Marraskuun lopussa Suomeen tuleva Subaru XV maksaa alkaen 30 872 €

27.9.2017 23:05

Vuonna 2011 Frankfurtin autonäyttelyssä ensiesitelty XV on uudistunut perusrakennetta, voimalinjaa, designia ja turvavarusteita myöten.

Uusi XV on rakennettu Subarun uudelle Global -perusrakenteelle.

Yhdessä uuden jousitusgeometrian, iskunvaimennuksen ja viisi milliä matalamman painopisteen ansiosta pito tiehen on Subarun mukaan aikaisempaa parempi. Global -perusrakenne vaimentaa Subarun mukaan törmäysenergiaa 40 prosenttia edellistä perusrakennetta tehokkaammin.

Ohjaamoa suojaava turvakori on myös suunniteltu siten, että nokkakolaritilanteessa moottori ja vaihdelaatikko ohjautuvat hallitusti korin alle.

Uuden perusrakenteen myötä myös mitoissa on tapahtunut muutoksia. XV:n kori on edeltäjäänsä nähden 15 milliä pidempi, 20 milliä leveämpi ja 25 milliä korkeampi. Akseliväliltään uusi XV on edeltäjäänsä 30 milliä suurempi

Sisätiloissa käyttökytkimet ovat selkeästi esillä, ohjauspyörä edustaa uutta designia, kuten myös kojetaulun keskelle asennettu 8-tuuman kokoinen kosketusnäyttö, johon voi liittää muun muassa älypuhelintoiminnot.

Takaistuimen istuinosa on pidentynyt 26 milliä ja hartialeveys kasvanut 29 milliä. Etu- ja takaistuinten rakennetta on muutettu tukemaan paremmin matkustajien vartaloa.

Tavaratilan suuaukko on 10 senttiä aiempaa leveämpi, ja tilan koko on kasvanut viidellä litralla 385 litraan.

Törmäystilanteiden varalta XV on varustettu etuturvatyynyillä, sivuturvatyynyillä edessä, turvaverhoilla ja kuljettajan polviturvatyynyllä. XV:ssä on myös peräänajotilanteissa niskan nyrjähdystä vaimentavat etuistuimet ja pääntuet kaikissa istuimissa.

Korkeussäädettävissä etuistuinten turvavöissä on esikiristimet ja voimanrajoittimet. Esikiristin pitää matkustajan tiukasti kiinni istuimessa, ja voimanrajoitin pienentää rintakehään kohdistuvaa painetta. Takaistuimella on kolmipisteturvavyöt ja isofix-kiinnitysjärjestelmä.

Kaksi moottoria, yksi voimalinja

Subaru XV:n moottorivalikoima käsittää kaksi edelleen kehitettyä nelisylinteristä bensiinikäyttöistä 1,6- ja 2,0-litran 16-venttiilistä bokserimoottoria.

Polttoaineen monipistesuihkutuksella varustetun 1,6-litran moottorin huipputeho on 84 (114)/6200 ja sen yhdistetty keskikulutus on 6,4 l/100 km.

Lähes 80-prosenttisesti uudistettuun 2,0-litran bokserimoottoriin asennettiin muun muassa polttoaineen suoraruiskutus ja sen huipputeho on 115 kW (156 hv)/6000 r/min. Uudistunut moottori on edeltäjäänsä kevyempi ja taloudellisempi. Sen yhdistetty keskikulutus on 6,9 l/100 km.

Jatkuvalla nelivedolla varustetun Subaru XV:n vaihteisto kaikissa varustetasoissa on portaaton automaattivaihteisto, jonka yhteyteen on lisätty maastoajo-olosuhteisiin kehitetty X-Mode -järjestelmä.

X-Mode yhdessä XV:n 22,1 sentin maavaran kanssa helpottavat ajamista hankalissa keli- tai maastoajo-olosuhteissa.

Järjestelmä kontrolloi muun muassa jyrkissä nousuissa kuljettajan kaasu- ja jarrupolkimien sekä vaihteiston käyttöä. Järjestelmään kuuluu myös mäkilähtöavustin.

Viisi millimetriä edellistä mallia matalammalle rakennettu painopiste parantaa yhdessä jousituksen ja korijäykkyyden kanssa auton ajettavuutta ja käsiteltävyyttä kaikissa ajotilanteissa.

Subarun ohjaus on rakennettu reagoimaan äkkitilanteissa äärimmäisen nopeasti, jotta vaaratilanteilta vältyttäisiin. Paremman ohjaustuntuman aikaansaamiseksi XV:n ohjausvälitystä on nopeutettu 14:1 suhteesta 13:1 suhteeseen.

Monipuolinen varustus

Uuden XV:n perusvarustus käsittää kaikilla tasoilla kattavan joukon kuljettajaa avustavia turvajärjestelmiä, kuten törmäyksiä ehkäisevän järjestelmän, joka käyttää hyväkseen CMOS-teräväpiirtostereokameraa ja 3D-kuvaprosessoria. Järjestelmä ennakoi liikennetilanteita, estää törmäyksiä sekä peräänajoja. Järjestelmällä on värinäkö, jolla se tunnistaa muun muassa syttyvän jarruvalon ja osaa erottaa toisistaan jalankulkijat, pyöräilijät ja autot.

