Melkein 10 000 autoa hylättiin viime vuonna katsastuksessa tuulilasin takia

Kuva: Poliisi.

Tuulilasi on autossa kantava rakenne, jota halkeamat merkittävästi heikentävät. Tuulilasiin on usein myös integroitu erilaista tekniikkaa, kuten antureita, sensoreita ja kameroita, joiden toimintaan pienetkin naarmut ja lovet lasin pinnassa saattavat vaikuttaa.

Vuoden 2018 määräaikaiskatsastuksissa todettiin tuulilasiin tai sen puhdistuslaitteisiin kohdistuvia vikoja tai puutteita yhteensä noin 162 000 kappaletta.

Näistä vioista tai puutteista noin 152 000 oli korjauskehotuksia ja 9 900 katsastuksen hylkäykseen johtavia vikoja. Ajokieltoja määrättiin kaksi kappaletta.

Vuonna 2018 määräaikaiskatsastuksia suoritettiin kaikkiaan noin 2,8 miljoonaa.

Tarkastuskohteen ”Tuulilasi ja puhdistuslaitteet” havaittujen korjauskehotusten suhteellinen osuus oli 5,5 % ja hylkäykseen johtavien vikojen osuus 0,35 %. Vuoden 2017 tilastoissa vastaavat osuudet olivat 5,2 % ja 0,31 %.

Traficomin ohjeissa katsastuksen arvosteluperusteiksi todetaan, että suoraan hylkäykseen johtava vika tuulilasissa on sen puuttuminen tai puutteellinen kiinnitys. Myös mm. halkeamat kuljettajan näkökentässä tai liimatun lasin halkeama reunasta reunaan voivat johtaa hylkäykseen.

Tuulilasiriskejä todetaan myös onnettomuustutkinnassa

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat ovat todenneet ajoneuvojen tuulilaseihin, ikkunoihin tai niiden pesulaitteisiin liittyvien puutteiden myötävaikuttaneen vuosittain keskimäärin neljän kuolemaan johtaneen liikenneonnettomuuden syntyyn.

Onnettomuudet ovat tyypillisesti olleet havaintovirheistä seuranneita onnettomuuksia ja ne ovat tapahtuneet enimmäkseen syys- ja talvikuukausina.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here