Näitä Mersuja tehtiin alun perin sotilaskäyttöön

Mercedes-Benz Zetros on harvoin nähty näyttelyvieras. Maailman ensimmäisen siviilikäyttöön myyty Zetros luovutettiin Vehon toimesta vuonna 2009 Suomessa Eltel-yhtiölle.

Nyt toiseen mallisukupolveensa siirtynyt Zetros on suunniteltu vaativiin töihin vaikeapääsyisessä maastossa tieverkon ulkopuolella. Mallin pääkohderyhmään kuuluvat mm. NATO-joukot, pelastustoimi, öljy- ja kaivosteollisuus.

Maastossa erittäin suorituskykyinen Zetros on saatavissa joko neli- tai kuusivetoisena. Uuden sukupolven myötä Zetros sai uuden tehokkaamman kuusisylinterisen OM926 dieselmoottorin, joka tuottaa 375 kW (510 hv) maksimitehon ja 2400 Nm:n vääntömomentin.

Voima välitetään voimansiirtoon automaattivaihteiston kautta. Neliveto on jatkuva ja tasauspyörästöt voidaan lukita kiinteiksi akseli kerrallaan. Myös manuaalivaihteisto on saatavissa.

Kuljetus 2023 – messuilla nähtävä versio tulee käyttöön Boliden AB:n Kevitsan monimetallikaivoksella Sodankylässä tankkaus ja aurausautona. Autolla kuljetetaan avokaivoksen pohjalla työskentelevien työkoneiden polttoaine ja talvisaikaan kaivoksen pohjalle vievä usean kilometrin mittainen 25 metriä leveä tie pidetään samalla ajokuntoisena 6 metriä leveän puskulevyn avulla.

Autossa on 360 asteen kamerajärjestelmä pimeän kulman näytöllä, linssilämmityksillä ja kaivosolosuhteissa käytettävällä ultra-valaistuksella.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän