Renault Trucksin tehdas saavutti merkittävän merkkipaalun!

Bourg-en-Bressen kuorma-autotehdas on ollut Renault Trucksin kaukokuljetus- ja maansiirtoautojen tuotannon keskipiste vuodesta 1964. Tehdas on saavuttanut uuden merkkipaalun: sieltä on nyt valmistunut miljoona kuorma-autoa. Merkkipaalu on hieno osoitus tehtaan asiantuntemuksesta ja innovointikyvystä. Miljoonas kuorma-auto toimitetaan portugalilaiselle kuljetusyhtiö TJA:lle.

Bourg-en-Bressen tehdas on ollut keskeisessä roolissa Ranskan autoteollisuudessa jo kuuden vuosikymmenen ajan. 60-vuotisjuhlallisuuksia vietettiin syyskuussa 2024.

Tehtaalta on syntynyt monta ikonista mallia kuten Berliet GBC, GLR ja CBH, Renault Trucks T, sekä legendaarinen Renault Magnum.

Bourg-en-Bresse autotehdas 1965. Kuva: Renault Trucks.

Vuodesta 2023 alkaen tehdas on aloittanut siirtymän kohti hiilidioksidipäästöttömiä kuljetuksia Renault Trucks E-Tech T- ja C-sarjan sähkökuorma-autojen sarjatuotannon myötä. Bourg-en-Bressen tehtaalla jokainen koottu kuorma-auto on räätälöity asiakkaan tarpeiden mukaan. Tehtaalta valmistuu keskimäärin 25 000 ajoneuvoa vuodessa.

Luotettava Renault Trucks T

Bourg-en-Bressestä valmistunut miljoonas kuorma-auto on malliltaan Renault Trucks T. T-sarjan valmistus alkoi vuonna 2013. Malli on suunniteltu tarjoamaan polttoainetehokkuutta ja mukavuutta. T-sarja vakiinnutti nopeasti asemansa eurooppalaisten kuljetusliikkeiden kalustossa.

Lanseerauksesta lähtien T-sarjaan on tehty lukuisia teknisiä parannuksia, jotka ovat vähentäneet polttoaineen kulutusta ja CO₂- päästöjä merkittävästi. Mallin täyssähköinen versio, vuonna 2023 esitelty Renault Trucks E-Tech T, valmistetaan samalla tuotantolinjalla.

Miljoonas kuorma-auto on samalla 126 600:s Renault Trucks T, joka on Bourg-en-Bressen tuotantolinjalta valmistunut.

TJA, Renault Trucksin pitkäaikainen kumppani

Miljoonas kuorma auto luovutetaan TJA:lle, joka on merkittävä toimija Iberian niemimaan kuljetusmarkkinoilla. Vuonna 1985 perustettu TJA tarjoaa monipuolisia kuljetuspalveluja kansallisessa ja kansainvälisessä liikenteessä.

TJA sitoutuu energiamuutokseen ja investoi polttoainetehokkaisiin ja ympäristöystävällisiin ajoneuvoihin. Uusi Renault Trucks T on osa 120 Renault Trucks -kuorma-auton suurtilausta.

Renault Berliet GLR8 1952. Kuva: Renault Trucks.

”Se, että Bourg-en-Bressen tehtaalta on valmistunut miljoona kuorma-autoa, on osoitus Renault Trucksin innovaatiokyvystä, tehtaidemme huippuosaamisesta ja tiimiemme omistautumisesta”, Renault Trucksin toimitusjohtaja Bruno Blin sanoo ja jatkaa:

”Olemme erityisen ylpeitä voidessamme luovuttaa tämän kuorma-auton TJA:lle, pitkäaikaiselle yhteistyökumppanillemme, jonka kanssa jaamme saman tavoitteen: rakentaa tehokkaampia ja kestävämpiä kuljetuksia.”

Miljoona kuorma-autoa, jotka ovat vaikuttanet kuljetushistoriaan

60 vuoden ajan Bourg-en-Bressen tehdas on ollut tiiviisti mukana kuljetusalan kehityksessä, valmistaen ikonisiksi muodostuneita malleja, joissa yhdistyy innovaatio, suorituskyky ja kestävyys:

  • Berliet raskaan maansiirron mallit: TL8, T25, T45 ja T60 (1964–1972)
  • Berliet maansiirtokalusto: Berliet GLM (1964–1974), Berliet GBO (1964–1974), Berliet TLM (1965–1982), Berliet TBH (1967–1990)
  • Berliet sotilasajoneuvot: Berliet TBU (1964–1975), Berliet GBU (1964–1975), Berliet GBC (1965–1976), Berliet GCH (1965–1971), Berliet GBD (1973–1981)
Renault Berliet Gazelle GBC 1959. Kuva: Renault Trucks.
  • Berliet erikoisajoneuvot: Berliet nosturiauto (1965–1971), Berliet VIMP (lentokenttä paloauto 1968–1972), Berliet FF (maastosammutusauto, 1968–1972), Berliet VXB (panssaroitu amfibio maastoajoneuvo, 1972–1976).
  • Vuodesta 1970: Berliet TR 300: Yksi ensimmäisistä kipattavalla ohjaamolla varustetuista raskaista kuorma-autoista, joka erottui kuljettajamukavuudellaan ja tilavuudellaan. Berliet GR/TR-mallistossa esiteltiin kokonaan uusi ohjaamo, joka nähtiin Pariisin autonäyttelyssä lokakuussa 1970. Ranskassa GLR (1971–1986) valittiin 1900-luvun kuorma-autoksi.
  • Vuodesta 1983: Renault R Major -malli, Renault C maansiirtomalliston ja keskikokoinen G (1983–1990) ja G Manager (1988–1993) mallistojen valmistus.
  • 1990–2013: Renault AE Magnum: Todellinen kaukoliikenteen vallankumous: ensimmäinen kuorma-auto, jossa oli tasainen lattia ja moottorista erillinen kohotettu ohjaamo. Tämä rohkea muotoilu voitti vuoden 1991 kansainvälisen kuorma-auton palkinnon.
Renault Berliet TR350 1978. Kuva: Renault Trucks.
  • 1996–2013: Renault Premium Route: Suunniteltu optimoimaan kuljetusliikkeiden kannattavuutta, se sai laajaa tunnustusta polttoainetehokkuudestaan.
  • 2004–2013: Renault Premium Lander: Premium Route –mallin työmaaversio, joka yhdisti pitkän matkan kuorma-auton mukavuuden maansiirtoajoneuvon kestävyyteen.
  • 1997: Renault Kerax: Suunniteltu äärimmäisiin olosuhteisiin ja vaativimpiin maastoihin. Malli vei kestävyyden entistä pidemmälle.
Renault Magnum AE 520 1992. Kuva: Renault Trucks.
  • Vuodesta 2013: Renault Trucks T, C ja K: Euro VI -säädösten myötä Renault Trucks uudisti mallistonsa kerralla kokonaan – ensimmäisenä alallaan. Tämä uusi kuorma-autosukupolvi, joka on optimoitu kaukokuljetuksiin (Renault Trucks T), maansiirtokuljetuksiin (Renault Trucks C) sekä raskaaseen maansiirtoon (Renault Trucks K), syntyi. Renault Trucks T valittiin vuoden 2015 kansainväliseksi kuorma-autoksi.
  • Vuodesta 2023: Renault Trucks E-Tech T ja C: Raskaat täyssähkökuorma-autot edustavat uutta vaihetta muutoksessa kohti kestävämpiä kuljetuksia.

Lue muita juttuja Renault Trucksista.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän