Mitsubishi testaa sähköautojen akkujen käyttöä sähköverkon sähkön varastointiin

Kuva: Mitsubishi.

Mitsubishi Motors, osana kuuden yrityksen konsortiota* on aloittanut uusiutuvan energian sähköverkon kehitysprojektin, jossa selvitetään sähkö- ja ladattavien hybridiautojen käyttämistä sähköverkon vakauttajina tilapäisinä energiavarastoina ylimääräiselle energialle.

Uusiutuvan energian suuren mittakaavan tuotannon haasteena on tuotetun energian määrällinen vaihtelu (esimerkiksi aurinkoenergia), sekä ylimääräisen energian varastointi.

Jotta uusiutuvan energian sähköverkko pysyisi vakaana, tulisi tehdä mittavia investointeja useisiin voimaloihin, joiden tehtävänä olisi varastoida ja vapauttaa tuotettua ylimääräistä energiaa.

Uusiutuvan energian tuottajat tutkivatkin jatkuvasti uusia ja kustannustehokkaita varastointimekanismeja sähköverkon vakauttamiseksi.

Uusiutuvan energian sähköverkon kehitysprojektissa hyödynnetään 59:ää Mitsubishin sähköautoa (i-MiEV) ja ladattavaa hybridiä (Outlander PHEV) energian varastointiresursseina.

Autot ladataan kaksisuuntaisella V2G (Vehicle to Grid) -latauslaitteella, joka pystyy lataamaan sähkö- tai ladattavan hybridiauton akun, sekä palauttamaan ylimääräistä energiaa takaisin sähköverkkoon.

V2G-latauslaitteen kaupallistaminen on suunnitteilla vuoden 2021 aikana.

Mitsubishi, osana kuuden yrityksen konsortiota*, rakensi jo vuonna 2018 ensimmäisen koeympäristön, joka mahdollisti kaksisuuntaisen tehonvaihdon sähköautojen ja ladattavien hybridien sekä sähköverkon välillä.

Kokeet osoittivat, että kaksisuuntainen tehonvaihto ajoneuvojen ja sähköverkkojen välillä on yksi kustannustehokkaimmista keinoista uusiutuvan energian sähköverkon vakauttamiseksi.

Kehitysprojektin konsortio pyrkii edistämään uusiutuvan energian käyttöönottoa ja ratkaisemaan energia- ja ympäristöasioita kestävän kehityksen kannalta.

Hankkeelle on myönnetty Japanin talous-, kauppa- ja teollisuusministeriön kestävän kehityksen innovaatiorahaston apuraha.

Kehityshankkeen testit suoritetaan Japanissa viidellä paikkakunnalla ja ensimmäiset tulokset uusiutuvan energian sähköverkon kehityshankkeesta saadaan vuoden 2020 lopussa.

*Konsortion jäsenet: Mitsubishi Motors Corporation, Tokyo Electric Power Company Holdings, Inc., TEPCO Energy Partner, Inc., TEPCO Power Grid, Inc., Hitachi Systems Power Services, Ltd., Shizuoka Gas Co, Ltd.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here