Autoala kiehtoo Moottori-lehden päätoimittajaa vuosikymmenten jälkeenkin

Eila Parviainen on ollut jo 21 vuotta Autoliiton julkaiseman Moottori-lehden päätoimittaja. Pian 100 vuotta täyttävä lehti on sinä aikana kasvanut alan johtavaksi aikakauslehdeksi, joka tarjoaa testattua tietoa autoista, moottoripyöristä ja liikenteestä.

– Tulin autoalan viestintätehtäviin suoraan koulusta. Ala oli niin mielenkiintoinen, että jäin sille. Tehtäväni ovat sitten kehittyneet vuosien varrella, hän kuvailee.

Viimeiset neljä vuotta hän on ollut myös johtajana Autoliiton viestintäyksikössä.

– On ollut tosi motivoivaa, että olen itse saanut olla mukana lehden kehittämisessä ja vahvistumisessa. Sekä Autoliitto että Moottori ovat aina kuluttajan puolella. Sekin motivoi sekä esimiehenä että johtajana.

Vapaaehtoistoiminnasta vaihtelua ja lisäoppia johtajuuteen

Johtajana Parviaiselle on ollut äärettömän tärkeää, että hänellä on ollut työtä tukeva harrastus. Se sai alkunsa vuonna 2011, kun työtuttavuus kertoi palveluverkosto Rotarysta. Parviainen tutustui sen toimintaan ja liittyi jäseneksi.

– Ilman rotaritoimintaa olisin tuskin kokenut mielekkääksi pysyä samalla toimialalla näin pitkään. Se on tuonut työuraan erilaista kansainvälisyyttä, verkostoja, ystäviä ja mahdollisuuksia tehdä hyvää. Tähän mennessä hienoin projekti oli, kun toimitimme kuusi kenttäambulanssia Ukrainaan.

Kaksi vuotta sitten Parviainen oli Sisä-Suomen Rotarypiirin kuvernöörinä, eli piirin johtajana. Piiriin kuului 1 400 rotaria. Hänen työyksikössään Autoliitossa hänellä on 10 suoraa alaista.

Kiitos ja kuunteleminen tuo työlle merkitystä

Viime vuosina Parviainen on huomannut muutoksen siinä, mitä varsinkin nuoret työntekijät odottavat työpaikalta.

– Työltä haetaan eri tavalla merkityksellisyyttä ja joustavuutta. Halutaan, että töissä on kivaa ja siellä viihdytään, eikä vapaa-ajasta tingitä.

Rotaritausta on auttanut sopeutumaan muutokseen. Vapaaehtoisorganisaatiossa ei palkita rahalla, vaan tekijöille pitää löytää muita kannustimia.

– Yritän riittävästi kiittää ja kannustaa, vaikka se on meille suomalaisille vaikeaa. Samat asiat tekevät palkkatyöstäkin merkityksellisempää.

Omalla urallaan Parviaista on kuunneltu ja hänelle on annettu tilaisuuksia kasvaa ja kehittyä. Hän haluaa tehdä samoin muille.

– Ihmisellä on kaksi korvaa ja yksi suu, ja johtajan työkaluissa kuunteleminen on ykkösasia. Haluan myös auttaa tiimin jäseniä kasvamaan ja kehittymään tehtävissään. Ainakin joissakin tapauksissa olen siinä onnistunutkin.

Teksti: Emma Suominen

Lue myös

Moottori-lehden ekorengastestissä pieniä eroja!

Nyt on tiedossa, mikä on Suomen tavallisin auto!

Moottori: Sähköauton pohjakosketus voi tulla todella kalliiksi!

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän