen.
Yhdysvalloissa Ford on ainoa suurista autonvalmistajista, joka on sitoutunut CO2 -päästöjen vähentämiseen Pariisin ilmastosopimuksen mukaisesti. Ford tekee yhteistyötä Kalifornian osavaltion kanssa autojen tuottamien kasvihuonekaasujen standardien tiukentamiseksi ja vahvistamiseksi.
Ford of Europe on mukana kehittämässä Euroopan kestävän kehityksen Sustainable Europe 2030 -strategiaa yhdessä yritysten, hallitusten ja muiden organisaatioiden kanssa.
Ford investoi yli 11,5 miljardia dollaria (noin 10,25 miljardia euroa) sähköautoihin vuoden 2022 loppuun mennessä, ja on sitoutunut tarjoamaan sähköistetyn version kaikista Euroopassa myymistään henkilöautomalleista.
Vuoden 2021 loppuun mennessä Fordilla on Euroopassa 18 sähköistettyä automallia. Näihin lukeutuvat kevythybridit, täyshybridit, ladattavat hybridit ja täyssähköautot.
Hiilineutraaliudella tarkoitetaan nollahiilipäästöjen saavuttamista. Päästäkseen tavoitteeseensa Ford keskittyy aluksi kolmeen alueeseen, jotka kattavat noin 95 prosenttia CO2 -päästöistä: auton käyttö, toimitusketjut ja yhtiön toimitilat.
Ford kiihdytti sähköautosuunnitelmiaan merkittävästi vuoden 2019 aikana, ja esitteli täyssähköisen Mustang Mach-E SUV-mallin, joka tulee Euroopassa saataville alkuvuonna 2021. Mustang Mach-E:n toimintamatka on 600 kilometriä (WLTP).1)
Tuotannossa kierrätettyä materiaalia
Yhtiö käyttää kierrätettyä materiaalia, mistä esimerkkinä on uusi vuonna 2019 aloitettu yhteistyö, jossa hyödynnetään kahveista jätteeksi jääviä muovikansia autonosien valmistuksessa.
Osien valmistukseen tarvitaan vähemmän raakaöljyä, osat ovat 20 prosenttia kevyempiä ja niiden valuprosessissa tarvitaan 25 prosenttia vähemmän energiaa.
Ford on alkanut käyttää jätettä auton osissa käytettävien biomateriaaleihin valmistukseen. esimerkiksi käyttämällä soijavaahtoa vaihtoehtona raakaöljypohjaisille auton istuimille – tähän mennessä jo yli 25 miljoonaan autoon – ehkäisten näin satojen miljoonien kilojen hiilidioksidipäästöt ilmakehään.
1) Takavetoinen malli, jossa on isompi akusto. Todelliseen toimintamatkaan vaikuttavat eri tekijät, kuten sää, ajotapa, auton huolto, litiumakuston ikä ja kunto. Lopulliset EPA-arvioidut arvot ovat saatavilla vuoden 2020 aikana.
Liikenneturvan tuore kysely osoittaa, että sähköpotkulautailun säännöt ovat monelta suomalaiselta hukassa. Vain kaksi viidestä (38 %) tiesi vääräksi väitteen, jonka mukaan sähköpotkulaudalla kuljettaisiin aina kävelyn säännöillä.
Myös Traficomin tutkimus kertoo, että sähköpotkulautojen käyttäjät eivät usein tunne tai välitä noudattaa liikennesääntöjä eikä palveluntuottajien antamia ohjeita.
– Kun laitteen rakenteellinen enimmäisnopeus on 25 km/h, kuten esimerkiksi kaupungeissa vuokrakäytössä olevilla sähköpotkulaudoilla, on kyseessä kevyt sähköajoneuvo. Kevyeksi sähköajoneuvoksi luettavalla sähköpotkulaudalla kuljetaan aina pyöräilysääntöjen mukaan, joten esimerkiksi jalkakäytävillä saa ajaa vain alle 12-vuotias, kertoo Liikenneturvan yhteyspäällikkö Ari-Pekka Lattu.
Ota muut huomioon ja pidä nopeus riittävän alhaisena
Liikenneturvan kyselyssä peräti kaksi kolmesta (67 %) oli lisäksi samaa mieltä väitteestä, jonka mukaan sähköpotkulaudat tekevät kaupunkiliikenteestä turvattomamman tuntuisen. Tämä ei ole ihme, jos moni sähköpotkulautaa käyttävä ei kulje sääntöjen mukaan vaan esimerkiksi väärässä paikassa.
– Lisäksi nopeuserot eri liikkujien välillä voivat kasvaa suuriksi, kun yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä kuljetaan jalan, pyörällä ja sähköisillä liikkumisvälineillä. On tärkeää ottaa aina muut kulkijat huomioon ja pitää nopeus riittävän alhaisena, varsinkin risteyksiä lähestyttäessä. Kaupunkiliikenteessä tapahtuu paljon ja nopeasti, joten sähköpotkulaudankin päällä on keskityttävä ajamiseen ja oltava – tietysti – selvin päin. Kypärä kuuluu niin pyöräilijän kuin sähköpotkulautailijankin vakiovarustukseen, Lattu muistuttaa.
Traficomin tutkimuksen mukaan kypärän käyttämättömyys ja päihtyneenä ajaminen olivatkin suurimmat yksittäiset tekijät sähköpotkulautailijoille tapahtuneissa onnettomuuksissa.
– On kuitenkin hyvä muistaa, että laitteeseen tottuneelle sekä liikennesääntöjä ja muita ohjeita noudattavalle käyttäjälle sähköpotkulauta on turvallinen ja näppärä tapa liikkua kaupungissa, Lattu huomauttaa.
