Liiallinen valoteho tien valaistuksessa, liikennevaloissa ja tiellä käytetyissä varoitusvaloissa voi vaarantaa tienkäyttäjän kykyä havaita tärkeimmät asiat liikennetilanteessa, todetaan Liikkuvan poliisin Perinneyhdistyksen tiedotteessa.
Ongelmatilanteita liikenteessä
Opastinnuolet: Hämärässä tehtävissä kunnostustöissä käytetään usein raskasta suoja-ajoneuvoa muutaman kymmenen metrin päässä itse työkoneesta. Ne on varustettu suurikokoisella led-valonuolella, joka näkyy hyvin myös päivänvalossa.
Järjestely ei huomioi hämäränäkemisen ongelmia. Kun hämärään osittain adaptoitunut kuljettaja lähestyy nuolta, se häikäisee ja nuolta ympäröivään alueeseen muodostuu ikään kuin sokea alue (vrt kirkas navigaattori yöajossa, liikkuminen huoneessa pimeässä heti valojen sammuttamisen jälkeen).
Jos tällöin jommankumman ajoneuvon vieressä on henkilö ilman heijastinta, havaitseminen on miltei mahdotonta. Näitä onnettomuuksia on myös tapahtunut. Toinen ongelma järjestelyssä on usein, se että kuljettajat eivät riittävästi hiljennä lähestyessään tällaista kohdetta.
Koska myös etäisyyksien arviointi on vaikeampaa pimeässä, voisi ennen nuolta sijoittaa heijastavia tolppia tai pylväitä ohjaamaan lähestyvää ajoneuvoa, joskin niiden asetteluun liittyy riskinsä. Järjestelyä voisi parantaa siten, että sekä työkone että suoja-auto valaisisivat tietä ajoneuvon vieressä, jotta siinä mahdollisesti liikkuva henkilö erottuisi paremmin.
Vielä tärkeämpi parannus olisi se, että nuolen valoteho säätyisi ympäröivän valaistuksen mukaan! Pimeässä sen tulee olla himmeämpi. Periaatteessa pimeässä sininen valo erottuisi himmeänä hiukan paremmin, mutta voi johtaa väärinkäsityksiin.
Liikennevalo: Edellä kerrottu koskee myös kirkkaita liikennevaloja silloinkin, kun ne ovat vilkulla. Pimeässä ja etenkin sateella, jolloin kirkas valo myös heijastuu tien pinnasta, suojatiellä olevan henkilön havainnointi on erittäin hankalaa, jos kirkas liikennevalo vilkkuu edestäpäin kohteen vieressä.
Tummissa vaatteissa olevaa henkilöä ei näe valon läheisyydessä. Lääke olisi tässäkin ympäröivän (ambient) valon mukaan säätyvä valoteho. Joissakin maissa suojatien havaittavuutta on parannettu siten, että katuvalopylväs, joka voidaan varustaa alhaalta ylös jatkuvilla heijastimilla, valaisee suoraan alaspäin juuri suojatien muuta esimerkiksi risteysaluetta kirkkaammin.
Tien valaisu: Suomessa käytetään poikkeuksellisen voimakasta tievalaistusta taajamien ulkopuolella alueilla, joissa liikenne on melko rauhallista. Esimerkiksi Espanjassa ja USA:ssa luotetaan pääosin ajoneuvon omiin valoihin.
Mielestämme tarkasteltaessa väylien valaistusta taajamien ulkopuolella muilla kuin risteysalueilla, voisi joka toisen lampun hyvin sammuttaa. Näkemisen kannalta risteyksissä voisi olla hieman voimakkaampi valaistus. Tultaessa valaistulta alueelta valaisemattomalla ja päinvastoin, lamppuja voisi vähitellen harventaa tai niiden valotehoa laskea lähellä valaistuksen loppumista ja vastaavasti kasvattaa siirryttäessä valaisemattomalta alueelta valaistuksen osuudelle, jotta mukautuminen tapahtuisi luonnollisemmin.
Katuvalon tehtävä on valaista alla oleva tie- ei häikäistä. Joissakin tapauksissa uusien tehokkaiden katuvalojen valolähde ulottuu varjostimen reunan alapuolelle. Näin se näkyy häikäisevänä häiriönä lähestyvän kuljettajan silmään. Asian korjaaminen on helppoa. Ongelma pitää vain ymmärtää. Asia ei sinänsä ole suuri, mutta viittaa siihen, että jossakin ehkä luullaan, että mitä enemmän valotehoa, sitä parempi. Näin asia ei ole.
Tietyöt: Edellä mainittujen ongelmien lisäksi näkee tietöillä -esimerkiksi siltatyömailla- betoniporsaisiin mutkittelevalla osuudella kiinnitettyjä led-nauhoja. Kun tämä on tehty kiemurtelevalla kaksikaistaisella ajoradalla, on ajaminen vastavalon aiheuttaman häikäisyn vuoksi rinnakkain toisen ajoneuvon kanssa tarpeettoman hankalaa. Pelkkä kohtuullisesti heijastava nauha riittäisi. Itse vaalea betonikin näkyy ajovaloissa hyvin.
Mikkeli 16.12.2024
Liikkuvan poliisin Perinneyhdistys
Lue myös nämä
Oulussa kokeillaan uutta valaistusratkaisua liikenneturvallisuuden lisäämisessä
Suomessa kokeillaan uudenlaista tapaa ohjata tievalaistusta
Pohjanmaalla kokeillaan älykästä tievalaistusta
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //