Mitsubishi esitteli uuden Outlander PHEV -mallin kansainväliselle medialle Suomessa

Mitsubishi Motors esitteli Pohjois-Suomessa kansainväliselle medialle seuraavan sukupolven ladattavan Outlander PHEV -mallin. Maaliskuussa järjestetty tapahtuma pohjusti Euroopan markkinoille saapuvan uuden Outlander PHEV:n tuloa. Tapahtumaan osallistui sata toimittajaa ympäri Eurooppaa.

Outlander PHEV oli pitkään maailman myydyin ladattava hybridi-SUV ja se on nauttinut suurta suosiota myös Suomessa. Tulevaan malliin on kohdistunut suuri mielenkiinto.

Kuva: Mitsubishi.

”Olemme todella iloisia siitä, että Mitsubishi Motors toi Outlander PHEV:n esittelyn Suomeen. Tapahtumaan osallistuneet eurooppalaiset toimittajat pääsivät tutustumaan Outlander PHEV:n ominaisuuksiin arktisissa olosuhteissa. Outlander PHEV on ollut yksi Suomen myydyimmistä ladattavista hybridiautoista. Maamme Outlander PHEV -kanta yli 10 000 kappaletta, mikä kertoo mallin huimasta potentiaalista”, kertoo Astara Finlandin Mitsubishi Brand Director Jyrki Mäkinen.

Kuva: Mitsubishi.

Outlander PHEV on ollut isossa roolissa Mitsubishin Euroopan myynnissä. Mallia myytiin Euroopassa vuosina 2013-2023 yhdessä Eclipse Cross PHEV:n kanssa lähes 250 000 kappaletta.

Ladattavien hybridien edelläkävijä

Valmistaja oli tuonut Kuusamossa järjestettyyn, yli viikon kestävään kansainväliseen lehdistötapahtumaan Pohjois-Amerikan markkinoilla myytävän Outlander PHEV -mallin (MY23), joka antaa vahvoja viitteitä myöhemmin tänä vuonna tuotantoon tulevasta Euroopan malliversiosta.

Kuva: Mitsubishi.

Euroopassa myytävä malli tulee kuitenkin päivittymään niin sisältä kuin ulkoakin. Auton tekniset ominaisuudet ilmoitetaan lähempänä lanseerausta.

Outlander PHEV on ollut ladattavien hybridi-SUV-mallien edelläkävijä maailmassa. Mallissa ovat yhdistyneet Mitsubishin ainutlaatuinen kahdella sähkömoottorilla varustettu 4×4-PHEV -voimalinjajärjestelmä, joka varustettu Mitsubishi Motorsin rallissa kehitetyllä Super-All Wheel Control (S-AWC) -tekniikalla.

Mitsubishillä on pitkät perinteet nelivetoisten autojen valmistajana. Tänä vuonna tulee kuluneeksi 90 vuotta merkin ensimmäisen nelivetoisen auton – PX-33:n – valmistuksesta.

Kuva: Mitsubishi.

Mitsubishin kehittämän S-AWC-ajonhallintajärjestelmän juuret juontavat legendaariseen Lancer Evolution -ralliautoon, jolla merkki niitti mainetta rallin MM-sarjassa.

Sittemmin S-AWC on integroitu osaksi merkin tuotantoautoja. Outlander PHEV:n lisäksi Eclipse Cross PHEV on varustettu S-AWC-järjestelmällä, jonka ansiosta kahdella sähkömoottorilla toteutettu neliveto toimii parhaimmillaan kaikissa ajo-olosuhteissa.

S-AWC helpottaa auton käsittelyä

Mitsubishi Motors esitteli Kuusamossa jäällä ja lumella S-AWC-järjestelmän toimintaa. Pohjois-Amerikassa myytävässä Outlander PHEV MY23 -mallissa etu- ja takasähkömoottorien tehoja on nostettu 85 kW:iin ja 100 kW:iin.

Tämä on lisännyt etu- ja takapyörien voimaa, jota on mahdollista jakaa vapaammin etu- ja taka-akseliston kesken, mikä parantaa huomattavasti ajokykyä erilaisissa sää- ja tieolosuhteissa.

Kuva: Mitsubishi.

Outlander PHEV:ssä on sähkömoottorit etu- ja taka-akselilla. Active Yaw Control (AYC) hallitsee vetovoimaa vasemman ja oikean pyörän välillä. Outlander PHEV:ssä takapyöriin on lisätty uutena ominaisuutena AYC:n jarrujen ohjaus, joka oli aiemmin käytössä vain etupyörissä.

Jarruohjauksen jakaminen kaikille neljälle pyörälle vähentää kunkin yksittäisen renkaan jarrutusvoimaa, jolloin AYC:tä voidaan hyödyntää entistä tehokkaammin liukkaalla tiellä sekä jäällä.

Seitsemän ajotilaa

Mitsubishin suunnittelufilosofiassa oli luoda auto, joka on kenen tahansa ajettavissa, missä tahansa – mielenrauhalla ja maksimaallisella mukavuudella. S-AWC-järjestelmä mahdollistaakin ihanteellisen pituussuuntaisen vääntömomentin jakautumisen tehden ajettavuudesta nauttivaa haastavissakin olosuhteissa. S-AWC on varustettu seitsemällä eri ajotilalla, jotka ovat:

  • Normal: tavalliseen ajoon.
  • Tarmac: kuiville päällystetyille teille.
  • Gravel: päällystämättömille ja märille teille.
  • Snow: liukkaille teille.
  • Mud: Mutaisille teille ja syvään lumeen.
  • Eco: Ympäristöystävällinen ja taloudellinen ajotila.
  • Power: Maksimoi kiihtyvyyden.

Lue myös

Vuonna 2024 tulee uusi Mitsubishi Outlander PHEV -malli

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän