Nokian Renkaat julkisti uudet Hakkapeliitta 10 -nastarenkaat

Nokian Renkaat esittelee uudet nastarengasvalikoimansa lippulaivatuotteet. Uudet renkaat ovat uusi henkilöautonrengas Nokian Hakkapeliitta 10 ja katumaastureihin tarkoitettu Nokian Hakkapeliitta 10 SUV. Lisäksi tuoteperheeseen tulee sähköautoihin ja hybrideihin tarkoitettu Nokian Hakkapeliitta 10 EV.

Uudessa, kattavassa Nokian Hakkapeliitta 10 -valikoimassa on yli 140 tuotetta. Kokovalikoima kattaa koot 14-22 tuumaa, ja nopeusluokka on T (190 km/h). Suurimmassa osassa tuotteita on merkintä XL, joka tarkoittaa kyseisen koon suurinta kantoluokkaa. Uusi Nokian Hakkapeliitta 10 -tuoteperhe tulee kuluttajille myyntiin syksyllä 2021. Päämarkkina-alueita ovat Pohjoismaat, Venäjä ja Pohjois-Amerikka.

Kuva: Nokian Renkaat.

Uusi nastoitusratkaisu

Talvisella säällä ja vaikeissa tieolosuhteissa suurimmat haasteet liittyvät jarruttamiseen sekä pidon puutteeseen mutkissa ja kaistanvaihdoissa lumisilla teillä. Vaativimmissa ajo-olosuhteissa talvirenkaat ovat tärkeä turvallisuustekijä.

Tutkimusten mukaan autoilijat arvostavat erityisesti luotettavaa jää- ja lumipitoa. Nokian Renkaiden teettämässä kuluttajatutkimuksessa lähes 50 prosenttia vastaajista nimesi renkaan pidon ja käsiteltävyyden jäällä talvirenkaan tärkeimmäksi ominaisuudeksi. Renkaan käytös lumella oli lähes yhtä tärkeää, ja kolmannelle sijalle arvotettiin se, että renkaat on suunniteltu erityisesti pohjoisiin talvioloihin.*

Jotta uusi Nokian Hakkapeliitta 10 vastaisi autoilijoiden tarpeisiin, siinä on kahdenlaisia uudentyyppisiä nastoja. Parantaakseen renkaan talvisuorituskykyä Nokian Renkaat on hionut tuplanastateknologiaansa lisäämällä siihen uuden ominaisuuden: innovatiivisen nastojen sijoittelun. Kaikki nastat on sijoiteltu ja aseteltu käyttäen huippuluokan nastoitusteknologiaa.

Uusia, tähden muotoisia nastoja on kierretty 180 astetta renkaan kummallakin olkapääalueella. Uudenlainen sijoittelu parantaa Nokian Renkaiden tiedotteen mukaan sivuttaispitoa ja käsiteltävyyttä varsinkin jäällä. Kun nastan reunat osuvat tien pintaan, ne ovat aina optimaalisessa asennossa. Tämä antaa lisäpitoa renkaalle sekä kuljettajalle lisää aikaa reagoida ennen pidon ja auton hallinnan menettämistä. Pito pysyy vakaana, kun sivuttais- ja pitkittäispidon ominaisuudet ovat tasapainossa.

Myös nastojen määrää on lisätty, ja niiden sijoittelu on räätälöity rengaskoon mukaan. Esimerkiksi suosituimmassa koossa 205/55 R16 nastoja on 16 prosenttia enemmän verrattuna edelliseen malliin, mikä osaltaan parantaa renkaan turvallisuusominaisuuksia.

Nokian Hakkapeliitta 10:n käyttöikää on pidennetty parantamalla nastojen kiinnitystä. Lisäkumi nastojen pohjassa kiinnittää ne tiukasti ja saa ne pysymään paikallaan pidempään. Kiihdytysominaisuudet jäällä ovat parantuneet kahdeksan prosenttia verrattuna Nokian Hakkapeliitta 9:ään, tiedotteessa todetaan.

Kuva: Nokian Renkaat.

Ympäristöystävällinen

Nokian Hakkapeliitta 10 on suunniteltu toimimaan laajalla lämpötila-alueella. Uusi pintakumisekoitus vahvistaa talvipitoa pysymällä joustavana ja säilyttämällä pitonsa kovillakin pakkasilla, tiedotteessa sanotaan.

Nokian Renkaiden vastuullisen tuotantoprosessin lisäksi myös kumiseoksessa käytettyjen biopohjaisten raaka-aineiden määrä tekee renkaasta ympäristöystävällisemmän. Pinnan kumiseoksen raaka-aineista 30 prosenttia on uusia ja innovatiivisia, kuten mäntyhartsia ja rypsiöljyä. Kaikista seoksessa käytetyistä öljyistä yli 50 prosenttia on biopohjaisia.

Nokian Renkaat on myös pienentänyt renkaan vierintävastusta, mikä lisää polttoainesäästöjä ja vähentää haitallisia päästöjä. Kekseliäs raaka-aineiden käyttö ja alhaisen vierintävastuksen tuova pintakuvio tekevät Nokian Hakkapeliitta 10:stä vastuullisemman vaihtoehdon autoilijoille.

Aikaisempaa hiljaisempi

Talvien leudontuessa ja tullessa vähälumisemmiksi rengasäänen merkitys kasvaa. Pienempi määrä lunta ei tarkoita, että tiet olisivat vähemmän liukkaita. Kun vesi ja loska jäätyvät yön aikana, autoilijat joutuvat selviämään liukkaista aamuista ja petollisesta mustasta jäästä.

Katso tästä muita juttuja Nokian Renkaista.

