Ministeriö vastaa: Vanha taksijärjestelmä oli hyvä ja uudistus romutti toimivan järjestelmän. Miksi näin tehtiin?

Kuva: Clas von Bell

Liikenne- ja viestintäministeriö selvittää liikennepalvelulain ja taksiuudistuksen muutoksia vastaamalla kysymyksiin.

Aikaisemmin olemme julkaisseet vastaukset kysymyksiin ”Johtiko liikennepalvelulain uudistus taksien hintojen nousuun?”, ”Tarkoittaako taksihintojen nousu sitä, että taksiuudistus on epäonnistunut?”, ”Johtiko uudistus taksien saatavuuden heikkenemiseen?” ja ”Eikö Kela-kyyteihin ja erityisryhmien liikkumiseen kiinnitetty huomioita lainvalmistelussa?”.

Julkisuudessa on kerrottu, että vanha taksijärjestelmä oli hyvä ja uudistus romutti toimivan järjestelmän. Miksi näin tehtiin?

Vanha järjestelmä ei ollut kaikilta osin toimiva. Taksipalvelujen saatavuus erityisesti maaseudulla ja ruuhkahuippuina on ollut ongelma jo vuosia.

Lupien määräsääntely sekä velvoitteet ympärivuorokautisesta päivystyksestä ja asemapaikoista ovat nostaneet taksitoiminnan kustannuksia ja estäneet osa-aikaisen taksitoiminnan syntymisen. Taksien määrä on laskenut nopeasti eikä etenkään maaseudulle ole löytynyt uusia taksiyrittäjiä eläköityneiden tilalle.

Liikennepalvelulaki ja taksisääntelyn uudistaminen sen osana liittyy liikennemarkkinoiden laajempaan muutokseen. Tarkoitus on varmistaa taksimarkkinan toimivuus, nostaa asiakkaiden tarpeet etusijalle ja tarjota toimialalle mahdollisuuksia luoda uusia palveluja. Toimintaympäristön muuttuessa myös lainsäädännön tulee uudistua.

Taksiala on kokenut isoja muutoksia. Eri toimijat hakevat parhaillaan parhaita toimintatapoja uudessa markkinatilanteessa. Liikennepalvelulain tavoitteena on tukea toimivien liikennemarkkinoiden ja uudenlaisten palvelujen syntymistä. Lain vaikutuksista ei muutaman kuukauden kokemuksen perusteella kannata tehdä liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä.

Taksiuudistuksen tavoitteena on ollut lisätä taksipalvelujen käyttöä ja mahdollistaa entistä paremmat taksipalvelut. Kotitaloudet käyttivät vuonna 2016 keskimäärin taksimatkoihin vain 60 euroa.

2 KOMMENTIT

  1. On kai se nyt selvää jos kaikki -ulkomaita myöden- varoitti romuttamasta vanhaa järjestelmää… raha ratkaisee ja korruptio kukoistaa..

  2. ”Tarkoitus on varmistaa taksimarkkinan toimivuus, nostaa asiakkaiden tarpeet etusijalle”. Tuloksena tästä taksimarkkina toimii vain isojen kasvukeskusten alueella, syrjäseutujen asiakkaat jäävät tarpeineen syrjään. Toinen tulos on, ettei taksia saa tilattua silloin kun haluaa, johtuen siitä että kilpailutus toi markkinoille palvelukeskukset joiden puhelinpalvelu ruuhkautuu ja puhelut eivät mene perille. Lisäksi palvelukeskukset rahastavat taksinkuljettajia ja vielä pakottavat valitsemaan rinnakkaisen mittarijärjestelmän, joka on päätetty hyvävelijärjestelmässä. ”Tavoitteena on ollut lisätä taksipalveluiden käyttöä”. Tuloksena ihmiset eivät uskalla enää käyttää taksia, kun eivät tiedä mitä kyyti maksaa ja onko kuskilla kielitaito ja paikallisosaaminen viedäkseen asiakkaan turvallisesti perille. Jos olet vammainen tai invalidi, ei taksipalvelukeskukselta löydy autoa joka vastaisi asiakkaan tarpeita ja tulisi vielä ajoissa. Ennen sai tutun taksin suoraan tilaamalla ja se tuli ajoissa, taksa oli määritelty toimivan taksamittarin perusteella. Nykyhallituksen ”tavoitteena” näyttää olevan koko ajan ollut tuhota suomea ja heikentää vähävaraisten asemaa. Muista suomen kansaa kun äänestät.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here