Mitsubishiltä uusi kompakti katumaasturi, MI-TECH PHEV -konseptiauto — sähköä syntyy kaasuturbiinin avulla

Kuva: Mitsubishi.

Mitsubishi on esitellyt tänään Tokion autonäyttelyssä uuden kompaktin kokoluokan katumaasturi MI-TECH PHEV -konseptiauton.

MI-TECH PHEV -konsepti on suunniteltu ”Buggy” -tyyppiseksi ajoneuvoksi, joka ilmentää sen valmiutta erilaisiin maasto-olosuhteisiin.

Konseptin keulan muotoilussa on käytetty Mitsubishin tunnusomaista ”Dynamic Shield” etusäleikköä, johon on tuotu satiinipinnoitettua väriä korostamaan sen sähköautomaisuutta. Lisäksi T:n muotoiset ajovalot ja alumiiniset alleajosuojat korostavat keulan erottuvaa ulkoasua.

Kuva: Mitsubishi.

Sisällä vaakasuora kojetaulu ja käytännöllinen muotoilu helpottavat auton käsittelyä ja hahmottamista maastossa. Vaakasuoraa teemaa korostavat edelleen kojelautaan ja ohjauspyörään lisätyt kuparinväriset koristelistat.

Tietokoneen näppäimistön muotoiset kytkimet on sijoitettu keskikonsolin yläpuolelle, ja etukahva toimii myös käsityynynä, jotta kytkimien käyttö olisi mahdollisimman helppoa. Lisäksi tuulilasinäyttö esittelee graafisesti kaikki kuljettajan kannalta merkitykselliset tiedot, kuten auton käyttäytymisen, maaston ja optimaalisen reitin opastuksen.

Kuva: Mitsubishi.

Kevyt ja kompakti PHEV-voimansiirto

MI-TECH:in uudessa PHEV-voimansiirrossa sähköä tuottaa kevyt ja kompakti kaasuturbiini, joka toimii generaattorina perinteisen bensiinimoottorin sijasta.

Konseptin uusi PHEV-voimansiirto tutkii järjestelmän soveltuvuutta etenkin kompaktin kokoluokan katumaastureihin. Kaasuturbiini on tehokas voimanlähde kokoonsa ja painoonsa nähden.

Lisäksi kaasuturbiini voi käyttää polttoaineenaan dieseliä, kerosiinia tai alkoholia, joka tekee siitä soveltuvan eri markkina-alueiden vaatimuksiin.

Kuva: Mitsubishi.

Sähköinen nelimoottorinen nelivetojärjestelmä

MI-TECH -konseptissa on käytössä Mitsubishin uusi sähköinen nelimoottorinen nelivetojärjestelmä. Se on varustettu integroidulla ajoneuvodynamiikan ohjausjärjestelmällä, jossa on etu- ja takaosan aktiivinen suuntaohjaus. Jarrusatuloiden muuntaminen sähköiseksi on mahdollistanut myös korkean tehovasteen, ajon tarkkuuden hallinnan, parantuneen neljän pyörän jarrutusvoiman sekä paremman hallittavuuden ja pidon.

Jos esimerkiksi maastoajossa kaksi pyörää pyörivät tyhjää, järjestelmällä on kyky siirtää optimaalinen käyttövoima edelleen maassa olevalle kahdelle pyörälle ja jatkaa ajamista.

Kuva: Mitsubishi.

Edistykselliset avustavat ja aktiivisen turvallisuuden teknologiat

MI-TECH PHEV -konseptiauto on varustettu Mitsubishin uudella HMI-infonäytöllä, joka näyttää tuulilasinäytön kautta esimerkiksi ajoneuvo-, tie- ja ympäröivät liikenneolosuhdetiedot, joiden avulla kuljettajat voivat tehdä ajon kannalta tärkeitä päätöksiä myös huonoissa sää- ja näkyvyysolosuhteissa.

Varustettuna seuraavan sukupolven MI-PILOT kuljettajan avustustekniikalla, MI-TECH konseptiauto laajentaa kuljettajan tukea maanteiden lisäksi myös päällystämättömille teille.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

1 KOMMENTTI

  1. Kun kaasuturbiinille käy niin bensa kuin dieselkin, on todella hyvä konsepti jonka hankkisin heti kun on saatavilla suomeen.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here