Moottorin testi: Talvirenkaita kannattaa käyttää myös kevytperäkärryssä

Moottori-lehti testasi, miten erityyppiset renkaat pitävät kevytperävaunussa talvisella ja märällä tiellä. Testi osoitti, että vaikka laki ei vaadi jarruttomaan peräkärryyn talvirenkaita, niiden käyttö liukkaalla parantaa turvallisuutta merkittävästi, todetaan Moottorin tiedotteessa.

Satunnaisesti vaunua vetävä pärjää ensiasennusrenkaallakin, kunhan noudattaa talvella erityistä varovaisuutta.

Moottorin keskiviikkona 27.1. ilmestyvässä numerossa 1–2/2021 julkaistava testi pureutuu kevytperävaunujen rengastukseen.

O1-luokan jarruttomille perävaunuille ei ole määrätty talvirenkaiden käyttövelvollisuutta, vaikka viime kesäkuussa voimaan astunut uusi tieliikennelaki nosti tällaisten kärryjen nopeusrajoituksen 100 kilometriin tunnissa.

– 100 km/h -nopeus on talvellakin sallittu esimerkiksi moottoriteillä, keskikaiteellisilla ohituskaistateillä ja pohjoisempana Suomessa sijaitsevilla maanteillä. Halusimmekin vastauksia kysymykseen, pitäisikö peräkärryä ympärivuotisesti käyttävän ottaa oma-aloitteisesti käyttöön talvirenkaat myös peräkärryssään, taustoittaa tiedotteessa Moottorin päätoimittaja Eila Parviainen.

Testi toteutettiin yhdessä suomalaisen Test Finland Oy:n kanssa. Mukaan valittiin neljä erityyppistä rengasta: Kenda Kargotrail 3G (peräkärryn M+S-ensiasennusrengas), Continental Eco Contact 6 (kesärengas), Nokian Nordman 7 (nastarengas) ja Toyo Observe GSI-5 (pohjoismainen kitkarengas). Renkaiden kokoluokka on kevytperävaunuissa yleisesti käytetty 155/80 R13.

Testin lähtökohdat olivat hyvät, sillä kevytperäkärryille sattuu niiden määrään nähden vähän vakavia onnettomuuksia, ja nekin painottuvat huhti- ja syyskuun väliseen aikaan.

– Tilastojen perusteella erityisesti talvikelin tai rengastuksen vaikutus vakaviin onnettomuuksiin näyttää mitättömältä. Tilasto kuitenkin tarkastelee asiaa historian valossa, eikä mukana ole vielä uusien nopeusrajoitusten vaikutusta. Päätimme siis toimia nyt ja testata, miten erilaiset renkaat vaikuttavat peräkärryn käytökseen, Parviainen perustelee.

Peräkärrynä testissä toimi Majava M 5030 LJ, johon lastattiin 300 kg:n kuorma tasapainoisesti sijoitettuna. Liukkaan kelin ajokokeet tehtiin Moottorin 200 000 kilometriä ajetulla mutta hyväkuntoisella Volkswagen Golf -käyttötestiautolla. Märän kelin kokeissa, jotka ajettiin uudella Škoda Octavialla, kokeiltiin käytöstä myös tyhjällä peräkärryllä.

– Perävaunun rengastesti on poikkeuksellisen mielenkiintoinen, sillä tällaista testiä ei ole aiemmin tehty. Jarruttoman perävaunun renkaiden pitkittäispito-ominaisuudet eivät ole merkitseviä, joten testissä sivuttaispito-ominaisuudet korostuivat, testin toteuttamisesta vastannut Moottorin toimituspäällikkö Jussi Saarinen kertoo.

Testissä selvisi, että jos peräkärryssä käytetään läpi vuoden yhtä rengassettiä, varsinkin liukkaalla kelillä on noudatettava erityistä varovaisuutta. Lumella peräkärryn ensiasennusrengas ja kesärengas vielä menettelevät, mutta jäällä niiden pito heikkenee dramaattisesti. Nasta- ja kitkarengas pitävät liukkaalla hyvin, mutta märällä asvaltilla pito on selvästi kesäkäyttöön tarkoitettuja renkaita heikompi.

­ Kesärengas peräkärryssä ei silti ole katastrofi talvikelissäkään, kunhan kuljettaja tiedostaa tilanteen. Jos vaunua vedetään ahkerasti läpi vuoden, on kuitenkin vaikea perustella, miksi jättäisi peräkärryn talvirengastuksen tekemättä, niin paljon lisää varmuutta kelinmukaiset renkaat kärryynkin tuovat, Parviainen muistuttaa.

Moottori 1–2/2021 ilmestyy 27.1. Lehden voi lukea ilmestymispäivästä alkaen myös sähköisenä irtonumerona Lehtiluukun kautta www.lehtiluukku.fi/lehdet/moottori/

Testirenkaat, koko 155/80 R13

  • Kenda Kargotrail 3G (peräkärryn M+S-ensiasennusrengas)
  • Continental Eco Contact 6 (kesärengas)
  • Nokian Nordman 7 (nastarengas)
  • Toyo Observe GSI-5 (pohjoismainen kitkarengas)

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!