Mika Häkkinen: Pierre Gaslyn voitto oli kaikille mieleen, Williamsin perheen lähtö todentui

Mika Häkkinen analysoi kolumnissaan Monzan tapahtumarikasta osakilpailua, jossa korkeimmalle korokkeelle nousi ensi kertaa AlphaTaurin Pierre Gasly. Yllätyspodiumin täydensivät Carlos Sainz ja Lance Stroll. Lewis Hamilton putosi kärjestä väärään aikaan tehdystä varikkopysähdyksestä saamansa rangaistuksen takia. Italiassa päättyi myös eräs aikakausi, kun Williamsin perhe astui sivuun tallinsa toiminnasta.

Ensimmäinen F1-voitto tuntuu aina hienolta, mutta Gaslylle sunnuntainen ykkössija oli erityisen tunteikas. Vuosi sitten hän menetti hyvän ystävänsä Anthoine Hubertin surullisessa F2-sarjan onnettomuudessa Spassa, ja lisäksi hänet alennettiin Red Bullilta takaisin Toro Rosson junioritalliin. Nyt hän voitti ensimmäisen osakilpailunsa samassa tallissa – jonka uusi nimi on AlphaTauri – ja vieläpä tallin kotimaassa Italiassa. Aivan mahtavaa!

Mahtava oli itse kilpailukin. Sellaista kilvanajoa haluamme nähdä: kuskit antoivat kaikkensa ruutulipulle asti. Ehti kuulemma kulua 146 kilpailua siitä, kun joku muu kuin Mercedeksen, Red Bullin tai Ferrarin kuljettaja voitti kisan. Edellinen voittaja oli Kimi Räikkönen Lotuksella Australiassa vuonna 2013.

Hyvää kannatti odottaa. Uuden kisavoittajan lisäksi saimme hyvän esimerkin siitä, miten vahvoja kestikastin tallit ovat, kun edessä olevat kuskit sortuvat virheisiin.

Edellisestä ranskalaisvoittajasta aikaa

Kun ranskalaiskuski edellisen kerran voitti Formula ykkösissä, Monacossa 1996, minä en ollut vielä voittanut kisaakaan! Muistan sen kilpailun hyvin, koska märät olosuhteet ja huono näkyvyys tekivät auton hallinnasta erittäin vaikeaa. Lopulta ruutulipulle ajoi vain kolme autoa, ja Olivier Panis otti kuuluisan voittonsa Ligierillä.

Myös Pierren voitto tuli dramaattisen kisan päätteeksi, mutta tällä kertaa ruutulipulle selvisi 16 autoa, mukaan lukien molemmat Mercedekset. Loppujen lopuksi Pierre ja hänen tallinsa tekivät parempaa työtä kuin muut, ja hän otti ansaitun voiton.

Voitto ei ollut mikään lahja. Hän oli aika-ajoissa kymmenes, talli teki varikkopysähdyksen oikeaan aikaan juuri ennen turva-autoa, ja kun kisa jatkui Charles Leclercin ulosajon jälkeen, Pierre ohitti Lance Strollin ja nousi kakkoseksi Hamiltonin taakse. Kun hallitseva maailmanmestari sai 10 sekunnin stop and go ‑rangaistuksen, Pierre tiesi, että hänen olisi mahdollista ottaa voitto. Ja hän hyödynsi tilaisuutensa.

McLaren saavuttanut paljon lyhyessä ajassa

Olin todella tyytyväinen, kun McLarenin Sainz ja Lando Norris olivat toinen ja neljäs. Carlos melkein voitti, ja oli hyvä kuulla pettymys hänen äänessään, kun hän jäi Pierren taakse. Se kertoo kunnianhimosta. Pierren voiton tavoin myöskään McLarenin suoritus ei ollut pelkkä onnenkantamoinen. Kuskit starttasivat kisaan ruuduista kolme ja kuusi. Carlosin aika-ajokierros oli fantastinen ja nopeampi kuin kenenkään – ylivoimaisia Mercedes-kuskeja lukuun ottamatta.

