Luka Nurmi Porsche-sarjan kärkeen Kymiringin viikonvaihteen jälkeen

Pekka Myllykangas. Kuva: Juhana Määttä.

Porsche Sprint Challenge NEZ kausi 2020 jatkui Kymiringillä 7.-8.8. kolmella osakilpailulla.

Kauden 2020 seitsemäs kilpailu ajettiin lauantaina aamupäivän alkajaisiksi kuumalla Kymiringillä. Paalulta lähtenyt Luka Nurmi menetti avauskierroksella kärkipaikan Jim Rautiaiselle ja Tommi Harulle, joka nousi toiselle sijalle puristettuaan Nurmesta ohi niin ikään ensimmäisellä kierroksella.

Kärkikolmikon sijoitukset näyttivät vakiintuvan: kärjessä Rautiainen, toisena Haru, jota jahtasi Nurmi kolmannella sijalla. Haru kuitenkin pyörähti kolmannella kierroksella ajauduttuaan ajolinjan ulkopuolelle radan kolmanneksi viimeisessä mutkassa. Auto jäi harmillisesti pohjastaan kiinni hiekalle ja kisa päättyi siis Harun osalta kävelymatkaan varikolle.

Kärjessä Rautiainen puolestaan kasvatti johtoaan vakuuttavasti aina päätöskierroksille asti, kunnes takarenkaat alkoivat ylikuumentua ja kypsästi ajanut Nurmi pääsi kuromaan etumatkan kiinni.

Kisan viime vaihella nähtiinkin Nurmen hiillostamista kärkipaikasta ja lopulta, takarenkaiden pidon heikentyessä, Rautiainen pyörähti epäonnekkaasti hiekalle radan viimeisessä mutkassa – kilpailun viimeisellä kierroksella!

Pekka Myllykangas korjasi kauden ensimmäisen kakkossijan ja Jari Ollila nappasi kolmannen sijan – tämäkin ensimmäinen laatuaan tälle kaudelle.

Raimo Niemi oli neljäs ja Simo P. Kangas viides. Rautiainen nappasi lopulta arvokkaita pisteitä kuudennella sijallaan, sillä säännöt sallivat pisteiden jakamisen täysimääräisenä jos kuljettaja on ajanut kilpailusta 75 prosenttia.

Kahdeksannessa osakilpailussa Rautiainen ja Haru palasivat aiemman osakilpailun pettymysten jälkeen palkintokorokkelle ohitettuaan Nurmen avauskierroksilla.

Jälleen paalulta startannut Nurmi menetti johtopaikan kilpailun alkuvaiheessa ja joutui takaa-ajajaksi. Rautiaisen rengaspaineiden säätäminen viikonlopun toiseen koitokseen tuotti tulosta: ylikuumentumisesta ei ollut vaaraa ja pito kärkipaikalla ajaessa oli hyvä ruutulipulle asti.

Nurmi jahtasi kekseliäillä linjoilla kärkikaksikkoa läpi koko kisan ja tiukkaa vääntöä nähtiinkin Nurmen ja toiseksi ajaneen Harun kesken mm. pääsuoralle tultaessa.

Haru piti haastajan takanaan ja Nurmen oli lopulta tyytyminen kolmanteen sijaan ja kilpailun nopeimpaan kierrokseen. Myllykangas tuli maaliin varman ajon päätteeksi neljäntenä. Sijoitukset 5-7: Niemi, Kangas, Ollila.

Päivän päättänyt, kauden yhdeksäs osakilpailu tarjosi vuoden tähän asti tiukimman voittotaistelun.

Rautiainen kiri lähdössä jälleen toiselta paikalta ohi paalulta lähteneen Nurmen. Kisan tuoksinassa Nurmi ja Rautiainen ajoivat useaan otteeseen mutkia läpi rinta rinnan, mutta lopullinen ratkaisu nähtiin vasta kilpailun viimeisessä mutkassa: Nurmi hyökkäsi sisäkaarteeseen ja Rautiainen ajautui hieman ulos ajolinjalta ennen kaasun avaamista kohti ruutulippua, Nurmen työntyessä rinnalle.

Varikkomuurille kerääntynyt tallien väki haukkoi henkeään autojen paahtaessa maaliviivan yli kylki kyljessä: kumpi voitti ja missä tarkalleen ottaen ajanottolinja olikaan?

Lopputulos selvisi onneksi pian: maaliviivan ylitti Nurmi vain 0,031 sekuntia ennen Rautiaista! Haru nappasi jälleen varmalla ajolla kolmannen sijan ja Ollila päätti viikonlopun hienosti neljänteen tilaan. Sijat 5-7: Myllykangas, Niemi ja Kangas.

Katso tästä muita juttuja Porsche-sarjasta.

Pistetilanne muuttui viikonlopun jällkeen. Nyt Nurmi johtaa sarjaa ennen Rautiaista ja Harua. Myllykangas puolestaan nosti itsensä taistelemaan neljännestä sijasta Niemen kantaan.

Kuka nappaa mestaruuden Alastarolla 28.-29.8., kun kausi päättyy kahden osakilpailun viikonloppuun?

Pistetilanne 9/11 kisan jälkeen

1. Luka Nurmi Relaa Racing 282 pist.
2. Jim Rautiainen WR Racing 267
3. Tommi Haru THR-racing 244
4. Raimo Niemi Relaa Racing 184
5. Pekka Myllykangas SPP Racing 153
6. Simo P. Kangas SPP Racing 109
7. Raivo Tamm Est1Racing 93
8. Jari Ollila SPP Racing 73
9. Oliver Tiirmaa Est1Racing 58

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here