Miehelle tärkeää toimia itse kuskina

Suomalaismiehistä lähes puolet (46 %) ajaa vuodessa yli 15 000 kilometriä, kun taas naisista auton ratissa taittaa tuon verran matkaa vain joka kolmas, todetaan Kamuxin tiedotteessa.

Peräti 14 prosenttia ajokortillisista naisista ajaa vuodessa vähän, eli alle 5 000 kilometriä.

Luvut käyvät ilmi Kamuxin teettämästä, suomalaisten ajo- ja autonostotottumuksia kartoittavasta Suomalaiset autokaupoilla -tutkimuksesta.

Autolla ajavat vastaajaryhmistä eniten 35–44-vuotiaat, joista peräti kymmenen prosenttia ajaa vuodessa yli 30 000 kilometriä. Ryhmään kuuluvista vastaajista lähes puolet (47 %) ylittää 15 000 kilometrin rajapyykin vuosittain.

– Elämäntilanne heijastuu ajotottumuksiin merkittävästi. Ruuhkavuosia elävät nelikymppiset käyvät töissä, kyyditsevät lapsia ja harrastavat aktiivisesti, mikä näkyy tilastoissa suurena ajomääränä. Nuorimmat autoilijat puolestaan ajavat vähiten – syynä voi olla esimerkiksi auton saatavuus, epävarmuus pitkän matkan ajossa tai se, etteivät he ole vielä työelämässä tai perheellisiä, kertoo Kamuxin maajohtaja Tommi Iiskonmäki.

Noin kaksi miestä kolmesta (64 %) haluaa itse toimia autonsa kuskina, naisista vain 45 prosenttia. Itse asiassa suurempi osa (49 %) naisista on mieluummin omassa autossaan kyydittävänä kuin kuljettajana (45 %) ajon aikana.

Robottiauto ei innosta

Nekään naiset, joita ratti houkuttelee vain harvoin, eivät innostu ajatuksesta itsekseen ajavan robottiauton kyytiin nousemisesta.

Vain kaksi prosenttia naisvastaajista istahtaisi mieluiten robottiauton kyytiin – vastahakoisemmin tähän mahdollisuuteen suhtautuu vain nuorin (1 %) vastaajaryhmä. 25–44-vuotiaista puolestaan 6 % olisi kaikkein mieluiten robottiauton kyydittävänä.

– Autonomisiin autoihin liittyy vielä paljon kysymysmerkkejä ja uutisissa on ollut esillä myös huolestuttavia esimerkkejä testeistä. Monesta auton kontrollointi itse tuntuu ainakin vielä paremmalta vaihtoehdolta kuin luovuttaa ohjaus ja ratkaisut liikenteessä robotin käsiin, kun kyse on kuitenkin ihmishengistä. Asia voi myös tuntua vielä aika kaukaiselta monelle autoilijalle, pohtii Iiskonmäki.

Suomalaiset autokaupoilla -tutkimus toteutettiin Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Panelissa 28.1.–2.2.2020. Kohderyhmänä olivat 18–70-vuotiaat suomalaiset, jotka omistavat ajokortin, joiden taloudessa on auto ja jotka vastaavat autohankinnoista. Tutkimuksen lopulliseen kohderyhmään kuului 1009 vastaajaa, ja otanta on kansallisesti edustava otos sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän