Hyundai tuo uuden merkin sähköautomarkkinoille — ensimmäinen malli jo ensi vuonna

Kuva: Hyundai.

Hyundai Motor Company on julkistanut tänään uuden Ioniq-brändin, jonka alla valmistetaan jatkossa vain täyssähköisiä automalleja, todetaan Hyundain tiedotteessa.

Seuraavien neljän vuoden aikana tullaan esittelemään kolme täysin uutta innovatiivista Ioniq-sähköautomallia: Ioniq 5, Ioniq 6 ja Ioniq 7. Uusi Ioniq-brändi vastaa nopeasti kasvavaan asiakaskysyntään, ja tukee Hyundain tavoitetta olla sähköautojen globaali markkinajohtaja.

Nimenä Ioniq tulee sähkötekniikkaan liitettävästä ”ion”-termistä sekä ainutlaatuista tarkoittavasta ”unique”-sanasta. Project Ioniq on ollut Hyundain pitkäaikainen tutkimus- ja tuotekehityshanke, jonka pohjalta valmistaja esitteli vuonna 2016 myös Hyundai Ioniq -automallin.

Tiedotteen mukaan se oli maailman ensimmäinen ja ainut malli, joka oli tarjolla kolmena erilaisena sähköistettynä voimalinjana: perinteisenä täyshybridinä, ladattavana pistokehybridinä sekä täyssähköautona.

Ioniq 5 / Ioniq 6 / Ioniq 7

Hyundai tulee julkistamaan sarjan täysin uusia täyssähköautoja uuden Ioniq-brändin alle. Uudet mallit tullaan nimeämään numeerisin mallimerkinnöin niin, että sedan-malliset autot saavat parilliset numerot ja SUV-mallit parittomat.

Ensimmäisenä automallina Hyundai esittelee Ioniq 5 -mallin alkuvuodesta 2021. Ioniq 5 pohjautuu Frankfurtin autonäyttelyssä 2019 esiteltyyn Hyundai EV 45 -konseptimalliin, joka keräsi paljon kehuja etenkin muotoilustaan.

Vuonna 2022 Hyundai esittelee sedanmallisen Ioniq 6:n, joka perustuu kuluvan vuoden maaliskuussa esiteltyyn Prophecy-konseptimalliin. Suuri katumaasturi Ioniq 7 tullaan puolestaan esittelemään alkuvuodesta 2024.

E-GMP -alustarakenne

Uudet Ioniq-mallit on suunniteltu Hyundai E-GMP -alustarakenteelle (Electric Global Modular Platform), joka mahdollistaa autoille pitkän toimintamatkan sekä nopean latauksen.

Täysin sähköautoilun ehdoilla suunniteltu alustarakenne mahdollistaa lisäksi autojen sisätilasuunnittelulle täysin uudenlaiset ratkaisut, kuten istuinten laajat säätömahdollisuudet, langattoman yhdistettävyyden sekä muita ainutlaatuisia yksityiskohtia kuten vetolaatikkona avautuva hansikaslokero.

Alustarakenteen ajatusmallin muutos ulottuu kokonaisvaltaiseen käyttäjäkokemukseen, joka on yksinkertainen, intuitiivinen ja ergonomisesti suunniteltu.

Strategy 2025

Hyundai Motor Group ilmoitti hiljattain tavoitteestaan myydä miljoona täyssähköautoa ja saavuttaa 10 prosentin markkinaosuus, jolla se yltäisi sähköautojen globaaliksi markkinajohtajaksi vuoteen 2025 mennessä.

Kuva: Hyundai.

Ioniq-kampanjan avaus

Hyundai on juhlistanut uuden IONIQ-brändin lanseerausta valaisemalla Lontoossa sijaitsevan London Eye -maailmanpyörän valtavan kokoiseksi Q-kirjaimeksi juuri ennen tunnetun nähtävyyden uudelleenavausta.

Valoteoksellaan Hyundai tuo tiedotteen mukaan uutta energiaa normaalisti elämää täynnä olevaan Lontooseen, joka joutui pysähtymään COVID-19-pandemian vuoksi. Uuden Ioniq-brändin saapumista edustava valoinstallaatio julistaa uutta sähköisen liikkumisen aikakautta, jossa asiakas on keskiössä.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here