Subarun adaptiivinen vakionopeudensäädin ja törmäyksiä estävä järjestelmä huolehtivat yhdessä siitä, että välimatka edellä ajavaan pysyy turvallisena ja auto pysyy omalla ajokaistalla.

Subarun järjestelmä pystyy estämään peräänajon nopeudesta 50 km/h ja tekemään hätäjarrutustoiminnon vielä 70 km/h nopeudessa.

Muita perusvarusteita ovat muun muassa kaistanvaihtovilkku, sadetunnistin, sähköinen käsijarru, mäkilähtöavustin ja bluetooth-handfree-toiminto.

Apple- ja Android -järjestelmäsopivuus

Subaru XV:n kojelaudan keskellä on Base-varustetasolla 6,5- ja muissa malleissa 8-tuumainen kosketusnäyttö, johon voi liittää kaapeliyhteydellä usb-portin kautta Apple CarPlay- ja Android Auto -älypuhelintoiminnot ja hyödyntää sen jälkeen älypuhelimeen ladattuja tuttuja applikaatioita.

Auton perusvarusteisiin kuuluu myös Subarun Vehicle Dynamics Control (VDC) -luistonesto- ja ajonvakautusjärjestelmä, joka varmistaa, että XV käyttäytyy kuljettajan käskyjen mukaisesti.

Jos auto lähestyy ajovakauden rajoja, ajonvakautusjärjestelmä säätää nelivedon voimanjakoa, moottorin tehoa sekä jokaisen pyörän jarrutusta ja auttaa näin kuljettajaa pitämään auton halutussa suunnassa.

Kolme varustasoa; Base, Ridge ja Summit

Subaru tarjoaa XV:n 1.6i-malliin Base- ja Ridge-varustetasot – 2.0i-mallin kolme tasoa ovat Active, Ridge ja Summit.

Perusvarusteiden lisäksi Ridge- ja Summit -varustetasot tuovat mukanaan muun muassa alumiiniset poljinpinnat ja lämmitettävän ohjauspyörän sekä joukon kuljettajaa avustavia järjestelmiä, kuten ympäristöä valvovan tutkajärjestelmän, joka varoittaa kuljettajaa sivupeileihin asennettujen varoitusvalojen avulla takaa ja kuolleista kulmista lähestyvistä ajoneuvoista.

Samoja sensoreita käyttää hyväksi myös XV:n järjestelmä, joka varoittaa kuljettajaa peruuttamasta takaa sivulta lähestyvän ajoneuvon eteen. Järjestelmä valvoo auton molempia sivuja.

Ridge- ja Summit -tasojen huippuvaruste on myös kameravalvontaan perustuva adaptiivinen eli mukautuva kaukovalojärjestelmä, joka tunnistaa vastaantulevat ja edellä ajavat ajoneuvot ja vaihtaa automaattisesti ilman kuljettajan toimenpiteitä kaukovaloilta lähivaloille ja päinvastoin. Ajovalojärjestelmän valot myös ohjautuvat aina siihen suuntaan, mihin kuljettaja ohjauspyörää kääntää.

Uusi Subaru XV lanseerataan Suomeen marraskuun lopulla. Auton ennakkomyynti on jo käynnistynyt valtuutetuilla Subaru-jälleenmyyjillä.

Subaru XV:n  hinnat 

XV 1.6i Base 30 872 euroa

XV 1.6i Ridge 34 938 euroa

XV 2.0i Active 36 788 euroa

XV 2.0i Ridge 37 999 euroa

XV 2.0i Summit 42 710 euroa

TEKNIIKKAA

                        1.6i Base/Ridge -[]- 2.0i Active/Ridge/Summit

Moottori: Bokserimoottori, 4-sylinteriä, DOCH, 16-venttiiliä
Polttoaine: bensiini
Sylinteritilavuus (cm3): 1600 -[]-1995
Polttoainejärjestelmä: monipistesuihkutus  -[]- suoraruiskutus
Teho kW (hv) r/min: 84 (114)/6200 -[]- 115 (156)/6000
Vääntö Nm/r/min: 150/3600 -[]- 196/4000
Huippunopeus km/h: 181 -[]- 197
0-100 km/h (s): 13,9 -[]- 10,4
Kulutus, yhd. l/100 km: 6,4 -[]- 6,9
CO2-päästöt, yhd. (g/km): 145 -[]- 155
Pit/lev/kork (mm): 4465/1800/1615
Akseliväli: 2665
Raideleveys e/t (mm): 1550/1555
Maavara (mm): 221
Tavaratila (l): 385-1240
Vetopaino (jarrullinen/kg): 1400
Ohjaus: Sähköinen ohjaustehostin
Vaihteisto: Portaaton Lineartronic-automaatti
Voimansiirto: Jatkuva neliveto, voimanjako eteen/taakse 60/40
Jousitus edessä: Erillisjousitus, MacPherson-joustintuet
Jousitus takana: Monivarsituenta
Jarrut e/t: Jäähdytetyt levyjarrut
Renkaat: 225/60 R17 -[]- 225/55 R18
Omapaino (kg): 1459 -[]- 1477

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here