Opel esittelee Kuljetus 2023 -messuille ensimmäisenä Suomessa tuotantovalmiin Opel Vivaro-e Hydrogen -vetypakettiauton.
Vetyä ei tule unohtaa suomalaisen liikenteen tulevaisuuden voimanlähteenä. Potentiaalia vedyllä on varsinkin hyötyajoneuvoissa ja raskaassa kalustossa, jolloin akkuihin perustuva sähköauto ei ole realistinen ratkaisu. Vety tarjoaa puhdasta ja lähipäästötöntä liikkumista sekä nopean, ja vain 3 minuuttia kestävän tankkauksen.
Vivaro e-Hydrogenin tekniikkaa on hiottu jo pitkään. Auton polttokennotekniikkaa on kehitetty Stellantis-konsernissa ja sen yhteistyökumppaneiden kanssa jo vuosia. Ensimmäiset pilottihankkeen polttokennokäyttöiset vetypakettiautot ovat valmistettu Opelin Rüsselsheimin Opel Special Vehvicles -laitoksessa vuonna 2021.
Järkevä voimalinjakonsepti ja 400 km tankkausväli
Vivaro-e Hydrogen on varustettu keskitehoisella 45 kW tuottavalla polttokennolla. Tähän yhdistetään 10,5 kWh -akusto, joka avittaa täyden kuorman tilanteissa ja toimii puskurina polttokennolle. Maantievauhdeissa polttokenno tuottaa itsessään riittävän määrän energiaa auton liikuttamiseen.
Vetyauto on siis eräänlainen ladattava hybridi. Vetytankin koko on 4,4 kg, mikä mahdollistaa 400 kilometrin ajamisen vetytankillisella. Järjestelmä on optimoitu Vivaro-e -rakenteisiin niin, ettei se vaikuta tavaratilan kokoon tai kantavuuteen. Isommalla polttokennojärjestelmällä tämä ei olisi mahdollista.
Sarjatuotanto käyntiin 2024
Stellantis on investoinut Ranskassa sijaitsevaan Hordainin tehtaaseen, jossa käynnistyy vuonna 2024 Vivaro-e Hydrogenin sekä sen Stellantis-sisarmallien sarjatuotanto. Vetypakettiautojen valmistus tapahtuu rinnakkain linjastolla syntyvien muiden voimalinjavaihtoehtojen kanssa.
Vedyn näkymät Suomessa kirkkaammat kuin koskaan
Suomen vetytankkausinfra on vielä alkutekijöissään, mutta tilanne on kehittymässä positiiviseen suuntaan.
Lokakuussa 2022 järjestetyn kilpailutuksen jäljiltä valtion infratukea sai 3 vedyn tankkausasemaa ympäri Suomea. Helsingin seudulla ensimmäinen asema on rakenteilla Järvenpäähän valtatie 4:n varrelle, ja asema on tarkoitus ottaa käyttöön syksyllä 2024.
Tämän lisäksi EU-lainsäädännön vaatimukset edellyttävät päätieverkon ydinverkolle valtakunnallisesti kattavaa jakeluasemaverkostoa vuoteen 2030 mennessä – TEN-T-päätieverkolle tulee rakentaa tankkausasemia, jotka ovat enintään 200 km päässä toisistaan.
Pakettiauton tekniset tiedot ja hinta puuttuu täysin artikkelista, joten vaikeata sitä on arvioida. Vertailun vuoksi Hyundai Nexo henkilöauto maksaa suomessa 80 000e, joten mitäköhän tuo pakettiauto maksaa? Vetyhenkilöautojakin hehkutetaan netissä, mutta oikeassa elämässä ovat myyneet surkeasti jopa niissä maissa missä on kohtuullisesti vetytankausverkostoa. Täällä Suomessa vetytankkausverkosto puuttuu nyt täysin vaikka uutisissa väitetään että niitä rakennettaisiin muutamia lähivuosina. Norjassa ja Ruotsissa vetytankkausverkosto ei ole laajentunut lähes 20 vuoteen vaikka sielläkin vetyä koitettiin puskea läpi vaan jäänyt noin 5 vetytankkausasemaan per maa.
Ota selvää myös vetyautojen tekniikasta ja pohdi miksi ne eivät ole yleistyneet muissa maissa nettihehkutuksesta huolimatta. Jopa vedyn markkinointi vihreänä on hyvin kyseenalaista kun hiilivoimaloita rakennetaan silti lisää pitäen hiilikaivoksia myös toiminnassa, koska sähköstä on kroonista pulaa. Vety kun tarvitsee paljon sähköä valmistukseen ja on huomattavasti heikompi energiatehokkuudessaan täyssähköautoon verrattuna.