Mercedes-Benzin täyssähköauton viimeiset talvitestit ajettu

Kuva: Daimler.

Mercedes-Benz EQC:n myynti Euroopassa alkaa tänä vuonna, ja uuden täyssähköauton tuloon markkinoille on valmistauduttu poikkeuksellisen huolellisesti.

Osana viime vaiheen kehitysohjelmaa EQC on suorittanut kattavan talvitestiohjelman Ruotsin Arjeplogissa.

Testeissä mitattiin erityisesti akun ja matkustamon lämmönhallintaa, akun latausnopeuksia ja -tehoa kylmissä olosuhteissa sekä ajamisen turvallisuutta, auton hallintaa ja energian talteenottoa lumella ja jäällä.

Noin 200 EQC-prototyypillä ja esisarjan autolla on tuotekehitysvaiheen aikana ajettu useita miljoonia kilometrejä neljällä mantereella.

Lisäksi autoa on testattu testipenkissä ja digitaalimallinnuksella.
Kehitysohjelmaan on kuulunut noin 500 erillistestiä Euroopassa, Pohjois-Amerikassa, Aasiassa ja Afrikassa. Testilämpötilat ovat vaihdelleet –35 pakkasasteesta 50 asteen helteeseen.

Tekniikka, akku ja lämpeneminen puntarissa EQC:n kattavassa talvitestiohjelmassa

Arjeplogissa EQC:llä ajettiin sekä normaaleilla teillä että testiradoilla. Tällä kertaa talvitesteissä keskityttiin erityisesti niiden ominaisuuksien hienosäätöön ja toimintaan, jotka ovat erityisen haasteellisia juuri sähköautoille:

Kylmäkäynnistys- ja lämmitysominaisuudet: Akkuenergian on riitettävä ajamiseen senkin jälkeen, kun sähköauto on kylmäkäynnistetty. Testeissä mitattiin auton lämpenemisnopeutta, sillä toisin kuin polttomoottoriautoissa, matkustamon lämmitykseen ei ole käytössä hukkaenergiaa.

Esilämmitys ja -ilmastointi: Matkustamon, ohjauspyörän, takaikkunan ja istuinten esilämmitys jo auton ollessa latauksessa varmistaa, että mahdollisimman paljon akkuenergiaa säästyy ajamiseen.

Toimintamatka: Testeissä mitattiin, kuinka tarkasti ajotietokone kykenee laskemaan auton toimintasäteen kylmissä olosuhteissa ja kuinka paljon matkustamon lämmitys vaikuttaa toimintamatkan pituuteen. Auton energiatehokkuuden kannalta suositeltavaa on alentaa matkustamon sisälämpötilaa ja suosia istuinlämmitystä.

Tekniikan kestävyys: Testeissä arvioitiin, kuinka lumi ja jää keräytyvät moottoritilaan ja akseleille ja miten auton tiivisteet kestävät talviolosuhteita. Sähköjärjestelmän komponentit voidaan suojata tehokkaasti lumelta alustan paneloinnilla.

Sensorien ja anturien toiminta talviolosuhteissa: Testissä mitattiin, kuinka tehokkaasti sensoreihin integroitu lämmitys pitää ne sulana ja toimivina vaihtelevissa olosuhteissa ja toimiiko esimerkiksi aktiivinen Distronic-etäisyysavustin normaalisti.

Sähköisen voimansiirron ja ESP:n yhteistoiminta: Muista automalleista poiketen EQC:ssä hyödynnetään ESP-järjestelmän lisäksi sähköistä eATS-voimansiirtoa etu- ja taka-akseleilla. Sähköisen ajonvakautuksen toiminta optimoitiin ja varmistettiin osana EQC:n talvitestiohjelmaa.

Esilämmitys latausasemasta pidentää sähköauton toimintamatkaa

Arjeplogin testikeskuksessa arvioitiin EQC:n latausominaisuuksia kaiken tyyppisistä latauslaitteista.

Arkista talvikäyttöä silmällä pitäen havainto oli selvä: mikäli EQC:llä ajetaan talvikaudella pitkiä matkoja, auto on hyvä ladata tehokkaasta wallbox-tyyppisestä (seinä)latauslaitteesta ja esilämmittää ajamista varten latausjohdon ollessa vielä kytkettynä.

Näin liikkeelle päästään lämpimällä autolla ikkunat sulana ja käyttämättä ajamiseen varattua sähköenergiaa jo etukäteen auton sisälämmitykseen.

Hyvin kylmissä olosuhteissa sähköauton akun kyky vastaanottaa latausenergiaa heikkenee.

EQC:n akkujärjestelmässä käytössä on niin sanottu PTC-lämmitin, joka nopeuttaa akun latautumista ja parantaa sen energiatehokkuutta.

Kaksi sähkömoottoria

EQC on Mercedes-Benzin uuden EQ-tuoteperheen ensimmäinen edustaja ja symboloi samalla vahvasti uutta sähköisen liikkumisen aikakautta Daimlerilla.

Sähköisen eATS-voimansiirtojärjestelmän mukaisesti sähkömoottori on sijoitettu etu- ja taka-akseleille, joten auto toimii nelivetomallin tapaan.

Matalalla ja keskisuurella kuormituksella auto toimii etuakselin moottorin varassa; kun kuormitus kasvaa, taka-akselin sähkömoottori tarjoaa lisää tehoa ja voimaa.

Kahden sähkömoottorin ja kolmivaiheisen ESP-järjestelmän ansiosta EQC on merkittävästi vakaampi ja ketterämpi ajettava talviolosuhteissa kuin perinteiset automallit.

Sähköinen ajonvakautusjärjestelmä toimii sekunnin murto-osissa ja pidon loppuessa ohjaa voimaa ko. pyörälle ja akselille perinteisten, tasauspyörästön lukkoon perustuvien nelivetojärjestelmien tapaan.

EQC:n talvitestiohjelmassa mitattiin myös auton kykyä ottaa talteen hidastus- ja jarrutusenergiaa talviolosuhteissa.

Jäisillä teillä kitkakerroin on merkittävästi pienempi kuin kuivalla päällysteellä.

Siksi ESP:n toimintatapa on määriteltävä tarkasti: sen on puututtava välittömästi pidon menetyksiin, mutta myös sallittava akun latautuminen hidastettaessa normaaleissa ajotilanteissa.

Mercedes-Benz EQC täyssähköauton tekniset tiedot
CO2-päästöt 0 g/km
Kulutus (NEDC) 22,2 kWh/100 km*
Kantama (NEDC) yli 450 km*
Voimalinja 2 asynkronoitua moottoria, neliveto
Teho 300 kW (408 hv)
Maksimivääntö 765 Nm
Huippunopeus 180 km/h (raj.)
Kiihdytys 0–100 km/h 5,1 s.
Akku litiumioni
Akun energiasisältö (NEDC) 80 kWh
Akun paino 650 kg
Pituus/leveys (ml. peilit)/korkeus 4761/1884 (2096)/1624 mm
Raideleveys edessä/takana 1625/1615 mm
Akseliväli 2873 mm
Tavaratila (varustelusta riippuen) noin 500 l.
Paino/suurin sallittu paino/hyötykuorma 2425*/2930/505 kg
Perävaunun enimmäispaino (12 % nousu) 1800 kg

*ennakkotieto, mitattu laboratorio-olosuhteissa. Pakkanen vaikuttaa alentavasti toimintamatkaan.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here