Moottori selvitti kuinka pitkälle sähköautolla pääsee 25 minuutin pikalatauksella — mukana 31 sähköautoa

Moottorin sähköautojen talvitestissä selvitettiin, kuinka nopeasti eri automallit latautuvat koleassa säässä. Lataustehoissa ja nopeuksissa on isoja automallikohtaisia eroja, mutta vielä merkittävämpää on se, kuinka pitkälle tyypillisen 25 minuutin mittaisen latauspysähdyksen jälkeen pääsee.

Autoliiton ja sen norjalaisen sisarjärjestö NAF:n solmima yhteistyösopimus tuo NAF:n toteuttaman maailman suurimman sähköautojen testausohjelman tietokannan ja tulokset Autoliiton ja sen julkaiseman Moottorin käyttöön.

Testin toinen osa, jossa vertaillaan eri sähköautomallien lataustehoja ja -nopeutta, julkaistaan keskiviikkona 23.3. ilmestyvässä Moottorin numerossa 4/2022.

Latausnopeus ja matka, joka yhdellä latauksella voidaan ajaa, ovat olennaisia asioita sähköauton käytettävyyttä arvioitaessa. Nyt Moottorissa julkaistavassa lataustestissä oli mukana samat 31 automallia kuin aiemmassa toimintamatkatestissä. Tosin kuuden automallin kaksi- ja nelivetoversioita ei testattu erikseen, vaan kaksivetoisiin pätee nelivetoisten rinnakkaismallien lataustulokset.

Latausnopeuksia arvioitaessa kävi ilmi, että kaikki mukana olevat autot latautuivat selvästi kesäolosuhteita hitaammin, vaikka lämpötila kokeiden aikana oli vain -1 astetta. Akun lämpötila vaikuttaa siihen, kuinka hyvin se pystyy ottamaan virtaa vastaan. Positiivista oli akun esilämmitysmahdollisuuden yleistyminen jo seitsemän automerkin autoihin.

Ensimmäisessä vaiheessa testattiin kuinka nopeasti autot latautuvat suurteholatauksessa 10 % varauksesta 80 %:iin. Audi e-tron GT ja Porsche Taycan Cross Turismo olivat tässä testissä omassa luokassaan noin 20 minuutin tuloksella. Heikointa antia tarjosi kiinalainen Xpeng P7 yli tunnin latauksella.

Koska akkujen kapasiteetti vaihtelee eri autojen välillä, tärkeä mittari on se, kuinka paljon tietyn mittaisella latauksella saadaan ajokilometrejä.

– Laskimme testissä, kuinka pitkän matkan kullakin autolla voi ajaa 25 minuutin latauksella. Siinä missä testin parhaaseen autoon saatiin ladattua tuossa ajassa yli 350 kilometriä, häntäpää jäi alle 150 kilometrin. Merkillepantavaa testituloksissa on se, ettei latausnopeus ole välttämättä suoraan verrannollinen auton hankintahintaan, testin suomenkielisestä toteutuksesta vastaava Moottorin toimituspäällikkö Jussi Saarinen

Lataustestin kolmannessa vaiheessa mitattiin puolestaan, kuinka kauan autoja pitää ladata, jotta voidaan ajaa 200 kilometrin matka. Tulokset vaihtelivat kymmenestä noin 40 minuuttiin.

– Latauksen teho ja nopeus ovat ominaisuuksia, joiden merkitys konkretisoituu autoilijalle yksinkertaisesti siinä, kuinka monta ajokilometriä autoon saadaan lisää tietyn ajan kuluessa. Valtaosa suomalaisista latauspisteistä perustuu minuuttiveloitukseen. Latauksesta siis kertyy laskua sen verran kuin auto ajallisesti on latauksessa. Kuluttajan näkökulmasta minuuttiveloitus on ongelmallinen, koska auton akuston lisäksi lataustehoon vaikuttaa sähköverkon muu kuormitus. Kuluttaja ei voi koskaan tietää etukäteen, paljonko virtaa esimerkiksi kymmenellä eurolla saa, Moottorin päätoimittaja Eila Parviainen.

Moottori 4/2022 ilmestyy 23.3. Lehden voi lukea ilmestymispäivästä alkaen myös sähköisenä irtonumerona Lehtiluukun kautta.

Uutinen sähköautotestiin liittyen löytyy tästä linkistä.

25 minuutissa ladatut ajomäärät (5 parasta)

  • Tesla Model 3 Long Range Dual Motor    368 km
  • Mercedes-Benz EQS 580 4Matic              343 km
  • Porsche Taycan 4 Cross Turismo             320 km
  • Audi e-tron GT 60 Quattro                     301 km
  • BMW iX xDrive50                                  280 km

25 minuutissa ladatut ajomäärät (5 huonointa)

  • Nio ES8                                             171 km
  • Opel Mokka-e 136 aut.                      169 km
  • BYD Tang                                         163 km
  • Xpeng P7 High Performance               142 km
  • Peugeot e-2008 50 kWh 136 aut.        135 km

Testatut autot

  • Audi e-tron GT 60 Quattro
  • Audi Q4 40 e-tron
  • Audi Q4 50 e-tron Quattro
  • BMW i4 M50 Supercharged
  • BMW iX xDrive40 Fully Charged
  • BMW iX xDrive50
  • BYD Tang
  • Cupra Born 150 kW 58 kWh
  • Hyundai Ioniq 5 73 kWh
  • Hyundai Ioniq 5 73 kWh AWD
  • Kia EV6 AWD 77 kWh
  • Kia EV6 RWD 77 kWh
  • Mercedes-Benz EQA 250
  • Mercedes-Benz EQB 350 4Matic
  • Mercedes-Benz EQS 580 4Matic
  • Nio ES8
  • Opel Mokka-e 136 aut.
  • Peugeot e-2008 50 kWh 136 aut.
  • Polestar 2 Long Range Dual Motor
  • Polestar 2 Long Range Single Motor
  • Porsche Taycan 4 Cross Turismo
  • Škoda Enyaq 80 iV
  • Škoda Enyaq 80x 4×4 iV
  • Tesla Model 3 Long Range Dual Motor
  • Tesla Model 3 Standard Range
  • Tesla Model Y Long Range Dual Motor
  • Volkswagen ID.3 Pro S 150 kW
  • Volkswagen ID.4 GTX Dual Motor AWD
  • Volkswagen ID.4 Pro Performance 150 kW
  • Volvo C40 Recharge Twin
  • Xpeng P7 High Performance

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

1 KOMMENTTI

  1. Vetyauto on järkevin Suomen olosuhteisiin.
    Vetyauton tankkaa 3-4 minuutissa ja sillä ajaa noin 700 km yhdellä vetytankillisella.
    Vetyauton hyviin puoliin kuuluu myös se ettei sisätilojen lämmitys lyhennä talvella toimintamatkaa eikä toimintamatka iän myötä lyhene kuten käy akkusähköautoille.
    Pakkanen ei myöskään vaikuta juurikaan toimintamatkaan eikä se vaikuta vedyn tankkausnopeuteen kuten se vaikuttaa akkusähköauton latausnopeuteen.

    Suomen ensimmäiset vetytankkausasemat avataan vuonna 2023 Tampereelle, Turkuun ja pääkaupunkiseudulle.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here