Voitin molemmat maailmanmestaruuteni McLarenilla ja olen pysynyt läheisissä väleissä tallin kanssa. Tiedän miten kovasti omistajat, johtoporras ja muut työntekijät ovat työskennelleet palauttaakseen tallin kärkikastiin. Zak Brown ja Andreas Seidl ovat saavuttaneet paljon suhteellisen lyhyessä ajassa. He ovat onnistuneet hankkimaan tallille sponsoreita ja kehittämään autoa niin, että kuskit ovat olleet tasaisesti pistesijoilla.

Williamsin perhe poistuu varikolta

Stroll olisi voinut voittaa Monzassa, mutta hän ei saanut renkaitaan tarpeeksi lämpimiksi uusintastartin jälkeen. Hän kuitenkin onnistui hankkimaan Racing Pointille palkintopallisijan, tallin ensimmäisen. Lance on erittäin taitava kuljettaja, ja hän oli toista kertaa palkintopallilla. Ensimmäinen palkintopallisija Azerbaidžanissa vuonna 2017 jää historiankirjoihin, sillä se on viimeinen podium, jonka Williams-talli on ottanut Frank Williamsin omistuksessa.

Sunnuntainen kilpailu oli Williamsille viimeinen perheen hallinnassa. On tärkeää muistaa, mitä kaikkea Frank perheineen ja työntekijöineen on saavuttanut. Kun tulin Formula ykkösiin, Williams oli jo erittäin menestynyt talli. 90-luvun puolivälissä Williams-Renault oli lähes voittamaton, hieman samaan tapaan kuin Mercedes on nykyään.

Päädyin melkein itsekin Williamsille, sillä managerini Keke Rosberg oli voittanut tallilla mestaruuden vuonna 1982. Lopulta kuitenkin menin McLarenille. Olisin varmasti nauttinut ajamisesta niillä nopeilla Williams-autoilla, joita vastaan kilpailin monta vuotta. Päätimme kuitenkin toisin, ja mestaruudet tulivat hieman myöhemmin kuin alun perin suunnittelimme.

On surullista nähdä Frankin ja hänen perheensä lähtevän, mutta onneksi talli jatkaa uusien omistajien kanssa. Tallin nimi ja perintö säilyvät.

Kun isot tekevät virheen, muut saavat tilaisuuden

F1 on kaikin tavoin nopea laji. Autojen lisäksi muutokset tapahtuvat nopeasti. Yhdessä hetkessä on kärjessä ja seuraavassa vastaan tulee ongelma, eikä voitto olekaan mahdollinen. Kaikki voi muuttua silmänräpäyksessä.

Mercedes hallitsi aika-ajoja, mutta Valtteri Bottaksen huono lähtö ja Lewisin väärin ajoitettu varikkopysähdys pilasivat heidän kisansa. Normaalisti Red Bull olisi käyttänyt tilaisuuden hyväkseen, mutta Max Verstappen joutui keskeyttämään teknisen ongelman takia. Ferrarilla Sebastian Vetteliltä pettivät jarrut ja Leclerc teki ajovirheen.

Kaikki tekevät virheitä, jopa isot ja menestyneet F1-tallit. Silloin muut saavat tilaisuutensa. Ja kuten Pierren sunnuntainen voitto osoitti, lopputulos on silloin kaikille mieleen. Hän teki hyvää työtä.

Katso tästä muita Mika Häkkinen -juttuja.

Seuraavaksi vuorossa on Mugello, josta tulee Ferrarin tuhannes osakilpailu Formula ykkösissä. Italialaistallilla ei tällä hetkellä kulje, joten lienee turha toivoa, että kaikesta kerätystä datasta heidän omistamaltaan Mugellon radalta olisi apua.

Odotan Mercedeksen palaavan omalle paikalleen, ja rata sopii varmasti myös Red Bullille. Lisäksi McLaren, AlphaTauri ja Racing Point lienevät vahvoja. Mikään ei nosta motivaatiota samoin kuin se, kun pääsee maistamaan menestystä.

Mika Häkkinen, Unibet F1 Insider.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!