Tunne kulkupelisi ja sen liikennesäännöt
Erilaiset sähköiset liikkumisvälineet voidaan jakaa kolmeen pääluokkaan. Yhden niistä muodostavat jalankulkua avustavat tai korvaavat liikkumisvälineet kuten tasapainoskootterit, joiden rakenteellinen enimmäisnopeus on 15 km/h.
Toisessa luokassa ovat kevyet sähköajoneuvot kuten juuri sähköpotkulaudat, joiden rakenteellinen enimmäisnopeus on 25 km/h. Kolmanteen luokkaan kuuluvat sähköavusteiset tai moottorilla varustetut polkupyörät.
– Ensin mainituilla laitteilla kuljetaan jalankulkijan liikennesäännöillä, kahden muun luokan laitteilla pyöräilysäännöillä. Onkin siis ensiarvoisen tärkeää tietää, millaisella laitteella tien päälle lähtee, siis selvitettävä sen säännöt, rajoitukset ja oikeudet. Ennen liikenteeseen menoa on myös harjoiteltava laitteen käyttöä ja perehdyttävä sen toimintaan, aivan kuten kaikilla muillakin kulkuvälineillä, kehottaa Lattu.
Liikenneturva selvitti suomalaisten liikenneasenteita ja -tietämystä touko-kesäkuussa 2020. Kantar TNS Oy:n toteuttamaan kyselyyn vastasi yhteensä 1003 henkilöä, joista autoilevia oli 822. Kysely toteutettiin online-kyselynä ja näyte edustaa 15-79-vuotiaita suomalaisia.
HKL aloittaa yhteiskäyttöisten kuormapyörien kokeilun Jätkäsaaren ja Ruoholahden alueella 1.7.2020 alkaen. Kokeilun aikana kuormapyörän voi ottaa käyttöön älypuhelimella, kulkea sillä vapaasti ja lopettaa pyörän käytön sovelluksen osoittamilla alueilla.
Palvelussa kumppanina toimii Lähikauppakeskus Ruoholahti. Hanke on yksi keväällä lanseeratun HKL:n Keksi pyörä uudelleen –kokeiluhaun hankkeista, todetaan HKL:n tiedotteessa.
Kokeiluhaun tarkoituksena oli löytää uusia kokeiluja pyöräliikenteen edistämiseksi Helsingin seudulla.
– Haimme keväällä uusia ideoita tukemaan Helsingin pyöräliikenteen edistämistä ja saimme useita hyviä ehdotuksia. Yhdeksi toteutettavaksi kokeiluksi valikoituivat yhteiskäyttöiset sähkökuormapyörät. Näemme tavarapyörissä suuren potentiaalin osana modernia kaupunkiliikennettä ja siksi haluamme kerätä kokemuksia niiden käytöstä. Sähköiset kuormaapyörät tarjoavat useita käyttömahdollisuuksia niin perheille kuin kaveriporukoille kauppareissuista aina pyöräretkiin ympäri Helsingin rantoja. On myös mielenkiintoista kerätä kokemuksia siitä, millaiseksi käyttäjät kokevat tavarapyörällä ajon Helsingissä, kertoo tiedotteessa HKL:n palveluasiantuntija Eeropekka Lehtinen.
Nyt toteutettavassa HKL:n hankkeessa kuormapyöräpalvelua kokeillaan Colossus Finland:n Oy:n kehittämällä palvelumallilla.
Kokeilun tavoitteena on oppia käyttäjien toiminnasta ja hioa palvelumallia, jotta sitä voidaan mahdollisesti skaalata tulevaisuudessa myös muihin kaupunginosiin ja kaupunkeihin. Tässä kokeilussa tavarapyöriä on aluksi käytössä kuusi kappaletta, mutta palvelualue ja pyörien määrä kasvaa hieman lähiviikkoina.
Kokeilun toteuttava Colossus Finland Oy:n perustaja JaniEhro näkee, että laadukas ja kustannustehokas kuormapyöräpalvelu voi olla yksi keino auton tarpeen vähentämiseksi kaupungeissa.
– Kaupunkikuormapyöräpalvelu olisi uusi keino kaupungeille ja asukkaille vähentää päästöjä ja tehdä kaupunkiympäristöstä hauskempi ja miellyttävämpi, Ehro pohtii.
Kuormapyörien kokeiluun voi rekisteröityä mukaan osoitteessa www.cargobikepilot.fi. Palvelua voi kokeilla, vaikka ei asuisikaan Jätkäsaaren tai Ruoholahden alueella. Kaikkien kokeiluun rekisteröityneiden kesken arvotaan 50 euron K-Citymarketin lahjakortti. Lahjakortteja kokeilijat voivat voittaa myös nappaamalla ja postaamalla kuva instagramiin, jossa kaupunkikuormapyörä on mukana.
Hyvinkäällä, Hangonväylällä tapahtui eilen iltapäivällä kuolemaan johtanut liikenneonnettomuus.
Poliisin tiedotteen mukaan onnettomuudessa osallisena olivat henkilöauto ja soralastissa ollut yhdistelmäajoneuvo.
Poliisin tietojen mukaan henkilöauto oli toistaiseksi tuntemattomasta syystä ajautunut vastaantulevien kaistalle ja törmännyt yhdistelmäajoneuvon keulaan kohtalokkain seurauksin.
Henkilöautoa ajanut 17-vuotias paikkakuntalainen mies menehtyi onnettomuudessa. Yhdistelmäajoneuvon kuljettaja loukkaantui vetoauton kaaduttua.
Tapausta tutkitaan Itä-Uudenmaan poliisissa törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena. Lisäksi asiassa suoritetaan kuolemansyyn selvittämistä.