Auton arvon aleneminen vaikuttaa kokonaiskustannuksiin merkittävästi. Erityyppisillä autoilla arvo alenee eri tahtiin ja yllättävät uusien autojen hinnanalenukset vaikuttavat myös käytettyjen hintoihin.
Moottori selvitti Nettiauton tietokantaa hyödyntäen kuinka autojen arvo alenee vuosien saatossa. Data on peräisin 30 yleisimmästä automerkistä, jotka edustavat vuosimalleja 2005–2024. Mukana on yhteensä noin 360 000 autoa. Tarkastelussa on keskitytty tyypillisten autojen hintoihin eli yksittäiset kalliit erikoismallit eivät vaikuta tuloksiin.
Vuoden 2014 uusien autojen mediaanihinta oli noin 30 000 euroa. Kolmen vuoden iässä noiden autojen hinta oli 22 800 euroa eli arvosta oli lähtenyt neljännes. Tuolla välillä oli tosin tuotu käytettynä Suomeen hieman arvokkaampia vuoden 2014 autoja, jotka hieman nostavat mediaania. Käytännössä uutena Suomessa myytyjen autojen arvosta oli lohjennut vajaat 30 %. Kuuden vuoden iässä autojen arvosta oli jäljellä 52 %.
Uusien autojen hinnoissa on tapahtunut kymmenessä vuodessa iso muutos, sillä vuosimallin 2024 autojen arvo on ollut Nettiautossa keskimäärin lähes 50 000 euroa. Tänä vuonna myytyjen kolmivuotiaiden, eli vuoden 2021, autojen hinnat ovat olleet reilut 30 000 euroa eli saman verran, kuin mitä uudet maksoivat vuonna 2014.
– Uusissa autoissa on nykyisin enemmän isoja täyssähköautoja ja lataushybridejä, joiden ostohinnat ovat kalliimpia ja se tietenkin nostaa keskihintoja. Toisaalta sähkö alentaa näiden autojen käyttökuluja, Moottorin päätoimittaja Eila Parviainen toteaa.
Nettiauton datan perusteella on nähtävissä, että eurooppalaisten autojen arvo alenee eri tavalla kuin japanilaisten. Kun eurooppalaisautojen arvo laskee käyränä, jossa arvon aleneminen on aluksi jyrkempää, niin useimmilla japanilaismerkeillä arvo alenee melko tasaiseen tahtiin joka vuosi. Siksi japanilaisautot ovat keski-ikäisinä eurooppalaisia kalliimpia. Vuoden 2014 autoista arvonsa ovat selvästi parhaiten pitäneet Toyota Yaris Hybrid ja Toyota RAV4.
Kokonaan uusi tai selvästi uutta aikakautta edustava automalli säilyttää arvonsa paremmin. Tästä hyvänä esimerkkinä ovat vuoden 2016 Volvo V70 ja sen korvannut saman vuoden Volvo V90. Kun kahdeksanvuotiaiden dieselmoottoristen V70-mallien hinta on nyt vajaat 15 000 euroa, niin samanikäisten V90:ien hinta on tyypillisesti 23 000 euroa.
– Täyssähköautot pitävät myös arvonsa varsin hyvin, mutta ajoittaiset isot hintojen pudotukset vaikuttavat luonnollisesti myös kyseisten käytettyjen automallien hintaan. Sähköautoja on muutenkin käytettynä myynnissä vielä sen verran vähän, että hinnat ailahtelevat helpommin, Parviainen sanoo.
Artikkeli aiheesta julkaistaan keskiviikkona 16.10. ilmestyvässä painetussa Moottorissa 10/2024. Lehden voi lukea ilmestymispäivästä alkaen myös sähköisenä irtonumerona Lehtiluukun kautta.
Koko artikkeli on luettavissa myös Moottori.fi -palvelusta.
Lue muita Moottori-lehden juttuja.
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //