Opel Insignia Sports Tourer on nyt jälleenmyyjillä

31.8.2017 16.25

Alkukesästä jälleenmyyjäliikkeisiin saapunut Opel Insignia Grand Sport on saanut seuraa Sports Tourer -mallista. 

Sisarmallinsa tapaan uutuus on saatavana lukuisilla kuljettajaa avustavilla järjestelmillä.

Uusi Opel Insignia Sports Tourer on jopa 200 kilogrammaa edeltäjäänsä kevyempi riippuen moottorista ja varustelusta. Tämän mahdollisti pääasiassa kevyiden materiaalien käyttö ja tehokas tilankäyttö.

Uutta teknologiaa

Uudessa Insignia Sports Tourerissa on samat uusimmat teknologiat, jotka on jo aikaisemmin esitelty Insignia Grand Sportissa. 

Näkyvin on seuraavan sukupolven mukautuva Opel Intellilux Led Matrix -ajovalojärjestelmä. Automaattisella ohjauksen korjauksella varustetun kaista-avustimen kaltaiset varusteet parantavat turvallisuutta edelleen.

Lisäksi uusi Insignia on ensimmäinen aktiivisella konepellillä varustettu Opel. Törmäyksen tapahtuessa konepelti nousee millisekunneissa takareunastaan, kasvattaen etäisyyttä moottoriin ja parantaen jalankulkijan suojaa.

Sisäpuolella ajomukavuudesta huolehtivat valinnaiset AGR-sertifioidut (Aktion Gesunder Rücken e. V.), ergonomiset istuimet hieronnalla, tuuletuksella ja muistitoiminnolla.

Hinnat alkavat 30 144 eurosta.

Hieman lisää pituutta

Sports Tourerin pituus on kasvanut hiukan 4 986 millimetriin ja raideväli 11 millimetrillä. Akseliväli on kasvanut 92 millimetrillä 2 829 millimetriin. Etuylitys on lyhennetty 30 millimetriä.

Puskurin ja tavaratilan väliä on lyhennetty uudelleen suunnitellulla takaluukulla, mikä helpottaa kuormaamista. Lisäksi tilaa pyöräkoteloiden välissä on levennetty, mikä helpottaa kookkaiden tavaroiden kuten koiran häkin kiinnittämistä.

Myös tavaratilan pituus on kasvanut 97 millimetrillä 2 005 millimetriin takaistuimien selkänojien ollessa alas taitettuna. Uuden Insignia Sports Tourerin tavaratilan suurin tilavuus on siten 1 665 litraa, yli 130 litraa edeltäjää enemmän.

Avaimettoman kauko-ohjauksen yhteydessä pieni jalan heilautus takapuskurin alla riittää avaamaan takaluukun. Toinen jalan heilautus sulkee takaluukun.

Järjestelmä pysäyttää liikkeen heti havaitessaan esteen. Lisäksi luukun avautumiskorkeus on säädettävissä, esimerkiksi tallissa huonekorkeuden mukaan. Takaluukku voidaan lisäksi avata kuljettajan puolella olevalla kytkimellä sekä tavaratilan tai kauko-ohjaimen painikkeilla.

Tavaratilan kasvattamiseksi uusi Insignia Sports Tourer on saatavana valinnaisella 40/20/40-jaetulla, taitettavalla takaistuimella, joka mahdollistaa tavaratilan jakamisen joustavammin.

Takaistuimen selkänoja on taitettavissa painamalla tavaratilan sivussa olevaa painiketta. 

Myös polttoaineen täyttöaukon korkissa on pieni eroavaisuus edeltäjään: se puuttuu uudesta Insignia-sukupolvesta. Opelin insinöörit eivät suinkaan unohtaneet sitä, vaan päättivät luopua perinteisestä kierrettävästä mallista.

Hieman lisää pääntilaa

Auton sisällä pääntila on kasvanut 31 millimetriä, hartiatila 25 millimetriä ja lantiotila 27 millimetriä. Lisää luksusta tarjoaa valinnaisvarusteena saatava 1 400 x 860 millimetrin suuruinen panoraamakattoluukku, joka ulottuu takaistuimen matkustajien takapuolelle. 

Ensimmäistä kertaa myös Insignian takaistuimen reunimmaisilla paikoilla on lämmitys.

Uuden Insignia Sports Tourerin kuljettaja istuu aikaisempaa alempana. Intellilink-järjestelmän kehyksetön kosketusnäyttö on käännetty kuljettajaan päin.

Kosketusnäytön lisäksi toimintoja voidaan ohjata kolmeen riviin sijoitetuilla painikkeilla. Ylin rivi on varattu infotainment-järjestelmälle, keskimmäinen rivi lämmitys-, tuuletus- ja ilmastointijärjestelmälle, ja alin rivi kuljettajan apujärjestelmille.

