Lexuksella kolme uutuutta Frankfurtissa

12.9.2017 10.20

Lexus tuo tänään nähtäville Frankfurtin autonäyttelyssä ensimmäistä kertaa Euroopassa kaksi uudistuvaa malliaan: viistoperäisen CT:n ja NX-crossoverin. Osastolla esitellään myös täysin uusi lippulaivamalli LS.

Vuonna 2010 ensiesitelty Lexus CT:stä on tullut yksi Lexuksen suosituimmista hybridimalleista: maailmanlaajuisesti CT 200h:ta on myyty yli 300 000 kpl, niistä noin 75 000 Euroopassa.

Uudistuneessa CT-mallissa jalostetaan suosion taanneita ominaisuuksia. Taloudellisuutta ja käyttövarmuutta terästetään uudistetun ulkonäön ohella tuoreilla sisustan ratkaisuilla.

Navigaatiojärjestelmän näytön kokoa on kasvatettu ja tarjolla on uusia sisävärejä.

CT 200h F Sport saa yksilöllisiä muotoilu-uudistuksia. 

Malli saapuu Suomeen lokakuun aikana. Hinnat vahvistetaan syyskuussa.

Lexus NX -mallin ulkonäköä uudistettu

Kolme vuotta sitten esitelty NX-crossover lunasti nopeasti paikkansa Lexuksen Euroopan myynnin avainroolissa. Yli 30 % merkin myynnistä maanosassamme on NX:ää.

Frankfurtissa Euroopan ensi-iltansa saavassa uudessa NX:ssä nähdään edelleen jalostettu olemus. 

Keulan ilme on kokonaisuudessaan uusi. Uusissa led-ajovaloissa on nyt automaattinen kaukovalotoiminto. Takavaloumpiotkin on uudistettu ja myös niiden suuntamerkkivaloissa on nyt liukuvalotoiminto.

Sisätiloissa on uusia värivaihtoehtoja, hallintalaitteita on uudistettu ja keskikonsolin näytön kokoa on kasvatettu seitsemästä tuumasta 10,3 tuumaiseksi.

Sekä NX:n että CT-malliin on jatkossa saatavilla Lexus Safety System +. 

Se on turvavarustejärjestelmä, johon kuuluu törmäyksiä ennakoiva järjestelmä, adaptiivinen vakionopeussäädin, automaattiset kaukovalot, kaistavahti ja liikennemerkkinäyttö.

Uuden Lexus NX 300h:n lanseerausaikataulu ja hinnat Suomessa julkaistaan myöhemmin tänä vuonna.

Lexus LS sijoittuu malliston huipulle

Frankfurtissa nähdään myös alkuvuodesta 2018 Suomessa lanseerattava täysin uusi Lexus LS 500h. Malliston huipulle sijoittuva edustusauto saa uudenlaista voimaa Multi Stage Hybrid -järjestelmästä.

Järjestelmän etuja ovat Lexuksen mukaan herkempi vastaavuus kaasunpainalluksiin, matalammat kierrokset suurilla ajonopeuksilla sekä mahdollisuus ajaa jopa 140 km/h nopeudella ilman bensiinimoottoria.

Multi Stage Hybrid -järjestelmä tuo autoon hybriditekniikan jatkoksi nelinopeuksisen automaattivaihteiston. Tämän tuloksena auto reagoi nopeammin kaasutuksiin – ominaisuus näkyy erityisesti liikkeellelähdössä ja auto kiihtyykin 0–100 km/h 5,4 sekunnissa.

Järjestelmä yhdistää LS 500h:n 3,5-litraisen V6 Dual VVT-i bensiinimoottorin ja kaksi sähkömoottoria, jotka kaikki tuottavat yhteistehona 354 hv.

**Katso tästä muita Lexus-juttuja**

LS:n Lexus Safety System+ A -järjestelmä sisältää aktiivisia turvallisuustoimintoja, jotka tukevat kuljettajaa vaaratilanteiden välttämisessä.

Peräänajot, jalankulkijaan törmääminen, kaistanvaihtotilanteessa tapahtuvat kolarit ja risteysonnettomuudet pyritään estämään useiden eri puolille autoa sijoitettujen sensoreiden avulla.

Turvajärjestelmä auttaa kuljettajaa havainnoimaan liikenneteen tapahtumia tehokkaasti. Esimerkiksi edistyksellinen jalankulkijantunnistus aktiivisella ohjaustoiminnolla tuo turvaa ajamiseen. 

Jos auto havaitsee jalankulkijan, se jarruttaa ja ohjaa auton pois törmäyskurssilta pysyen kuitenkin mahdollisuuksien mukaan omalla ajokaistalla.

Uusi LS on pidempi ja matalampi kuin edeltäjänsä ja se on saatavilla ainoastaan pidemmän akselivälin versiona.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here