Nokian renkaat on optimoinut nastojen sijoittelun jokaisessa rengaskoossa ja muotin segmentissä. Nastojen paikat on tiedotteen mukaan suunniteltu niin, että yksittäisten nastojen ääniaallot eivät yhdisty keskenään. Kun nasta osuu tiehen, isku tuottaa aallon, joka kulkee pintakumin läpi renkaan teräsvyöhön.

Teräsvyö kuljettaa aallon eteenpäin renkaan rakenteisiin ja sivupintoihin. Sivupintojen värinä leviää vanteen kautta auton rakenteisiin ja edelleen matkustamoon. Optimoitu nastojen sijoittelu poistaa häiritsevimmiltä kuulostavat taajuushuiput.

Nokian Hakkapeliitta 10 SUV

Tehokkaat katumaasturit vaativat renkailta paljon. Uusi Nokian Hakkapeliitta 10 SUV on räätälöity isoja ja tehokkaita katumaastureita varten. Siinä on samat turvallisuusominaisuudet kuin henkilöautonrenkaassa sekä enemmän kestävyyttä ja vakautta hallitakseen raskaamman rengaskuormituksen tarkasti ja luotettavasti.

Nokian Hakkapeliitta 10 SUV:issa on jäykkä pintakuviointi ja tukirivat olkapääalueilla. Tukirivat yhdistyvät uranpohjanostoihin, jotta renkaan kuviopalojen liike vähenisi. Tämä parantaa ajovakautta ja kestävyyttä. Uuden sukupolven pintakumisekoitus on räätälöity monipuoliseen katumaasturikäyttöön. Kumiseos toimii talven erilaisissa lämpötiloissa, tarjoaa erinomaista kulumiskestävyyttä sekä varmistaa turvallisen pidon ja vakaan käsiteltävyyden.

Nokian Renkaiden Aramid Sidewall -teknologia antaa kestävyyttä ja suojaa vaativissa ajo-olosuhteissa. Vahvat, synteettiset Aramid-kuidut vahvistavat renkaan sivupintaa. Kuitu saa renkaan kestämään paremmin iskuja ja viiltoja, jotka muuten saattaisivat helposti rikkoa sen. Renkaan yllättävä vahingoittuminen voi aiheuttaa isot kustannukset, mutta Aramid-sivupinnat suojaavat rengasta esimerkiksi katukiveysten ja tiessä olevien kuoppien aiheuttamilta teräviltä iskuilta ja voivat jopa estää vauriot kokonaan.

Aramid-sivupintojen tuoma lisäkestävyys ja -turvallisuus auttavat autoilijoita nauttimaan huolettomista hetkistä ratin takana sekä välttämään vaaralliset ja kalliit rengasvauriot.

Nokian Hakkapeliitta 10 EV

Hybridin tai sähköauton rengasvalintaa tehdessä tärkeimmät kriteerit ovat turvallisuus, alhainen vierintävastus ja hiljainen rengasääni. Nokian Renkaiden teettämässä kyselytutkimuksessa hybridin tai sähköauton omistaja totesivat hiljaisen rengasäänen, alhaisen vierintävastuksen tuoman pidemmän toimintasäteen sekä vakaan ja luotettavan ajotuntuman olevan kolmen tärkeimmän ominaisuuden joukossa*.

Uusi erityinen tulokas Nokian Hakkapeliitta -perheeseen on Nokian Hakkapeliitta 10 EV. Renkaan suunnittelussa ja kehityksessä on käytetty ympäristöystävällistä teknologiaa, ja Nokian Hakkapeliitta 10 EV tarjoaa hybrideihin ja sähköautoihin huipputason mukavuutta ja äärimmäistä turvallisuutta.

Sähköautot ovat hiljaisempia kuin perinteiset polttomoottoriautot. Sähköauton aiheuttamat äänet johtuvat yleensä ilmanvastuksesta tai renkaista.

Nokian Hakkapeliitta 10 EV:tä suunnitellessa Nokian Renkaat kiinnitti erityistä huomiota ääniaaltojen eristämiseen. Vaikka Nokian Hakkapeliitta 10 -henkilöautonrenkaan äänitaso on jo valmiiksi alhainen, Nokian Hakkapeliitta 10 EV:n SilentDrive -teknologia vie ajomukavuuden seuraavalle tasolle. Poikkeuksellisen hiljainen rengasääni on saavutettu lisäämällä renkaan sisäpintaan kerros akustovaahtoa. SilentDrive-teknologia on käytössä kaikissa Nokian Hakkapeliitta 10 EV:n koissa.

Sähköautot ovat yleensä tehokkaita ja painavat enemmän kuin polttomoottoriautot, mikä asettaa vaatimuksia myös renkaille. Nokian Renkaat on luonut Nokian Hakkapeliitta 10 EV:n vastaamaan sähköautojen vaatimuksiin vahvemman rakenteen ja kulutuspinnan lisäkumin avulla.

Alhainen vierintävastus lisää ajoneuvon toimintasädettä. Jotta vierintävastus olisi alhaisempi, Nokian Hakkapeliitta EV:ssä on käytetty räätälöityä uuden sukupolven pintakumiseosta. Renkaan sivupinta on ohuesti uritettu ja aerodynaaminen, mikä lisää toimintasädettä entisestään.

*Talvirengastutkimus 2020. Data perustuu helmi-maaliskuussa 2020 tehtyyn verkkopaneelitutkimukseen, jonka Nokian Renkaat toteutti yhteistyössä YouGov-tutkimuslaitoksen kanssa. Tutkimus tehtiin kolmessa maassa (Suomi, Ruotsi ja Norja), ja jokaisesta maasta oli 1000 vastaajaa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here