Liitettävyys on varmistettu uusimmilla Apple Carplay- ja Android Auto-yhteensopivilla Intellilink-järjestelmillä. Älypuhelimen ollessa saumattomasti integroitu auton infotainment-järjestelmään se voidaan myös ladata langattomasti.

Mukana on liitettävyys- ja palveluavustin Opel Onstar, joka tarjoaa palveluita automaattisesta onnettomuusvasteesta apuun varastetun auton takaisinsaamiseksi.

Insignian myötä esitellään uusi henkilökohtainen palveluavustaja, jonka avulla matkustajat voivat esimerkiksi pyytää Onstaria valitsemaan hotellin ja tekemään huonevarauksen, tai etsimään vapaan pysäköintipaikan.


Ajovaloissa enemmän led-segmenttejä

Yksi merkittävistä uutuuksista on toinen sukupolvi Opelin mukautuvista Intellilux Led Matrix -ajovaloista. Opel Led Matrix -valoissa on nyt yhteensä 32 led-yksikköä integroituna hyvin mataliin ajovalaisimiin.

Led-segmenttien suurempi määrä mahdollistaa erilaisten valokuvioiden sovittamisen liikennetilanteeseen entistäkin tarkemmin sekä nopeamman ja saumattoman siirtymisen eri valokuvioiden välillä. 

Näkyvyyden parantamiseksi edelleen ajettaessa kaukovaloilla kaarteeseen Opelin insinöörit lisäsivät innovatiivisen kaarrevalotoiminnon uuden Insignian Intellilux Led Matrix -ajovaloihin. Lähivalomoduuliin sijoitettu Led-pistevalo antaa lisävaloa täydellä kaukovalolla, kasvattaen valaisumatkaa jopa 400 metriin.

Kuljettajan apujärjestelmiin sisältyvät lisäksi


  • Tuulilasinäyttö: Tietoja nopeudesta, liikennemerkeistä, nopeudenrajoittimen ja mukautuvan vakionopeussäätimen asetusnopeudesta tai navigoinnin opasteista heijastetaan tuulilasiin, suoraan kuljettajan näkökenttään, varmistaen katseen pysymisen tiessä. 
  • 360 asteen kamera, joka koostuu neljästä erillisestä kamerasta auton kullakin puolella. Se mahdollistaa 360 asteen lintuperspektiivinäkymän ja helpottaa siten pysäköintiä. 
  • Mukautuva vakionopeussäädin, joka mittaa etäisyyden edellä olevaan ajoneuvoon ja mukauttaa nopeuden sen mukaan. Auto käynnistää automaattisen hätäjarrutuksen, jos etäisyys pienenee liian nopeasti. 
  • Kaistanpitoavustin automaattisella ohjauskorjauksella ja kaistavahdilla.  Kääntää kevyesti ohjausta (ja varoittaa tarvittaessa) havaitessaan tahattoman ajautumisen pois kaistalta. 
  • Takana risteävän liikenteen varoitus. Järjestelmä havaitsee takapuskurin tunnistimilla jopa 20 metrin päässä 90° kulmassa sivuilta lähestyvät kohteet, mikä on hyvin hyödyllinen toiminto peruutettaessa pois pysäköintiruudusta näkyvyyden ollessa rajoitettu. 

Neliveto älykkäällä voimanjaolla sekä laaja moottori- ja vaihteistovalikoima

Bensiinimoottorien mallisto alkaa uudesta 1,5 litran turbomoottorista, tehoiltaan 140 hv ja 165 hv (NEDC-polttoaineenkulutus: yhdistetty 5,8-6,2 l/100 km; 132-141 g/km CO2).

Uuden Insignia-malliston tehokkain bensiinimoottori on  2,0 litran suorasuihkutusturbon teho on 260 hv ja suurin vääntömomentti 400 Nm (NEDC-polttoaineenkulutus: yhdistetty 8,7 l/100 km; 199 g/km CO2).

2.0 litran nelisylinterisen moottorin yhteydessä on täysin uusi, pehmeästi vaihtava kahdeksanportainen automaattivaihteisto, sekä nelivetojärjestelmä älykkäällä voimanjaolla. 

Huipputeknisen nelivetojärjestelmän perinteinen taka-akselin tasauspyörästö on korvattu kahdella monilevykytkimellä, joiden avulla voidaan kiihdyttää pyöriä yksitellen sekunnin murto-osassa ajotilanteen mukaan.

 Insignia Sports Tourer on aluksi saatavana myös optimoidulla 2.0 litran dieselillä, jonka teho on 170 hv (NEDC-polttoaineenkulutus yhdistetty 5,3-6,3 l/100 km; 139-150 g/km CO2).

Lisää tietoa tästä.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here