Mitsubishi Motors esitteli Pohjois-Suomessa kansainväliselle medialle seuraavan sukupolven ladattavan Outlander PHEV -mallin. Maaliskuussa järjestetty tapahtuma pohjusti Euroopan markkinoille saapuvan uuden Outlander PHEV:n tuloa. Tapahtumaan osallistui sata toimittajaa ympäri Eurooppaa.
Outlander PHEV oli pitkään maailman myydyin ladattava hybridi-SUV ja se on nauttinut suurta suosiota myös Suomessa. Tulevaan malliin on kohdistunut suuri mielenkiinto.
”Olemme todella iloisia siitä, että Mitsubishi Motors toi Outlander PHEV:n esittelyn Suomeen. Tapahtumaan osallistuneet eurooppalaiset toimittajat pääsivät tutustumaan Outlander PHEV:n ominaisuuksiin arktisissa olosuhteissa. Outlander PHEV on ollut yksi Suomen myydyimmistä ladattavista hybridiautoista. Maamme Outlander PHEV -kanta yli 10 000 kappaletta, mikä kertoo mallin huimasta potentiaalista”, kertoo Astara Finlandin Mitsubishi Brand Director Jyrki Mäkinen.
Outlander PHEV on ollut isossa roolissa Mitsubishin Euroopan myynnissä. Mallia myytiin Euroopassa vuosina 2013-2023 yhdessä Eclipse Cross PHEV:n kanssa lähes 250 000 kappaletta.
Ladattavien hybridien edelläkävijä
Valmistaja oli tuonut Kuusamossa järjestettyyn, yli viikon kestävään kansainväliseen lehdistötapahtumaan Pohjois-Amerikan markkinoilla myytävän Outlander PHEV -mallin (MY23), joka antaa vahvoja viitteitä myöhemmin tänä vuonna tuotantoon tulevasta Euroopan malliversiosta.
Euroopassa myytävä malli tulee kuitenkin päivittymään niin sisältä kuin ulkoakin. Auton tekniset ominaisuudet ilmoitetaan lähempänä lanseerausta.
Outlander PHEV on ollut ladattavien hybridi-SUV-mallien edelläkävijä maailmassa. Mallissa ovat yhdistyneet Mitsubishin ainutlaatuinen kahdella sähkömoottorilla varustettu 4×4-PHEV -voimalinjajärjestelmä, joka varustettu Mitsubishi Motorsin rallissa kehitetyllä Super-All Wheel Control (S-AWC) -tekniikalla.
Mitsubishillä on pitkät perinteet nelivetoisten autojen valmistajana. Tänä vuonna tulee kuluneeksi 90 vuotta merkin ensimmäisen nelivetoisen auton – PX-33:n – valmistuksesta.
Mitsubishin kehittämän S-AWC-ajonhallintajärjestelmän juuret juontavat legendaariseen Lancer Evolution -ralliautoon, jolla merkki niitti mainetta rallin MM-sarjassa.
Sittemmin S-AWC on integroitu osaksi merkin tuotantoautoja. Outlander PHEV:n lisäksi Eclipse Cross PHEV on varustettu S-AWC-järjestelmällä, jonka ansiosta kahdella sähkömoottorilla toteutettu neliveto toimii parhaimmillaan kaikissa ajo-olosuhteissa.
S-AWC helpottaa auton käsittelyä
Mitsubishi Motors esitteli Kuusamossa jäällä ja lumella S-AWC-järjestelmän toimintaa. Pohjois-Amerikassa myytävässä Outlander PHEV MY23 -mallissa etu- ja takasähkömoottorien tehoja on nostettu 85 kW:iin ja 100 kW:iin.
Tämä on lisännyt etu- ja takapyörien voimaa, jota on mahdollista jakaa vapaammin etu- ja taka-akseliston kesken, mikä parantaa huomattavasti ajokykyä erilaisissa sää- ja tieolosuhteissa.
Outlander PHEV:ssä on sähkömoottorit etu- ja taka-akselilla. Active Yaw Control (AYC) hallitsee vetovoimaa vasemman ja oikean pyörän välillä. Outlander PHEV:ssä takapyöriin on lisätty uutena ominaisuutena AYC:n jarrujen ohjaus, joka oli aiemmin käytössä vain etupyörissä.
Jarruohjauksen jakaminen kaikille neljälle pyörälle vähentää kunkin yksittäisen renkaan jarrutusvoimaa, jolloin AYC:tä voidaan hyödyntää entistä tehokkaammin liukkaalla tiellä sekä jäällä.
Seitsemän ajotilaa
Mitsubishin suunnittelufilosofiassa oli luoda auto, joka on kenen tahansa ajettavissa, missä tahansa – mielenrauhalla ja maksimaallisella mukavuudella. S-AWC-järjestelmä mahdollistaakin ihanteellisen pituussuuntaisen vääntömomentin jakautumisen tehden ajettavuudesta nauttivaa haastavissakin olosuhteissa. S-AWC on varustettu seitsemällä eri ajotilalla, jotka ovat:
- Normal: tavalliseen ajoon.
- Tarmac: kuiville päällystetyille teille.
- Gravel: päällystämättömille ja märille teille.
- Snow: liukkaille teille.
- Mud: Mutaisille teille ja syvään lumeen.
- Eco: Ympäristöystävällinen ja taloudellinen ajotila.
- Power: Maksimoi kiihtyvyyden.
Lue myös